170

JOZEF – Profetische vergezichten Israël en de gemeente Dit is een uitbeelding van de verwisseling van het eerstgeboorterecht tussen Israël en de ecclesia (gemeente). De broers keren terug naar Jakob en Simeon wordt gebonden en verblijft als gevangene met Jozef in Egypte. Eerder in de geschiedenis van Jozef kwamen we al een gevangenis tegen. De gevangenis is een type van de ecclesia. Zoals Paulus een gevangene van Christus Jezus was Ef.3:1; 4:1, zo is Simeon een gevangene van Jozef. Hij verblijft met Jozef in Egypte (onder de natiën), buiten het zicht van het huis van Jakob. Simeon in het Nieuwe Testament Dat Simeon een uitbeelding is van de gelovigen uit de natiën wordt bevestigd in het Nieuwe Testament. In Handelingen 15 wordt gesproken over de zogenaamde apostelvergadering en de aanleiding daartoe. Het onderwerp van discussie is daar, of de natiën moeten worden onderworpen aan de wet van Mozes. Dat onderwerp laat ik verder rusten, want het gaat me nu slechts om het verband van de naam ‘Simeon’ met de natiën: Handelingen 15 14 Simeon heeft verhaald, hoe God eerst omziet, om vanuit de natiën een volk aan te nemen voor Zijn Naam. Licht voor de natiën Ook in het Lukas-evangelie vinden we een Simeon, in de bekende geschiedenis van Simeon en Anna. Hij is een rechtvaardige Luk.2:25, dat is: een gelovige. Hij belijdt dan ook dat hij vrede heeft met God. Rom.5:1 Simeon is in deze geschiedenis de eerste die Jezus ziet en hij is daarmee een uitbeelding van de ecclesia, die komt vóór Israël, waar Anna een type van is.

171 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication