0

TEGEN DE STROOM IN & KOERS HOUDEN André Piet Stichting GoedBericht

Colofon Titel: Tegen de stroom in & Koers houden © 2025 André Piet, goedbericht.nl Verschijningsdatum: januari 2025 Uitgever: Stichting GoedBericht, Rijnsburg Alle rechten voorbehouden Samenvatting: Anita Godschalk Vormgeving: EON Foto cover © Mantaphoto via Canva Proeflezen: Mathilde Garretsen ISSN 2772 7939 NUR 707

INHOUD INLEIDING …………………………………………………………………... 5 KOERS HOUDEN ………………………………………………………….. 8 Een preview ………………………………………………………………………….. 8 Gevaarlijke tijden ………………………………………………………………….. 9 Zelfontplooiing …………………………………………………………………….. 12 Een schijn van Godsvrucht ……………………………………………………. 19 Maar jij! ……………………………………………………………………………….. 20 Opgejaagd ……………………………………………………………………………. 23 Een opmerkelijk patroon ………………………………………………………. 24 Uitkomen voor je ware identiteit …………………………………………… 25 Niet meer welkom ………………………………………………………………… 26 Van kwaad tot erger ……………………………………………………………… 27 TEGEN DE STROOM IN ………………………………………………………… 28 Laat niemand jullie misleiden ………………………………………………... 28 De mens van de wetteloosheid ………………………………………………. 29 Posities worden gewisseld …………………………………………………….. 30 Abnormaal ……………………………………………………………………………. 31 Grote wonderen en tekenen …………………………………………………... 32 Uit de weg geruimd ……………………………………………………………….. 33 Inwerking van de satan …………………………………………………………. 34 Een foute bron ……………………………………………………………………… 34 De waarheid mag niet gezegd worden ……………………………………. 35 Wedden op het verkeerde paard ……………………………………………. 36 Liefde voor de waarheid redt ………………………………………………… 36 Waarheid is niet ‘lekker’ ………………………………………………………... 37 3

Dwaling wordt mainstream …………………………………………………… 38 Tegen de stroom in ……………………………………………………………….. 39 Je bent de eerste vrucht van de oogst …………………………………….. 42 Delen in Zijn Heerlijkheid ……………………………………………………… 43 Sta vast! ………………………………………………………………………………... 44 KOERS HOUDEN ………………………………………………………………….. 46 Tegen de massa in ………………………………………………………………… 46 Vertrouwd met de Schriften ………………………………………………….. 47 Als God blaast ontstaat er leven …………………………………………….. 48 Wat de Bijbel met ons doet ……………………………………………………. 49 Toebereid tot alle goed werk …………………………………………………. 50 Tot slot …………………………………………………………………………………. 52 Bijbelteksten: werkvertaling op basis van Interlinear Scripture Analyzer, Scripture4all.org 4

INLEIDING We leven in bijzondere tijden. Met name sinds de Coronacrisis in 2020, is de wereld in grote turbulentie terechtgekomen. Niets is meer wat het lijkt. Mensen voelen zich machteloos, er is een toenemende polarisatie en er heerst een sterk gevoel van onbehagen en vervreemding. Waar gaan we naar toe en wat kunnen we nog verwachten? Nog nooit in de geschiedenis had de media zo’n sturende invloed op de mensheid als juist in onze dagen. 24 uur per dag worden we overspoeld met halve waarheden, wat hele leugens zijn. Nooit was er een tijd waarin mensen zó beïnvloedbaar (en onder invloed) waren. Wereldwijde problemen, die al of niet kunstmatig zijn ontstaan, vragen om drastisch ingrijpen. Onder het adagium van ‘agenda 2030’ wil de VN de komende jaren de wereld ingrijpend veranderen. Krachtige technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI) en biotechnologie, moeten de aarde ‘redden’ voordat het te laat is en de mensheid op ‘een hoger plan’ brengen. En daarbij lijkt niets meer in de weg te staan om ‘God voorbij te streven’ … 2030 wordt aangegrepen als een belangrijke markering in de menselijke geschiedenis. Maar opmerkelijk genoeg loopt er rond het jaar 2030 ook een andere termijn af. Het is dan immers tweeduizend jaar geleden dat Christus deze aarde verliet. Tweeduizend jaar … wat een tijd! Maar voor God zijn het slechts twee dagen. Petrus schrijft daar over in 2Petrus 3:8, als hij spreekt over de terugkeer van de Heer voor Zijn volk. “Let op”, zegt hij, en hij drukt de mensen op het hart dat “de tijdsrekening van 5

tweeduizend jaar als twee dagen hen niet zou mogen ontgaan”. Daarnaast lezen we in Hosea 6:1-3: “Na twee dagen zal Hij ons levend maken, op de derde dag zal Hij ons doen opstaan.” De termijn van ‘twee dagen’ – lees: tweeduizend jaar sinds de hemelvaart van Christus – loopt binnenkort af. De derde dag gaat aanbreken … Dit wereldtijdperk, deze aeon waarin de boze regeert, gaat plaats maken voor een volstrekt nieuw tijdperk waarin Christus zichtbaar Zijn Koninkrijk zal vestigen op aarde. We zijn aan het einde van een tijdperk gekomen, waarin misleiding een grote rol gaat spelen. Misleiding, leugen en een krachtige inwerking van dwaling zullen de morele kenmerken worden in de komende jaren (Mat.24:24; 2Thes.2:11) en dat is het thema van deze brochure. De bizarre ontwikkelingen die nu plaatsvinden hoeven ons echter niet te verbazen, want deze misleiding is voorzegd. Het was zelfs het eerste waarvoor Jezus waarschuwde toen Hij sprak over “het einde van de aeon” (Mat.24:4). Maar hoe herken je misleiding? Hoe kun je staande blijven en niet onbewust tóch met de stroom meegaan, als je 24 uur per dag wordt geconfronteerd met berichten waarvan je niet zeker bent of de inhoud waar of niet waar is? Dat kan alleen als je gefundeerd bent op dé Rots, Die niet wankelt. En koers houdt bij het kompas van de Schriften. Alleen dán kun je staande blijven zonder je gek te laten maken door alle berichtgeving en destructieve hypes. We focussen in deze uitgave op twee Schriftgedeelten van de apostel Paulus: 2Timotheüs 3 en 2Thessalonika 2. Vlijmscherp doorlicht Paulus in zijn brief aan Timotheüs de ontsporing van de christenheid die in deze jaren haar dieptepunt bereikt. In 2 Thessalonika beschrijft Paulus de gebeurtenissen die in de nabije 6

toekomst gaan plaatsvinden. Leugen en misleiding worden mainstream en steeds heftiger, waarbij de waarheid doelbewust ten onder zal worden gehouden. Leuker wordt het niet, maar juist in zulke donkere tijden schitteren de Schriften als nooit tevoren! Deze brochure is een samenvatting van twee lezingen – “Tegen de stroom in” en “Koers houden” – die ik de afgelopen jaren gegeven heb. Waar nodig, is er het een en ander geüpdatet. Diverse bizarre ontwikkelingen in de Coronatijd prikkelden mij om mij intensief met dit onderwerp bezig te houden. Ik gebruik de interlineair van ISA, een woord-voor-woord weergave vanuit het origineel. Daarop is mijn nogal ‘letterlijke’ werkvertaling gebaseerd. 7

KOERS HOUDEN Een preview We beginnen met 2Timotheüs 3. Paulus beschrijft de christenheid zoals deze zou zijn aan het einde van dit tijdperk (de boze aeon). Het is een bijzondere brief. Dit zijn namelijk de laatst geschreven woorden van de apostel Paulus voordat hij ter dood gebracht werd. Zijn executie stond voor de deur (4:6) en hij schrijft deze brief aan Timotheüs, zijn trouwe medewerker met wie hij een intense band had. Alles wat Paulus nog wilde zeggen voor hij ging sterven, staat in deze brief; het is zijn geestelijk testament. En niet voor niets hechten wij altijd veel waarde aan iemands laatste woorden. Het is opvallend dat Paulus zich niet meer richt aan een groep mensen maar aan een enkeling, in dit geval Timotheüs. Dat is veelzeggend. Aan het einde van zijn leven stelde Paulus vast dat “iedereen in Asia hem verlaten had” (2Tim.1:15). Hij had daar het goede bericht gebracht, maar de grote massa had zich van hem afgekeerd. Wat een pijnlijke gebeurtenis moet dat voor hem zijn geweest! Timotheüs krijgt in deze brief de verzekering dat wat in Asia gebeurde, een preview was van wat later in de héle christenheid zou plaatsvinden. Paulus was niet optimistisch over de christenheid, integendeel. Hij voorzag fatale demonische invloeden in latere tijden en uiteindelijk zou de christenheid in de laatste dagen de gezonde leer niet meer verdragen. Met het aanspreken van de enkeling is de toon gezet. In “de laatste dagen”, waar Paulus in deze brief over schrijft, gaat het niet meer over grote groepen mensen die voor de waarheid staan, maar om 8

enkelingen. Dat contrast komt telkens terug. Eén van de dingen die je regelmatig tegenkomt in deze brief is de constructie: “maar jij”. De grote massa mag dan een bepaalde kant opgaan … “maar jij”! Naarmate de tijd vordert zal de tegenstelling tussen de eenling en de massa een steeds grotere rol gaan spelen. Gevaarlijke tijden 2Timotheüs 3 1 Weet dit echter, dat in [de] laatste dagen, gevaarlijke tijden zullen zijn … Paulus wijst naar de toekomst en doet een profetische uitspraak: “Weet dit echter”. Het is een inleiding naar een belangrijke mededeling. In de laatste dagen zal het verval van de christenheid een dieptepunt bereiken. In de twee brieven aan Timotheüs zie je een onderscheid tussen latere en laatste dagen. De uitdrukking ‘latere tijden’ wordt aangehaald in 1Timotheüs 4, waar Paulus schrijft dat voorgangers leringen van demonen zullen accepteren (:1). De neergang van de christenheid begon namelijk al snel na de dood van Paulus. In 2Timotheüs 3 gaat het over de ‘laatste dagen’ waar de ontsporing van de christenheid als totaliteit, zijn dieptepunt heeft bereikt. We weten vanuit de profetie dat de Messias ‘na twee dagen’ (dat is na twee millennia: Hos.6:1-3; 2Petr.3:8) zou terugkeren. Zodat rond het jaar 2030 de termijn van ‘twee dagen’ officieel afloopt. Dat is de mijlpaal en (direct?) daarna zou de Messias terugkeren. Anno nu mag je dus wel zeggen dat we in de eindfase zijn beland van ‘de laatste dagen’ waarover Paulus spreekt. Hij benoemt ze als gevaarlijke tijden. De gangbare vertalingen spreken over zware 9

tijden (SV- NBG). Het Griekse woord komt nog slechts één keer voor in de grondtekst en wel in Mattheüs 8:28 (“... kwamen Hem twee bezetenen uit de grafsteden tegemoet, zeer gevaarlijke, zodat niemand langs die weg kon voorbijgaan.” NBG). Het gaat hier dus niet zozeer om zware tijden – zoals verdrukking, oorlog, honger en dergelijke – maar om gevaarlijke tijden. Dat is iets anders. Paulus schetst een beeld van de toekomst van de christenheid, moreel gezien. Deze verzen in Timotheüs lijken sprekend op de inhoud van Romeinen 1:28-31, maar het verschil is markant. In Romeinen 1 wordt ‘de heidenwereld’ beschreven, terwijl 2Timotheüs 3 de eindfase van ‘de christenheid’ beschrijft. De morele afval zal in laatste dagen heftig zijn en op grote schaal plaatsvinden. Paulus geeft een beschrijving van de tijd waarin wij (inmiddels) leven. Maar waarom zijn het dan gevaarlijke tijden? Het antwoord is: juist omdat het de christenheid betreft, zou men heel gemakkelijk in de stroom kunnen worden meegenomen. In je argeloosheid zou je namelijk kunnen denken dat het in die setting wel goed zit, maar daarin ligt het gevaar. En dat is wat Paulus ons op het hart wil drukken: trap niet in die valkuil, kijk verder dan de buitenkant. We doen er wijs aan om zijn profetische blik serieus te nemen. Dit zijn woorden voor vandaag! We leven in de laatste jaren waarin het aftellen is begonnen. De tijd dringt. In de beschrijving die Paulus geeft in vers 2 tot en met 4, herkennen we de christenheid van onze tijd. We zullen ze stuk voor stuk kort bespreken. 10

2Timotheüs 3 2 … want de mensen zullen zijn: liefhebbers van zichzelf, liefhebbers van geld, arrogant, hoogmoedig, lasteraars, voor ouders ongezeglijk, ondankbaar, niet integer … ‘Dat is toch niets nieuws?’ zul je misschien denken als je dit rijtje leest. ‘Deze ondeugdelijke eigenschappen van de mens zijn er toch altijd geweest?’ Dat klopt, maar wat Paulus hier beschrijft gaat veel verder. Het gaat om het feit dat deze eigenschappen in de laatste dagen gecultiveerd zijn en als voorbeeld worden gesteld. Normaal gesproken zou je de beschreven eigenschappen als ‘ondeugden’ herkennen en afkeuren. Maar hoe kunnen deze eigenschappen nu dan opgehemeld worden en als voorbeeld dienen? Hoe werkt dat? Een voorbeeld: In Nederland overleed een bekend oud-politicus hand in hand samen met zijn vrouw. Zij hadden als echtpaar voor euthanasie gekozen. Tot voor kort zou dit als zelfdoding en zelfs als moord zijn neergezet. Maar nu werd het nieuws geframed als ‘een liefdevolle en vertederende manier om de laatste adem uit te blazen’. Gaandeweg wordt de moraal bijgesteld en ontstaat er een andere mindset. Dat kan heel snel gaan, met name nu we de hele dag verbonden zijn in de maalstroom van social media. Enfin, terug naar Paulus. 11

Zelfontplooiing … want de mensen zullen zijn: liefhebbers van zichzelf … Paulus noemt dit als eerste kenmerk en dat is niet voor niks. Het is de kern van de ontsporing. Het is het tijdperk van de selfies. Alles draait om zelfontplooiing. Het gaat erom dat ík tot mijn recht kom en dat aan míjn behoefte voldaan wordt; mijn opinie, mijn gevoelens, mijn plezier staat voorop. “I love me, myself and I.” Het ‘ik’ is de norm geworden. … liefhebbers van geld … Eerder schreef Paulus in 1Timotheüs 6:10, dat liefde voor geld “de wortel is van alle kwaad”. In onze tijd beheren centrale bankiers het geldsysteem en zij zijn in staat eindeloos geld te creëren en zichzelf te verrijken, maar daardoor eveneens inflatie te veroorzaken. Dat betekent: geld wordt waardeloos gemaakt zodat mensen zich steeds meer zorgen moeten gaan maken over hun spaargeld. Met andere woorden: inflatie wordt veroorzaakt door liefde voor geld, maar het máákt ook dat mensen liefde voor geld krijgen. Paulus had niets tegen rijk zijn (1Tim.6:17), maar wél tegen hen die ontevreden zijn en menen niet genoeg te hebben en rijk willen zijn. Daar ligt de angel (1Tim.6:9-10). “Godsvrucht met tevredenheid is een groot kapitaal”. Als je genoeg hebt, dan ben je rijk, wat een mooie definitie is dat. Paulus waarschuwt tevens voor het zogenaamde ‘welvaart-’ of ‘succesevangelie’. Dat is een stroming die de godsvrucht als winstgevend ziet (1Tim.6:5). Men leert dat je – als je God eert en aanbidt – kunt rekenen op een volle portemonnee. Wat een 12

dwaasheid. Zo’n leer maakt dat dat mensen op geld gefocust raken. … arrogant … Het letterlijke woord hier is ‘pretentieus’. Men zegt: ▪ ‘wij zijn modern’ ▪ ‘wij weten het beter dan vroeger’ ▪ ‘wij zijn verder ...’ ‘Ja, we zijn vérder … van huis!’ denk ik dan. We spreken vaak met minachting over de dingen van vroeger, omdat we denken dat we slimmer zijn. Maar is dat wel zo? Natuurlijk zijn we met de techniek verder dan ooit tevoren, maar worden we er als mensen beter en menselijker van? Zijn we wijzer geworden? Wéten we daadwerkelijk meer? Of zijn we juist veel fundamentele kennis kwijtgeraakt? … hoogmoedig … Het Griekse woord dat hier staat is opgebouwd uit 2 delen: ‘over’ en ‘verschijnend’. Een ander woord is pochen; iets méér laten lijken dan het feitelijk is. Iedereen wil graag ‘shinen’ op social media. Zijn we er zelf ook niet gevoelig voor om elkaar de meest dynamische plaatjes en filmpjes toe te sturen? ‘Kijk mij, zie hoe leuk ik ben, of hoe leuk wij zijn?’ Allerlei technieken kun je tegenwoordig inzetten (fotoshoppen) om beelden mooier te laten lijken dan ze zijn. … lasteraars … Het Griekse woord hiervoor is blasphēmoi, dat we herkennen in het woord ‘blasfemie’. Het betekent dat je lastert. Je zet iemand bewust in een kwaad daglicht, terwijl het niet waar is. De (social) 13

media zijn een zeer geschikt platform om suggestieve uitspraken over een ander, of over een groep mensen, te doen. Als vervolgens blijkt dat het niet klopt, dan is het leed vaak al geschied en de toon gezet en dat draai je niet 1-2-3 meer terug. Je kunt trouwens ook kwaadspreken over een ander terwijl het wél klopt. Dan heet het roddel. Maar zijn de genoemde ‘foute’ eigenschappen nou zo bijzonder? Alle eigenschappen waar we het tot nu toe over hebben gehad, zijn er natuurlijk altijd al geweest. De mens heeft nu eenmaal toch eigenschappen die niet door de beugel kunnen? Dat klopt, maar het verschil is dat juist in deze tijd die eigenschappen, mede dankzij de techniek, breed op de voorgrond treden en daarmee worden uitvergroot. Via de media raken we ‘besmet’ en vertrouwd met deze slechte eigenschappen. En dat 24 uur per dag en zeven dagen per week. Dát is kenmerkend voor deze tijd en daar mocht Paulus een blik op werpen. Van Godswege was hem te kennen gegeven dat dit de kenmerken zouden zijn van de laatste dagen in de christelijke wereld. “Signaleer het”, zegt hij, “en zorg dat je daar niet in wordt meegenomen”. … voor ouders ongezeglijk … ‘Ongezeglijk zijn’ gaat verder dan ‘ongehoorzaam zijn’. Het betekent dat je niet luistert, maar tevens niet aanspreekbaar bent. Regels zijn taboe. De antiautoritaire opvoeding die de laatste tientallen jaren gepromoot is, werpt nu zijn wrange vruchten af. Het zet de deur open naar egoïsme en narcisme. Was de strenge aanpak en tucht van vroeger tijd dan altijd zo ideaal? Zeker niet. Waar het wél om gaat is dat het vroeger een ‘ondeugd’ was als een kind niet luisterde. De ouder stond boven het kind in een gezagsrelatie. Nu vinden we dat een kind, zonder beperkingen, 14

zichzelf moet kunnen ontplooien. De ouders richten zich naar het kind. Grenzen en rollen vervagen. Het hele idee van hiërarchie wordt fundamenteel aangevallen. Kinderen zijn gelijkwaardig geworden aan de ouders. Het is deze verandering van mindset waar we ons van bewust moeten zijn. … ondankbaar … Mensen kunnen dankbaar zijn voor een goede gezondheid. Maar wie kun je eigenlijk dankbaar zijn als je God niet kent? De omstandigheden? De kosmos? Voor dankbaarheid heb je een ‘adres’ nodig aan wie je het kan toeschrijven. ‘Ondankbaarheid’ is een voortvloeisel van het gegeven dat je God niet kent en Hem dus niet de dank kunt geven die Hem toekomt. … niet integer … Integer ben je als je uit één geheel, uit één stuk bent. Als iemand niet integer is, betekent dit dat walk en talk uit elkaar lopen; het plaatje en het praatje kloppen niet meer. Dat wat iemand zegt komt niet overeen met hoe iemand leeft. Je bent niet zuiver, niet eerlijk. 2Timotheüs 3 3 … zonder natuurlijke genegenheid, onverzoenlijk, verdachtmakers, onbeheerst, onhandelbaar, zonder genegenheid voor het goede, zonder natuurlijke genegenheid … In de NBG-vertaling is “zonder natuurlijke genegenheid” vertaald met ‘liefdeloos’, maar dat is niet wat er staat. Het woord betekent: 15

geen affectie hebben met het natuurlijke. Gaat er een belletje rinkelen? Als er íets is waarmee we in onze tijd dagelijks overspoeld worden dan is dit het wel. Genderdiversiteit … Tot voor kort kenden we twee genders. Mannelijk en vrouwelijk. Heel normaal en natuurlijk. Daar was iedereen het over eens. Inmiddels hebben we 72 genders! We mogen niet meer worden aangesproken als “meneer” of “mevrouw”, want dat moet ‘genderneutraal’ zijn. Volgens de transgender-wet is het nu mogelijk om zonder problemen je geslacht in je paspoort te veranderen en identiteitsbewijzen bevatten geen geslachtsaanduiding meer. Binnen de christenheid is de genderdiscussie eveneens in volle gang. In de PKN-kerk is er inmiddels een liturgie gemaakt om transpersonen te kunnen inzegenen. Een andere categorie van ‘zonder natuurlijke genegenheid’ is de botox cultuur, waarbij men op een kunstmatige manier het natuurlijke verouderingsproces van het lichaam probeert weg te moffelen. Tot op zekere hoogte is die behoefte normaal, maar de proporties lijken vandaag de dag te zijn verdwenen. Ook dat is een gebrek aan genegenheid voor het natuurlijke. … onverzoenlijk … Je bent onverzoenlijk als je weinig of geen bereidheid hebt om een scheiding of een conflict bij te leggen. Dit grijpt terug op het eerste wat Paulus noemde; namelijk dat mensen slechts “liefhebbers van zichzelf ” zullen zijn, waarbij het in hoofdzaak gaat om onze eígen behoefte en onze eígen ontplooiing. Daarin past geen beweging naar de ander en dus geen verzoening. 16

… verdachtmakers … Hier staat het Griekse woord diaboloi. Het betekent letterlijk door elkaar werpen. Ons woord ‘duivel’ (diabolos) is van dit woord afgeleid. Hij is de ‘dooréénwerper’. Het doel is om zaken in een kwaad daglicht te stellen. Dat gaat vaak heel geraffineerd. Eerst komt er een verdachtmaking. Er wordt als het ware ‘een ballonnetje opgelaten’. Je wordt in die fase aan het twijfelen gebracht, klopt het wel? Zo ging het ook in de hof van Eden. De slang vroeg aan Eva: “zei God inderdaad: ‘Jullie zullen niet eten van elke boom van de tuin?’ (Gen.3:1)”. Pas daarna volgde de leugen. … onbeheerst … Vroeger gold ‘onbeheerst’ als een morele diskwalificatie. Nu is het zo gedraaid dat het een nieuw etiket heeft gekregen, maar daarmee ook acceptabel is gemaakt. Onbeheerst heet nu meestal: ‘verslaafd’. Daarmee is de persoon een lijdend voorwerp geworden. In plaats van verantwoordelijk te zijn, is men slachtoffer geworden. … onhandelbaar … Het kost steeds meer moeite om kinderen in het gareel te houden. Vraag het maar aan de mensen die al langer in het onderwijs zitten. Niet voor niets is er de laatste decennia veel aandacht voor kinderen en of jongeren met gedragsstoornissen. … zonder genegenheid voor het goede … Het wordt in de praktijk steeds moeilijker om te bepalen wat ‘goed’ of wat ‘niet goed’ is. Waarom? Omdat er geen Gód is waarmee men rekening hoeft te houden. Er ontbreekt een ijkpunt. 17

Normen en waarden worden afhankelijk van de situatie. Gevoel is in hoge mate de nieuwe graadmeter geworden. Iets is ‘goed’ wanneer het goed voelt. Dat lijkt de nieuwe trend. 2Timotheüs 3 4 … verraders, overhaast, beneveld, meer liefhebbers van genot dan van God … ‘Verraders’ zijn mensen waar je niet van op aankunt. Politiek heeft van oudsher de reputatie verraderlijk te zijn; mooie woorden, maar ondertussen … Een verrader is iemand wiens woord je niet kunt vertrouwen. Ten diepste heeft ook deze eigenschap een religieus grondmotief. Waar het woord van God niet langer betrouwbaar wordt geacht, nemen mensen die eigenschap over. … overhaast … Andere woorden voor overhaast, zijn ‘overijld’ en ‘onbedacht’. Vroeger was het motto, ‘doe wat je weet’, nu is het: ‘doe wat je voelt’. Waar de mens tot dier wordt gereduceerd, is het eveneens ‘aanvaardbaar’ en ‘logisch’ dat men zich laat leiden door impulsen. … beneveld … Beneveld zou natuurlijk in de eerste plaats letterlijk worden opgevat. Dan is men onder invloed van alcohol of drugs waardoor het denken niet meer helder is. Het gebruik van deze middelen is uiteraard van alle tijden, maar de laatste decennia is het gebruik ervan in de Westerse wereld alledaags en buitensporig geworden. 18

Mensen raken beneveld en vandaar ook gehypnotiseerd door de televisie en/of de media. Dag in dag, dag uit is er een tsunami van beelden en berichten die stress geven en angst inboezemen. Om dat niet te voelen verdooft men zich. … meer liefhebbers van genot dan van God … Men kent God nog wel als een ‘idee’, een ‘concept’, maar het betekent niets meer. Het moet tegenwoordig allemaal ‘leuk’ zijn. Etymologisch gezien komt ons woord ‘leuk’ van het woord ‘lauw’. Kerkdiensten moeten laagdrempelig zijn en ‘opgeleukt’ worden. Geen moeilijke woorden, niet te veel denken, het moet gewoon ‘lekker voelen’. Is er iets mis met genot? Nee, maar wél als het belangrijker wordt dan de waarheid; datgene wat God in Zijn woord zegt. In 2Timotheüs 4:3 zegt Paulus dat “er een periode komt dat de gezonde leer niet meer wordt verdragen”. Overeenkomstig de eigen begeerten, trekt men alleen nog maar voorgangers aan die het gehoor strelen en kietelen. Een schijn van Godsvrucht 2Timotheüs 3 5 … ze hebben een vorm van eerbied, maar de kracht daarvan geloochend. Mijd ook dezen … Paulus heeft het over de christenheid in het algemeen, het is een generalisatie. Dit gaat natuurlijk niet over uitzonderingen. Daar zijn er nog veel van, gelukkig maar. In de laatste dagen heeft de christelijke wereld de schijn van godsvrucht. God komt wel terug in het vocabulaire, maar het is 19

vooral vorm. Daar ligt gelijk ook het gevaar, omdat je als buitenstaander zou denken dat ‘vorm en inhoud’ gelijk opgaan. Men kan mooie en indrukwekkende woorden over God bezigen en spannende Bijbelverhalen vertellen en Hem tóch niet geloven. Men loochent het woord van God, het evangelie als dé waarheid en men ontkent wat zwart op wit in de Schriften staat. De boodschap van Paulus is heel helder: vermeng je niet met dit valse christendom (2Tim.2:21). Vaak hoor ik dat mensen toch bij de club of bij de kerk willen blijven om een positieve invloed te kunnen uitoefenen. Dat klinkt als een nobel streven, maar het is zelfbedrog. Voordat je het weet doe je water bij de wijn en ga je met de grote stroom mee. “Doe dat niet”, zegt Paulus. “Houd afstand, ga uit van haar!” Dus geen oecumene en samenwerking maar distantie van dit zogenaamde ‘christelijke’ bedrijf. Maar jij! Voor ons thema slaan we een paar verzen over. Op het dieptepunt zal het hele christelijke kaartenhuis in elkaar storten. Hun dwaasheid zal voor iedereen duidelijk worden (2Tim.3:9). De christenheid zal ontmaskerd worden en door de mand vallen. Tegen dát decor leidt Paulus zijn instructies in met het veelzeggende “maar jij …”. Vanaf vers 10 focust Paulus alleen nog maar op de enkeling met als decor het desastreuze verval van de christenheid in laatste dagen. 2Timotheüs 3 10 Maar jij volg ten volle mijn onderwijzing, 20

de wijze van doen, de bedoeling, het geloof, het geduld, de liefde, het verduren … De toon is anders geworden. Paulus spreekt nog steeds tegen Timotheüs, maar nu heel specifiek als enkeling: ‘Maar jij!’ Enkelvoud tegenover meervoud; de eenling tegenover de meerderheid. En dat doet Paulus met een reden. Het gaat in de laatste dagen nog maar om enkelingen en niet meer om grote groepen mensen. De massa zal zich afkeren. Slechts een handjevol mensen zal staande blijven. Het staan op dé waarheid en alles wat daarbij hoort, is geen makkelijke weg. In vers 10 en 11 schetst Paulus alle dingen die daarbij horen. Ook vervolgingen en lijden, maar daarover later meer. Maar jij, volg ten volle mijn onderwijzing, de wijze van doen … Men zegt wel eens dat de leer niet zo belangrijk is. ‘Het gaat niet om de leer maar om de Heer’, zegt men dan vroom. Paulus bewijst het tegendeel. De inhoud en het onderwijs staan voorop. Timotheüs wist dat als geen ander. Maar dat niet alleen, ook de stijl van Paulus, de wijze van doen, werd nauwkeurig door hem opgevolgd. Paulus voorzag in eigen onderhoud en bedelde niet om geld (1Kor.9:12). Dit zou de gedachte kunnen oproepen alsof Timotheüs de ‘mens’ Paulus achternaliep, maar daar is geen sprake van. Het evangelie en alles wat daarbij hoort, had Paulus niet ontvangen of geleerd van een mens, maar door openbaring van Jezus Christus (Gal.1:12). Hem was iets bijzonders toevertrouwd; Paulus 21

onderwees de onthulling van de verborgenheden, geheimen die hij ontvangen had van de opgestane Heer. … de bedoeling, het geloof … Het motief van Paulus was niet om zichzelf op de voorgrond te plaatsen, integendeel. Hij had als mens indruk kunnen maken met zijn enorme kennis, maar dat deed hij niet. Het ging hem maar om één ding in zijn leven: de waarheid vertellen (2Kor.4:2)! Er is maar één waarheid en die staat als een huis. De waarheid maakt vrij en is vandaag dezelfde als morgen. Daar valt niet mee te sjoemelen. Hoe anders is het met de leugen! Daar zijn er veel van. En net als een kameleon, kan bedriegerij elk moment weer van gedaante veranderen en aangepast worden. Dat is eveneens karakteristiek voor de leugen. Van de waarheid is er maar één en die is controleerbaar in Gods woord. Paulus bewees de waarheid vanuit de Schriften, zodat iedereen kon controleren of het waar was. Over het belang van de waarheid later meer. Waarheid en geloof horen bij elkaar. Geloof is de voorloper. Geloof is het vertrouwen op Gód en Zijn woord, Zijn waarheid. Het gaat er niet zozeer om dat je in God gelooft, dat zegt niet zoveel, maar dat je God gelóóft. … het geduld, de liefde, het verduren … Je hebt liefde en geduld nodig als je vol voor onderwijzing in de waarheid gaat. Geduld is een vrucht van de geest en is het vermogen om te kunnen wachten. Gun jezelf en de ander de tijd om dingen te verwerken. De één is de ánder niet; bij de één gaat het iets sneller dan bij de ánder. In de natuur werkt dat op 22

dezelfde manier. Als je een zaadje in de grond stopt zul je moeten wachten tot het eerste groen naar boven komt. En niet alles komt tegelijk naar boven. Op Gods tijd komt iets tot bloei, dat kun je niet forceren. Geduld geeft de ander de tijd, de liefde geeft de ander de ruimte. Alles wat plaatsvindt heeft immers een plaats gekregen door God. God is Theos en dat betekent ‘Plaatser’. Zelfs het grootste kwaad waar wij terecht vol afschuw naar kijken, geeft God een plaats. Keurt Hij het dan per definitie goed? Nee, absoluut niet, maar Hij geeft het wél een plaats. In Zijn grote plan met de schepping heeft alles een bedoeling en tevens vindt alles plaats vanuit Zijn liefde. Want Hij ís liefde en Zijn plan is het allerbeste wat je maar kan bedenken. Hij is de grote Auteur, Die van elke min uiteindelijk een plus maakt. ‘Verduren’ is de rust en bereidheid om dingen te ondergaan. Het Griekse woord voor ‘verduren’ (hupomeno) is opgebouwd uit de elementen ‘onder’ en ‘blijven’. Als je verduurt, ‘blijft je er onder’. Het is passief. Dan hebben we het over moeilijke dingen in het leven. Paulus wist daar alles van. Dat lees je in 2Timotheüs 3:11. Opgejaagd 2Timotheüs 3 11 … in de vervolgingen, in het lijden, zoals mij geschiedde in Antiochië, in Ikonium, in Lystra (...) Zulke vervolgingen heb ik doorstaan en uit alle redde de Heer mij uit. 23

Het woord ‘vervolgingen’ is in het Grieks afgeleid van ‘najagen’ (Fil.3:12; 1Tim.6:11). Iets vervolgen betekent iets najagen en dat kan positief of negatief zijn. Als je vervolgd wordt, dan word je opgejaagd; men gunt jou geen plek. Paulus wist precies waar hij het over had, want hij was zelf een fanatieke vervolger geweest (1Tim.1:13). Totdat hij in zijn kraag gegrepen werd door de Heer, toen werden de rollen omgedraaid en werd hij voortdurend zélf vervolgd, inclusief het lijden wat daarbij hoort (waaronder miskenning en niet meer welkom zijn, als de meest milde varianten waar Paulus mee te maken kreeg). Pijnlijk! Het zal je maar overkomen. Als je graag onder de mensen bent en je verhaal over God wordt dag in dag uit niet gewaardeerd, dan is dat schrijnend, hoe sterk je ook bent. Een opmerkelijk patroon Paulus noemt drie plaatsen in midden-Turkije waar hij opgejaagd werd: Antiochië, Ikonium en Lystra. In Antiochië stookten de godsdienstige Joden de hooggeplaatste mannen uit de stad op, zodat Paulus en Barnabas werden verdreven uit hun gebied (Hand.13:50-52). In Ikonium stookten de godsdienstige Joden de natiën op, zodat de menigte verdeeld werd. Paulus en Barnabas moesten vluchten voor een aanslag en mishandeling (Hand.14:1-7). In Lystra hadden de godsdienstige Joden de natiën omgepraat om Paulus te stenigen (Hand.14:8-20). Timotheüs kwam overigens uit Lystra/Derbe (Hand.16:1). De ontmoeting met Paulus was in een later stadium. In deze drie voorbeelden ontdek je een opmerkelijk patroon. Het waren juist zijn godsdienstige broeders naar het vlees, die de 24

oorzaak waren dat Paulus vervolgd werd. Zij leverden de ‘munitie’ door te stoken en te proberen de menigte om te praten. Het was dus de godsdienstigheid, de orthodoxie, die Paulus naar het leven stond. In deze steden, maar ook later, waren zij de aanjagers om de menigte/de wereld aan te zetten tot vervolging. Paulus werd gehaat om het evangelie. De boodschap van genade was niet te verdragen met hun ijver voor de wet. Ze stookten zoveel onrust dat Paulus vaak met gevaar voor eigen leven, geacht werd héél snel zijn biezen te pakken. Ondanks alle vervolgingen bleef Paulus laconiek. God gaf hem elke dag wat hij nodig had. En dat wist hij. Uitkomen voor je ware identiteit 2Timotheüs 3 12 En ook allen die eerbiedig willen leven in Christus Jezus zullen worden vervolgd. Tot nu toe sprak Paulus over zijn eigen lijden. Daarna trekt hij de lijn verder door. Het is een universeel principe dat degenen die eerbiedig willen leven in Christus, vervolgd zullen worden. Dat gold toen, maar dat geldt ook nu. Wees je daarvan bewust. ‘Eerbiedig’ betekent het hebben van ‘goede verering’ (Gr. eusebia). Je hebt eerbied voor dé God. De christenheid, zeker in de laatste dagen, heeft een vorm van eerbied. Paulus heeft het echter over eerbiedig willen leven, wat betekent dat je voor je geloof uitkomt en niet de schijn ophoudt. Niet om anderen te bekeren, maar omdat je uitkomt voor je ware identiteit. Je kunt als gelovige maar al te makkelijk onzichtbaar, incognito blijven. 25

Paulus schrijft in Romeinen 12 dat we “niet gelijkvormig zouden worden aan deze aeon”. ‘Gelijkvormig worden’ betekent dat je je laat vormen volgens de ‘mal’ van deze wereld. Dan verschuil je je ware identiteit achter opinies, gewoonten en kreten die in de wereld gangbaar en populair zijn. Je doet mee omdat je anders bang bent dat je er niet meer bij hoort. Niet meer welkom Je wordt vervolgd als je eerbiedig wilt leven en ervoor uitkomt wie je in Christus bent. Je zult hoe dan ook verzet ondervinden, dat gebeurt automatisch. Vervolging kent veel gradaties. Of het nu licht of zwaar is: je bent niet meer welkom. Dat is de essentie. ‘Buitengesloten worden’ gaat nog een stapje verder. Daarna volgen gevangenneming, marteling en ten slotte: executie. In Nederland kennen we vervolging alleen in de meest lichte vorm. Tolerantie staat hoog in het vaandel, hoewel je merkt dat de laatste jaren tolerantie zomaar kan omslaan in vijandigheid. In de Coronatijd merkte je hoezeer de publieke opinie gestuurd kon worden om ‘labels’ op mensen te plakken. Iets wat vóór die tijd ondenkbaar was. Dat kan heel snel gaan. We hebben nauwelijks ervaring met vervolging en vinden het al heel wat als mensen ons met de nek aankijken, maar dat hoort erbij. It’s all in the game. 26

Van kwaad tot erger 2Timotheüs 3 13 Maar boosaardige mensen en zwendelaars zullen vorderen van kwaad tot erger. Zij doen dwalen en dwalen … Naast ‘boosaardige mensen’ wordt hier het woord ‘zwendelaar’ gebruikt. Dat is een bedrieger of een misleider, een charlatan. Men verkoopt ‘schijn’ en het kan zelfs zo zijn dat men dat zelf niet door heeft. En ze vorderen daarin, dat wil zeggen: ze hebben succes met hun misleiding. Voor velen is het zelfs een businessmodel en ze worden er steenrijk van. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan de vele pinkster- en charismatische predikers, die niet anders doen dan oplichten en ondertussen kapitalen van mensen afhandig maken. 27

TEGEN DE STROOM IN Laat niemand jullie misleiden 2Thessalonika 2 3 Laat niemand jullie misleiden … We maken een overstap naar 2Thessalonika 2-17, waarin Paulus voorzegt dat leugen en dwaling in de laatste dagen mainstream zullen worden. Misleiding wordt hét grote thema. En het wordt heftig, vergis je niet! Daarom is het zo goed om kennis te hebben van de Schriften, zodat je weet wat er voorzegd is. We zullen merken dat Paulus’ profetische woorden met de dag actueler worden. Even een korte inleiding: Paulus was in Thessalonika geweest en enkele weken later, na zijn vertrek, schrijft hij deze brief. Je kunt dit terugvinden in het boek Handelingen. In Thessalonika had hij uitgebreid verteld over het profetisch Woord. In die dagen was dat buitengewoon actueel, omdat de (weder)komst van de Messias zich nog had kunnen voltrekken. Daar waren veel vragen over. De deur voor Israël stond toen nog op een kier, maar Israël volhardde in ongeloof en de deur ging dicht. Dat is nog steeds zo. Het Joodse volk is tijdelijk (!) verblind, zodat de rijkdom van het evangelie naar de natiën zou gaan. We lezen dat allemaal in Handelingen en de brieven van Paulus. Over deze dingen valt nog veel meer te zeggen, maar het is een ander onderwerp. Alleen, wat ben ik blij dat Paulus toen die brief aan de mensen in Thessalonika geschreven heeft. Want nu zijn wij bijna tweeduizend jaar verder en laat nou uitgerekend in ónze tijd 28

de boodschap over de komst van de Messias (en alles wat daaraan voorafgaat) wederom, maar nu définitief, actueel worden! De mens van de wetteloosheid 2Thessalonika 2 3 Laat niemand jullie misleiden, op geen enkele manier: komt immers niet de afval eerst, en wordt niet de mens van de wetteloosheid onthuld, de zoon van de ondergang, 4 die tegenstreeft en zich verheft boven alles wat god of voorwerp van verering genoemd wordt, zodat hij zelf in de tempel van God gaat zitten, zichzelf tonend dat hij als God is? Waarover gaat dit? Paulus had het gerucht vernomen dat ‘de dag des Heren’ reeds zou zijn aangebroken (2Thes.2:2). De mensen waren onrustig. Stel dat het zou kloppen, hoe zat het dan met ‘de wegrukking’? Zouden ze dan de boot hebben gemist? Dat zou toch een vreselijke gedachte zijn. Paulus is er heel duidelijk over: dat nieuws klopt niet (fake news!). “Laat je niet misleiden”, zegt hij, “want éérst komt de afstandneming (Gr. apostasia; lees: de wegrukking) en zal de mens van de wetteloosheid onthuld worden”. Iedereen kon nagaan dat dat nog niet gebeurd was. Kennis van de profetieën is daarbij natuurlijk een must. Want die ‘mens der wetteloosheid’ is de macabere en beruchte mens die in de eindtijd zal gaan optreden en abrupt de tempeldienst zal beëindigen. In 29

plaats van de offerdienst zal hij van zichzelf een afgodsbeeld laten plaatsen. Dat veronderstelt dat er in de (nabije) toekomst weer een tempeldienst moet zijn, wat nu nog niet het geval is. Maar vandaag of morgen gaat die tempeldienst er heus komen, omdat het profetisch Woord betrouwbaar is en de dingen voorzegt die nog gaan gebeuren. De benodigdheden voor de tempeldienst liggen al jaren klaar. Het wachten is op ‘politiek groen licht’ ... Posities worden gewisseld Voordat de mens der wetteloosheid onthuld zal worden en de tempeldienst in Jeruzalem zal beëindigen, moet er eerst nog een obstakel verdwijnen. Paulus zegt daarover: “Dat kan alleen maar als degene, die de mens der wetteloosheid nu nog tegenhoudt of vasthoudt, uit het midden verdwijnt” (2Thes.2:7). Er is dus een ‘tegenhouder’ of een ‘vasthouder’. Daarom kán de mens der wetteloosheid nu nog niet optreden. Paulus doelt daarmee op de wegrukking, zoals hij dat noemt in 1Thessalonika 4:16,17. De ekklesia – het volk dat God Zich vandaag verzamelt – zal uit deze wereld worden weggerukt. Pas dan kan de mens der wetteloosheid op het toneel verschijnen. 2Thessalonika 2:1 start ook met “aangaande ... onze vereniging met Hem”. Met het oog op die gebeurtenis schrijft Paulus de rest van zijn betoog. Er is een gezelschap dat God Zich vandaag verzamelt, wat uit het midden van de mensen wordt geëvacueerd. Openbaring 12 gaat daar eveneens over, als er gesproken wordt over “de wegrukking van de mannelijke zoon” (Op.12:5). De Zoon (Hoofd en lichaam) gaat naar boven, naar God en Zijn troon. En tegelijkertijd, als de ekklesia naar boven gaat, gaat er 30

noodgedwongen iemand naar beneden en dat is de satan. De één gaat een etage hoger, naar de hemel; de ánder gaat een etage lager, namelijk naar de aarde. Op het moment dat satan wordt verwijderd uit de hemel, is dat eveneens het tijdstip dat de mens der wetteloosheid – in feite een incarnatie van satan of de tegenstander – zal worden onthuld. Er is dus een direct verband tussen het verdwijnen van de ekklesia en de manifestatie van de tegenstander in de mens van de wetteloosheid. De posities worden gewisseld. We realiseren ons niet altijd dat de satan nu een plaats in de hemel heeft, maar dat is wel zo. Straks zal zich een heel ander scenario manifesteren. Abnormaal 2Thessalonika 2 7 Want het geheim van de wetteloosheid is reeds inwerkende, alleen totdat degene die op dit moment vasthoudt, uit het midden [verwijderd] wordt. “Het geheim van wetteloosheid is reeds inwerkende” schrijft Paulus. Anders gezegd: Het geheim van de wetteloosheid is nu al in werking. ‘Wetteloosheid’ komt van het woord a-nomia. Daar zit het woordje ‘noom’ in wat wij ook kennen als ‘norm’. A-nomia is dus eigenlijk dat wat zonder norm is: abnormaal. Dit was al in werking in de tijd van Paulus en het neemt in hevigheid toe naarmate we in laatste dagen komen. En ja, dan wordt dat wat ‘niet normaal’ is ‘normaal’ gemaakt. 31

De koning gebruikte deze uitdrukking in een toespraak in 2020, toen we midden van het Corona-verhaal zaten. En als je goed om je heen kijkt, zie je dat het abnormale steeds meer toe neemt. We zijn in een bijzonder decennium terechtgekomen: het tijdperk 2020-2030. Daar zitten we middenin. We horen regelmatig dat de wereld ‘een agenda 2030’ heeft, waarin het individu ondergeschikt zal moeten worden aan de megalomane doelen van de elite, om de aarde te transformeren. Maar het jaar 2030 is vanuit een heel ander perspectief een mijlpaal, want het is dan ongeveer tweeduizend jaren geleden dat de opgestane Christus de aarde verliet en naar de hemel ging. Er is dus ook een hemelse Agenda … en de tijd tikt door. We kijken met spanning uit naar wat komen gaat. Grote wonderen en tekenen Op verborgen wijze is de wetteloosheid nu al inwerkend door sneaky misleiding “totdat degene die op dit moment vasthoudt”– de ekklesia – “uit het midden verwijderd wordt”. Op dát moment zal de wetteloosheid volledig vrij spel krijgen. Niet meer sneaky, zoals een snake dat doet, maar volledig in de openbaarheid. Wanneer de weg vrijgemaakt is voor de mens van de wetteloosheid, zal er een zichtbare explosie van satanische activiteit losbarsten op aarde. De satan wordt uit de hemel geworpen (Op.12) en zal zich bedienen van het “beest uit de zee” met adembenemende krachten. Je leest in Openbaring 13 dat dit beest grote autoriteit zal krijgen van de draak (de satan). Tijdens zijn overheersing zal het beest uit de zee een dodelijke slag toegediend krijgen. Wonderlijk genoeg geneest hij hiervan. Die gebeurtenis zal zijn grote onthulling en manifestatie op aarde inluiden. De satan zal op dat moment ten 32

volle bezit van hem nemen met grote wonderen en tekenen. Bovennatuurlijk, dus geen goocheltrucjes. Iedereen zal er vol van zijn. Je leest dat de hele aarde verbaasd en verwonderd is na de genezing van zijn dodelijke wond. “En zij aanbaden het wilde beest, zeggend: Wie is gelijk aan het wilde beest?”, en: “Wie kan slag leveren met hem?” (Op.13:4). Ze lopen hun nieuwe idool, die bovennatuurlijke dingen doet, achterna vol verering en aanbidding. Uit de weg geruimd 2Thessalonika 2 8 En dan zal de wetteloze onthuld worden (die de Heer Jezus uit de weg zal ruimen, in de adem van Zijn mond en buitenwerking zal stellen in het tevoorschijn komen van Zijn parousia) … De wetteloze wordt onthuld, maar Paulus zegt er gelijk tussen haakjes bij dat de wetteloze op Gods tijd tóch weer het veld moet ruimen. Hij kan 42 maanden zijn terreur uitoefenen (Op.13:5), maar niet lang daarna zal hij definitief van het toneel verdwijnen. De Heer zal hem uit de weg ruimen in de adem van Zijn mond; door te spreken, zal hij gedood worden. Dus hoe spectaculair hij ook opkomt en alle gruwelijke en godslasterlijke dingen kan doen waar hij maar zin in heeft, hij zal uiteindelijk uit de weg geruimd worden in de adem van Zijn mond. De échte Messias zal hem buiten werking stellen in Zijn parousia. Parousia betekent niet zozeer ‘aankomst’, maar meer ‘presentie’ of ‘aanwezigheid’. Zijn komst is dus Zijn aankomst, maar tevens de periode dat Hij aanwezig is. 33

Nadat de mens van de wetteloosheid een schrikbewind heeft gevoerd van 42 maanden, zal de Heer terugkomen voor Israël. Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg. Vanuit het hart van Jeruzalem zal Hij Zijn Koninkrijk gaan uitbreiden. Eerst in Israël en daarna daarbuiten. Inwerking van de satan 2Thessalonika 2 9 … zijn parousia [daarentegen] is, naar inwerking van de satan, in alle kracht en in tekenen en in wonderen van leugen, 10 en in elke verleiding van onrechtvaardigheid voor hen die verloren gaan ... Bijzonder genoeg spreekt Paulus over twee parousia’s. De parousia van Christus, maar ook de parousia, de aanwezigheid, van mens van de wetteloosheid. Deze persoon zal inwerking (Gr. energya) ontvangen van satan. Energya is een kracht die, net als elektriciteit, binnenin werkt en daar zijn ding doet. De satan zal er hoogstpersoonlijk zorg voor dragen dat de mens van de wetteloosheid zijn klus kan klaren. Dat doet hij met alle kracht in tekenen van wonderen en leugen. Het zal er niet kinderachtig aan toe gaan. Wat dan plaatsvindt zal betoverend zijn en alle voorstellingsvermogen te boven gaan. Een foute bron Het is opmerkelijk wat Paulus zegt over kracht, tekenen en wonderen. In de tijd van de apostelen was daar eveneens sprake van, maar in de eindtijd komt dit fenomeen terug. In Handelingen 34

kwam het bij God vandaan, in de toekomst zal het uit de koker van de tegenstander komen. Dat is een groot verschil. Veel mensen geloven in een ‘opwekking’ met veel wonderen en tekenen, als ultieme manifestatie van God. Juist in de eindtijd! Dan zou er een waarschuwingslampje moeten gaan branden. De krachten, tekenen en wonderen in de eindtijd zullen uit de foute bron komen. Het zal enorm verleidelijk zijn. De komende manifestaties zullen de mensen een leugen voorspiegelen, zo aantrekkelijk, dat ze compleet op het verkeerde been worden gezet. De waarheid mag niet gezegd worden 2Thessalonika 2 10 … en in elke verleiding van onrechtvaardigheid voor hen die verloren gaan ... Met “verleiding van onrechtvaardigheid” wordt bedoeld dat de waarheid onder het tapijt wordt geschoven en daar zit meteen de angel. Als je wéét hoe het zit en wát de feiten zijn, maar je wilt niet dat het verteld wordt, dan is dat onrechtvaardigheid. Je houdt de waarheid ten onder en daarmee doe je onrecht. Het betreft dus geen opinie waarover je van mening kunt verschillen. Het gaat over iets waarvan je weet dat het waar is, maar dat niet gezegd mag worden. Dat hoeft je niet te verbazen want leugen is karakteristiek voor dit tijdperk. Dat was al vanaf de dagen van Noach. De tegenwoordige aeon heet “boos” (Gal.1:4), omdat de vader der leugen (de diabolos) “de god van deze aeon” is (2Kor.4:4). 35

Het is van alle eeuwen om de waarheid ten onder te houden: boeken worden verbrand, ‘klokkenluiders’ gaan de gevangenis in en mensen met opinies die niet in ‘het mainstream verhaal’ passen, worden monddood gemaakt. Vaak gaat dat gepaard met een edelmoedig klinkend motief: de maatschappij dient beschermd te worden tegen desinformatie en nepnieuws. Altijd weer zijn de machthebbers er op uit om vóór het volk (Gr. laikos = de leken) te bepalen wat ‘waarheid’ is. Gaat er een lampje branden? Wedden op het verkeerde paard De leugen is nu al extreem, maar de misleiding zal zich straks nog heftiger voordoen voor hen die verloren gaan; degenen die omkomen in díe tijd. Want het is niet vrijblijvend als je de waarheid ten onder houdt. Het is uiteindelijk een weg die naar de dood zal leiden. Figuurlijk, maar ook letterlijk. Hebben we het dan over de hel? Absoluut niet! Dat is wat de meeste christenen denken: mensen die ‘verloren gaan’ komen na hun dood in de hel en worden daar voor eeuwig gepijnigd. Wat gangbaar over de hel wordt gedacht is een leugen en volstrekt onBijbels! ‘Verloren gaan’ betekent omkomen, in wat voor context dan ook. En dat is hier eveneens het geval. In de eindtijd zullen velen omkomen omdat ze inderdaad ‘op het verkeerde paard’ hebben gewed. Liefde voor de waarheid redt 2Thessalonika 2 10 ... omdat zij de liefde der waarheid niet ontvangen, waardoor zij gered zouden worden. 36

Waarheid, of liefde voor de waarheid, redt! Wij willen allemaal weten hoe het zit, wat de feiten zijn, want dat is wat waarheid is. Een gelovige is iemand die de waarheid gelooft. Welke waarheid? De waarheid van het Woord. De Bijbel is niet zomaar een boek. Nee, het is een complete bibliotheek, geschreven en overgeleverd in de loop van duizenden jaren. En wat blijkt? Al die ‘losse stukjes’ vormen tezamen één groot, samenhangend geheel. Het zijn allemaal puzzelstukjes die volmaakt passen. Levende woorden die elkaar uitleggen. ‘Onderzoek het zelf maar’, zegt God. ‘Het is Mijn woord. Ik heb het allemaal laten vastleggen in een complete Bibliotheek.’ Als er iets is dat de Goddelijke claim van de Bijbel bewijst, dan is dat wel de wijze waarop ze over de toekomst spreekt. Mensen maken prognoses en doen voorspellingen. De Bijbel voorspelt niet, de Bijbel voorzegt. Hoe dingen zullen gaan. Wat er zal plaatsvinden. Waar dat zal zijn en wanneer – met precisie, op het jaar en zelfs op de dag nauwkeurig. God overziet alles, want Hij is het “die van den beginne de afloop verkondigt” (Jes.46:10). Waarheid is niet ‘lekker’ Liefde voor de waarheid redt, maar waarheid is niet democratisch. Waarheid wordt niet bepaald door wat 51 procent of meer zegt. Als de meerderheid zegt dat ‘twee plus twee vijf ’ is, dan is dat niet automatisch ‘de waarheid’ omdat het toevallig democratisch is. Dat wordt wel gedacht, maar zo werkt het niet. Het kenmerk van de waarheid is niet dat het ‘lekker’ klinkt of ‘goed’ voelt, daar heeft de waarheid geen boodschap aan. Iets is waar of iets is niet waar; of het nou ‘leuk’ of ‘niet leuk’ is en of het nou ‘lekker’ of ‘niet lekker’ klinkt. Of het je nu emotioneel raakt of 37

juist niet raakt, dat doet allemaal niet ter zake. Dat zijn géén criteria! Sterker nog, kenmerkend voor de laatste dagen is dat mensen hun gehoor graag laten strelen (2Tim.4:3). De letterlijke vertaling is dat ze ‘kittelachtig’ zijn. Ze laten zich graag kietelen door leraars om zich heen te verzamelen die vertellen wat ze graag willen horen: dingen die een fijn en goed gevoel geven en waarbij ze zelf niet te veel hoeven te denken (zeker niet in kritische zin). Je bent snel geneigd om te denken dat wat er in de krant staat of op tv komt wel waar zal zijn, omdat de meerderheid het zegt of gelooft. De waarheid is echter niet wat de heersende ‘moraal’ zegt, of wat goedgekeurd is door bijvoorbeeld Brussel, de VN of de WHO. We worden inmiddels overspoeld op de media met leuzen of iets ‘correct’ is of niet en hoe we ons zouden moeten gedragen. En als de mainstream het zegt en voorschrijft dán zal het wel zo zijn … alleen juíst dan is het opletten geblazen. In de afgelopen jaren heeft gedrags-beïnvloeding, dankzij de media, hoogtijdagen beleefd, maar helaas heeft het met de waarheid niets te maken. Dwaling wordt mainstream 2Thessalonika 2 11 En daarom zendt God hen een inwerking van dwaling, opdat zij de leugen zouden geloven … Maar wat is waarheid dan wel? ‘Liefde voor de waarheid hebben’ houdt in dat je onderzoekt hoe het zit. Kritisch nadenken in deze tijd is een must. Niet of het ‘leuk’ is of ‘dat iedereen het zegt’; dat zou je juist te denken moeten geven. Je hebt liefde voor wat correct, wat juist, wat feitelijk waar is en wat de kritiek kan doorstaan. 38

