25

Geen enkel menselijk - of ander - slim idee heeft daaraan bijgedragen. God had zoiets ook niet nodig of moest ermee rekenen. Wij maken allemaal deel uit van het Goddelijk voornemen. Maar wij doen daar niet als schepper/auteur of medeontwerper aan mee. Deze eer deelt God niet met ons. Uitkiezen Nauw verbonden met het voornemen van God, en volmaakt in overeenstemming daarmee, is de uitkiezing, niet uit werken, maar uit Hem, die roept Rom.9:11,12. Dit is vast onderdeel van het evangelie, en daar wordt absoluut ondubbelzinnig, herhaaldelijk van getuigd in Gods woord. Maar het wordt slechts zelden geloofd of aanvaard door de zijnen. En nóg veel zeldzamer verkondigd, gepresenteerd en correct begrepen. Daarbij is dit eenvoudig: God Die ons redt en roept met een heilige roeping, niet in overeenstemming met onze werken, maar in overeenstemming met Zijn eigen voornemen en de genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór eonische tijden 2Tim.1:9. Als God ons in Christus al vóór de nederwerping3 van de wereld uitkoos om heilig en smetteloos voor Zijn aangezicht te zijn Efe.1:4, wat kunnen wij daar nog aan toevoegen? Wij konden deze zegen niet voor onszelf verdienen. Wij hebben deze nooit door eigen, hoogst onvolmaakt handelen, kunnen verwerven. Ook zouden wij die evenmin ooit nog kunnen verwerven. Daarom is het uit 3 Onterecht vaak met ‘grondlegging’ vertaald; het Griekse kata-bolè betekent: neer-werping en in de uitdrukking verwijst het naar de oorzaak van de toestand van Genesis 1:2. 26

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication