26

Dat dit waarschijnlijk op de tiende (Jom Kippoer) van de zevende maand plaatsvond, lijkt ondersteund te worden door vers 42. Daar wordt in het Grieks gesproken van een “tussen(liggende)sabbat”. Eerst was daar dan de dag van de sabbatten, met zowel de weeksabbat als de jaarsabbat. Waarschijnlijk is dat hier de grote Bescherm-/Verzoendag op 10 Tisjri. Dan drong men erop aan, dat Paulus op de “tussen(liggende)sabbat” weer zou spreken. Die tussensabbat klopt in de kalender met 15 Tisjri, de eerste dag van het Loofhuttenfeest. Dan was het opnieuw jaarsabbat. Dan zou het op de tiende de dag van de sabbatten zijn, en vijf dagen later de tussen-sabbat, weer een jaarsabbat van het Loofhuttenfeest. Zo valt die tussen-sabbat dan tussen de dag van de sabbatten en de volgende weeksabbat in. De eerste dag van het Loofhuttenfeest is in de cyclus van feesten de begindag van het “inzamelingsfeest”. Hier vertelt vers 43, dat veel Joden en godvrezende proselieten Paulus en Barnabas volgden - met recht een inzameling? Maar afgunstige Joden gingen Paulus vervolgens lasteren. Dit werd de aanleiding, dat Paulus tot de natiën gewend werd. Tot zover Paulus’ bediening onder de Joden en de proselieten, die wat later stopte en veranderde. De Heer leidde Paulus daarna naar Macedonië. En een eerste vrucht van Paulus’ prediking in Europa, in Filippi, had plaats op een dag van de sabbatten. Han. 16:13 De Heer 28

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication