JOZEF – Profetische vergezichten Daarnaast komt het acht keer voor in Exodus 25 en 37, waar een beschrijving wordt gegeven van de menorah, dat is de kandelaar in de tabernakel. Wat in Genesis 44 een beker is, wordt in Exodus 25 en 37 vertaald met bloemkelken (NBG en Herziene Statenvertaling) of schaaltjes (Statenvertaling). De kandelaar in de tabernakel is namelijk een voorstelling van een amandelboom, met takken, bloemen en vruchten (zie Exodus 25:31-34 en 37:17-20). Wat in Genesis 44 is vertaald met een beker, is in de beschrijving van de kandelaar een bloemkelk in de vorm van de amandelbloesem. De Eersteling De amandelboom is in Israël de eerste boom die bloeit en is een type van Christus, de Eersteling. 1Kor.15:20,23 In Jeremia 1 zien we dan ook dat het woord voor amandel, het Hebreeuwse shaqed in vers 1, hetzelfde woord is als voor waken of wakker zijn (shaqad) in vers 2. Christus stond vroeg in de morgen op Marc.16:9 en overwon de dood. Als Eersteling is Hij de garantie dat állen levend worden gemaakt. 1Kor.15:22 Jozef is de uitbeelding van Christus. Ook hier in Genesis 44 wordt verwezen naar de morgen waarin Christus in alle vroegte opstond uit de doden. “De ochtend was licht” (:3), betekent zoiets als: “in de ochtend, bij (het aanbreken van) het licht”; vroeg in de morgen dus. De beker bij Benjamin Benjamin, die een uitbeelding is van het gelovig overblijfsel van Israël, krijgt de beker, die de vorm heeft van een amandelbloem. Het spreekt van het nieuwe leven dat God door de Eersteling, de Messias, tot stand heeft gebracht en geeft aan een gelovig Israël. Rom.11:15
197 Online Touch Home