tijden (SV- NBG). Het Griekse woord komt nog slechts één keer voor in de grondtekst en wel in Mattheüs 8:28 (“... kwamen Hem twee bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijke, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan.” NBG). Het gaat hier dus niet zozeer om zware tijden – zoals verdrukking, oorlog, honger en dergelijke – maar om gevaarlijke tijden. Dat is iets anders. Paulus schetst een beeld van de toekomst van de christenheid, moreel gezien. Deze verzen in Timotheüs lijken sprekend op de inhoud van Romeinen 1:28-31, maar het verschil is markant. In Romeinen 1 wordt ‘de heidenwereld’ beschreven, terwijl 2Timotheüs 3 de eindfase van ‘de christenheid’ beschrijft. De morele afval zal in laatste dagen heftig zijn en op grote schaal plaatsvinden. Paulus geeft een beschrijving van de tijd waarin wij (inmiddels) leven. Maar waarom zijn het dan gevaarlijke tijden? Het antwoord is: juist omdat het de christenheid betreft, zou men heel gemakkelijk in de stroom kunnen worden meegenomen. In je argeloosheid zou je namelijk kunnen denken dat het in die setting wel goed zit, maar daarin ligt het gevaar. En dat is wat Paulus ons op het hart wil drukken: trap niet in die valkuil, kijk verder dan de buitenkant. We doen er wijs aan om zijn profetische blik serieus te nemen. Dit zijn woorden voor vandaag! We leven in de laatste jaren waarin het aftellen is begonnen. De tijd dringt. In de beschrijving die Paulus geeft in vers 2 tot en met 4, herkennen we de christenheid van onze tijd. We zullen ze stuk voor stuk kort bespreken. 10
12 Online Touch Home