25

juiste betekenis verborgen. Dit verschil heldert ook andere ‘duistere’ teksten op. Zoals: ‘de toorn van God blijft op hem’ Joh.3:36. Dit blijft is óók een voorbijgaande handeling, beperkt in de tijd! Het woord van het kruis In deze tijd moeten wij de gekruisigde Christus aan de wereld verkondigen. Niet allerlei zegen of gerichten van het aardse, Messiaanse koninkrijk. Dat is voorlopig uitgesteld, omdat Israël zijn Messias van zich afgestoten heeft. Ook toen de Messias Jezus voor de tweede keer -dan als de verhoogde Heer- aan hen verkondigd werd (Handelingen). Het kruis is voor de Jood een ergernis en niet de vervulling van zijn hoogste verwachtingen. Het kruis maakt een eind aan alle voorrechten die aan Israël geschonken waren. Het is hét grote symbool van Israëls verwerping14. Daarom ook kon geen van de twaalf het kruis verkondigen. Alleen Paulus deed dat, met hen die samen met hem dienden in zijn evangelie. Het kruis mag niet met Christus’ dood als offer verwisseld worden. Zijn dood als de vervulling van heel het Israëlitische offerritueel is ook door andere apostelen verkondigd. Het bracht bedekking van de zonde, zoals het bloed van dieren dat symboliseerde. Het gaf bescherming tegen Gods toorn. Johannes de doper zag in Jezus het Lam, dat de zonde van de wereld wegneemt Joh.1:29. Hij schrijft over Hem als de verzoening15 voor onze zonden en voor die van de hele wereld 1Joh.2:2. Zijn bloed reinigt van alle 14 Verwerping, Grieks apobolè, zie eerdere voetnoot. 15 Hier is het Grieks hilaskomai, gunstig stemmen; Paulus gebruikt echter (apo)katallasso, (weder) verzoenen. 27

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication