89

JOZEF – Profetische vergezichten duurde betrekkelijk kort. Potifars vrouw was een ontrouwe vrouw en probeerde Jozef over te halen het bed met hem te delen. Dit moet een beproeving voor Jozef geweest zijn. Als we indenken dat Jozef een type is van Christus, dan dringt de vergelijking met de verzoeking in de woestijn van Jezus Zich op, Matteüs 4:1-11. Jezus vertrouwde op wat God, Zijn Vader, gesproken had. En zo vertrouwde ook Jozef in de verzoeking op zijn God (:9). Jozef deed het énige wat een jonge man in zo’n geval zou moeten doen: hij vluchtte. 2Tim.2:22 Jozefs kleed Jozefs mantel blijft achter in het huis. Eerder, bij Jozefs veelkleurig gewaad, hebben we al gezien dat zo’n kleed een uitbeelding is van heerlijkheid en koningschap. Jozefs uitgaan uit het huis van de vrouw, is een uitdrukking van Christus, Die het huis van Israël verliet. In eerste instantie letterlijk, toen Hij opvoer ten hemel. Hand.1:9 Maar toen stond de deur voor Israël nog open en kon het volk zich nog bekeren, zodat de Messias zou terugkomen om Zijn koninkrijk op te richten. Hand.3:19-21 Deze deur ging echter dicht toen de leidslieden van het volk Stefanus stenigden. Hand.7 Kroon Stefanus betekent: kroon of krans. Deze geschiedenis in Handelingen 7 beeldt uit hoe Israël haar Koning Messias (de kroon) afwees. In het verhaal van Jozef met de vrouw van Potifar wordt dit uitgebeeld in de mantel die achterblijft in het huis; zijn ‘koningschap’ gaat níet door. De geschiedenis van de steniging van Stefanus, is ook waar Paulus (dan nog Saulus) ten tonele verschijnt. Hand.7:58

90 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication