20

is het hart (lev; Strongnr. 3820; Septuaginta: kardia). Dat blijkt onder meer uit Psalm 51:12. Geest en hart zijn te vergelijken met een batterijtje in een horloge: het batterijtje (het hart) is zichtbaar, maar van de elektriciteit (de geest) is alleen het effect merkbaar in de tijdsaanwijzing. Zoals iedere vergelijking gaat ook deze mank, want een batterijtje moet opgeladen worden. maar Gods geest absoluut niet! Bij het Hebreeuwse woord voor geest, roe’ach, ligt het accent op de onstuitbare kracht ervan, terwijl in het Griekse equivalent pneuma het accent ligt op het onvermijdelijke effect ervan (uitgedrukt in de uitgang -ma). ➢ Het Griekse woord pneuma (Strongnr. 4151) - zoals dat ook in de Septuaginta voorkomt als vertaling van roe’ach, - is eveneens afgeleid van een stam die op “blazen, waaien” betrekking heeft. Aangezien de uitgang -ma op een effect of resultaat van iets wijst, wijst pneuma op het effect of resultaat van blazen en waaien. Wij zien de wind niet, maar wel het effect ervan in bijvoorbeeld bewegende takken en bladeren. Onze Heer wees Nicodemus erop in Johannes 3:8. Zoals wij eerder geconstateerd hebben, is God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, “de onzichtbare God” (tou theou tou aoratou). Wanneer nu in Johannes 4:24 letterlijk staat pneuma o theos ofwel “geest [is] de God” moet het ons nu duidelijk zijn dat het God, de Vader, is uit Wie het al (ta panta) is (1 Corinthiërs 8:6) en Die met Zijn geest alles in het universum in beweging zet en houdt. Mensen die God weigeren te herkennen, zien echter wel de effecten en de werking van Zijn geest in het universum en op de aarde, maar miskennen Hem als bron en spreken dan van “intelligent design”. Maar zei Paulus in Romeinen 1:20-23 al niet dat mensen in hun dwaasheid Gods heerlijkheid veranderd hebben in termen van materie? De onzichtbare God heeft Zich allereerst uitgedrukt in Zijn Zoon, Die wij als onze Heer hebben leren kennen (Colossenzen 1:15-17). Raadpleeg de Schrift op de woorden roe’ach en pneuma zonder vooraf de bril van een of andere leer op te zetten. Dan zal blijken dat die van God uitgaande en door Hem geleide geest onmogelijk een goddelijke zelfstandigheid, “van hetzelfde wezen” (het niet Schriftuurlijke omoousios) kan zijn ofwel een derde goddelijke persoon. Om die 20

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication