die daarin geschreven staan bewaart, want de gelegenheid is nabij. Het betreft hier iemand die voorleest (enkelvoud) én degenen die horen (meervoud). We gaan weer verder met Handelingen 8, waar Filippus wat vraagt aan de Ethiopiër: En hij zei: versta je ook wat je leest? 31 En hij zei: hoe zou ik dat toch kunnen als niet iemand mij de weg wijst? En hij moedigde Filippus aan in te stappen en naast hem te gaan zitten. Filippus vroeg aan de Ethiopiër: “Versta jij ook wat je leest?” Begrijp je het? En toen zei de machthebber: “Hoe zou ik dat kunnen, als niet iemand mij de weg wijst?” Dat vind ik wel een mooi voorbeeld in verband met dit onderwerp. Je kunt de Bijbel dus hardop lezen, maar je hebt een leermeester nodig. Want ook al las die man ongetwijfeld met aandacht, tóch gaf hij aan dat hij het alleen maar kon begrijpen als iemand hem daarin behulpzaam zou zijn. Wegwijs worden gemaakt In de praktijk werkt het veelal zo dat je een leermeester nodig hebt. Ja, je kunt iemand een Bijbel geven en zeggen: “Lees maar, hier staat alles in”. In theorie kan dat, maar het is niet de normale wijze waarop iemand met het Woord in aanraking komt. Er moet iemand zijn die wijst op de betekenissen, die je wegwijs kan maken. De Ethiopiër moedigde Filippus aan in te stappen en naast hem en te komen zitten. En dan leest hij het volgende uit Jesaja 53: 11
13 Online Touch Home