God”. Want in de oorspronkelijke Griekse bijzin die Paulus schreef ontbreekt het bepaald lidwoord. En voor “woord” gebruikte de apostel niet het Griekse begrip logos maar het begrip rèma. Hij sprak niet over het woord van God in het algemeen, maar over een “uitspraak” van God, een bijzonder Bijbelwoord dat betrekking heeft op de bijzondere situatie waarin wij verkeren. Het lidwoord ontbreekt in vers 17 niet voor niets. Bijbelkennis is niet voldoende om aan de duivel weerstand te kunnen bieden. De boze kent de Schrift veel langer dan wij en hij kan hem buitengewoon listig citeren. Als we met behulp van onze eigen kennis weerstand zouden moeten bieden, zou het slecht met ons aflopen. Het zwaard waarmee we de aanvallen van de boze afslaan hanteren we daarom niet zelf, maar het wordt gehanteerd door Gods Geest. Die brengt ons op het juiste moment een Bijbelwoord in gedachten, waarmee we de tegenstander kunnen afweren. Niet Bijbelkennis in het algemeen biedt bescherming, maar het Schriftwoord dat op onze bijzondere situatie van toepassing is. Zo’n passende “uitspraak van God” mogen we ons door Gods Geest laten schenken. Gebed Uit de manier waarop Paulus zijn betoog vervolgt, blijkt opnieuw dat de apostel met zijn beeldspraak over de onderdelen van een wapenrusting ons wijst op onze volstrekte afhankelijkheid van God. Hij schrijft in vers 18: “En bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest, daartoe wakende met alle volharding en smeking voor alle heiligen; ook voor mij, dat mij bij het openen van mijn mond het woord geschonken worde, om vrijmoedig het geheimenis van het evangelie bekend te maken, waarvoor ik een gezant ben in ketenen. Dan zal ik daartoe vrijmoedig kunnen optreden, zoals ik behoor te spreken” (Efe. 6:18-20). 74
76 Online Touch Home