In vers 10 lazen we eerder: “ ... omdat zij de liefde der waarheid niet ontvangen, waardoor zij gered zouden worden. Daarom (vers 11) zendt God hen een inwerking van dwaling, opdat zij de leugen zouden geloven …”. Jazeker, daar staat het woord ‘God’! God zendt hen een inwerking van dwaling, opdat zij de leugen zouden geloven. Vergis je niet! Het gaat hier over de hele wereld. Dwaling en leugen worden mainstream, dat is wat Paulus zegt. Leuker kan hij het niet maken. Dat wil zeggen dat de heersende opinie meer dan ooit leugenachtig zal zijn, maar het zal verkondigen als dé waarheid. En weet je hoe degenen genoemd worden die dat onderkennen? Dat zijn ‘complot gekkies’ die zeggen van: ‘Ja, wacht even, dat mag dan allemaal door zogenaamde wetenschappers onderzocht en bevestigd zijn als zijnde “de waarheid”, maar het is leugen, het is fakenieuws.’ Je herkent vast wel dat achter veel zaken een ander verhaal schuilgaat wat niet aan het licht mag komen. Leugens zijn nu al meer dan overvloedig, maar worden in de eindfase, als het er écht op aankomt, gewoon standaard. En als we niet opletten, als we geen Rots hebben waarop we vast staan, worden we heel gemakkelijk meegenomen in de grote stroom. Ik heb sterk het idee dat het begin van Corona in 2020 een markering is geweest naar een wereld waarin leugens een steeds dominantere rol spelen in de heersende opinie. Tegen de stroom in Weet je hoe je erachter komt hoe sterk een waterstroom is? Dan moet je er eens tegenin proberen te zwemmen. Als je meegaat, heb je daar geen besef van. Je gaat immers met de stroom mee. Maar als je er tegenin gaat, dan kom je erachter hoe zwaar dat is. 39

Er staat een afbeelding op de voorkant van deze uitgave, welke illustreert wat ik bedoel. Zalmen maken geweldige reizen dwars tegen de stroom in. Ze trotseren alles om bij de plaats te komen waar ze wezen moeten om vrucht te dragen – om het maar eens plechtig te zeggen. Het zijn vitale vissen, veerkrachtig en vastberaden. Tegen de stroom ingaan heeft grote consequenties voor je leven: je wordt voor gek versleten en niet serieus genomen. Paulus wist daar alles van. “Dat wat God wijsheid acht, is voor de wereld dwaas”, schrijft hij in 1Korinthe 1:25. In feite komt het erop neer dat je in deze aeon, waar de leugen regeert, bereid moet zijn om voor gek, voor 'wappie', of zelfs voor (staats)gevaarlijk te worden versleten. Als je dat niet trekt dan wordt het heel zwaar in de eindtijd, want juist dán gaat het om liefde voor de waarheid. En als je zegt: ‘Ja, maar wat is nou waar?’ dan heb je een punt, want dat is een groot probleem aan het worden. Hoe komt dat? We leven in een informatietijdperk en worden 24 uur per dag beïnvloed door de heersende opinie. Vroeger las je af en toe de krant of luisterde je naar de radio, maar nu is dat totaal anders. De telefoon ligt onder handbereik en de hele dag door komen er updates binnen van wat er in Nederland, en in de wereld, gebeurt. De stroom van informatie is dwingend en vaak met een dreigende en angstige ondertoon. Om aandacht te trekken zijn nieuwsberichten de laatste jaren steeds sensationeler en intenser geworden. 24 uur lang, 7 dagen per week, horen en lezen we gedachten, opinies, van wat er gaande is en zien we heftige beelden. Dat gaat in je systeem zitten, of je nou wilt of niet. 40

2Thessalonika 2 12 … opdat allen worden geoordeeld die niet geloven in de waarheid maar een welgevallen hebben in de onrechtvaardigheid. Het is buitengewoon belangrijk om je te realiseren dat er binnenkort een tijd komt waarin de leugen volledig mainstream wordt, nog extremer dan dat het nu al is. Iedereen zal zeggen: ‘Zó is het’, maar het blijkt niet te kloppen. En dan staat er in vers 12 “opdat allen (uitgezonderd degenen die de liefde der waarheid hebben) worden geoordeeld …”. Dat betekent: het komt vanzelf aan het licht, dat is wat oordeel is. En verder: “… maar een welgevallen hebben in de onrechtvaardigheid”. Wat ‘onrechtvaardigheid’ is kwam al eerder aan de orde: het is de waarheid ten onder houden. Je weet hoe het zit of je had het kunnen weten. Maar dan komt de vraag: hoe weet je nu wat waar is? Door naar het nieuws te kijken of door de krant te lezen? Nou, je mag het hópen, maar neem dat gerust met een hele grote korrel zout – beter kun je de hele zoutpot ernaast zetten. Het nieuws is tegenwoordig bloedlink, want je wordt bedrogen waar je bijstaat. Gebruik je gezonde verstand. Dat geldt trouwens óók voor de alternatieve media; want denk nu niet dat ik allerlei complottheorieën loop te verdedigen. Het gaat erom dat je kritisch bent op wat er verteld wordt. Een gezond ‘wantrouwen’ bij de heersende opinie is beslist geen overbodige luxe. En realiseer je altijd dat we in een tijdperk leven waarin ‘de vader van de leugen’ god is en dus overheerst. En dat die ‘god’ beseft dat hij nog maar weinig tijd heeft … 41

Je bent de eerste vrucht van de oogst 2Thessalonika 2 13 Wij echter zijn verschuldigd God altijd te danken omtrent jullie broeders, geliefd door de Heer, omdat God jullie uitkiest als eerste vrucht van de oogst, tot redding, in heiliging van geest en in geloof van waarheid. En nu de andere kant. Paulus heeft eerst aangegeven wat er gaat gebeuren met mensen die niet in waarheid leven. En dan schrijft hij: “Wíj echter zijn verschuldigd God altijd te danken omtrent jullie broeders” – dat is niet meer dan terecht – “geliefd door de Heer, omdat” – en nou komt het motief – “God jullie uitkiest als eerste vrucht van de oogst”. Je leest het goed: Gód kiest uit. ‘Uitverkiezing’ is een Bijbels feit. God heeft de hele wereld op het oog. Er komt een grote oogst aan, maar er zijn bij de oogst altijd een aantal eerstelingen. Dat was vroeger zo en is nu nog steeds zo. De eerstelingen worden eerst verzameld voordat de grote oogst gaat beginnen. En die zal overvloedig zijn! Maar het begint altijd met enkelingen: hier één, daar één. Je bent dus een eersteling die rijp geworden is. En dan ben je een eenling, een ‘gekkie’. Je valt op, want de rest van het veld is nog niet rijp. Je bent uitgekozen en hebt liefde voor de waarheid: God heeft je overtuigd van Zijn woord. Deed je dat zelf? Nee, Hij deed dat in jou. Het is puur genade, heel bijzonder. 42

Delen in Zijn Heerlijkheid 2Thessalonika 2 13 … tot redding, in heiliging van geest en in geloof van waarheid. 14 Daartoe roept Hij jullie ook door ons goede bericht, tot verkrijging van de heerlijkheid van onze Heer, Jezus Christus. God heeft je ogen nu al geopend voor hetgeen Hij te melden heeft “… tot redding, in heiliging van geest”. Bij heiliging word je apart gezet in geloof van waarheid. De geest wordt geheiligd juist door geloof van waarheid. Tot redding roept hij ons. En hoe doet Hij dat? Door het goede bericht, het evangelie, de blijde tijding! Paulus was zelf heel actief om de geweldige tijding te laten horen van Wie God is en hoe Hij, door Zijn Zoon, de Redder is van deze wereld, niemand uitgezonderd. Liefde voor de waarheid is geen eigen verdienste. Dat ontvang je van Hem. En als dat goede bericht indaalt en ‘het kwartje valt’, dan krijg je deel aan “de heerlijkheid van onze Heer Jezus Christus”. Vergis je niet, het gezelschap wat vandaag door God geroepen wordt, heeft een onvoorstelbare hoge bestemming! Het is namelijk geroepen om in de heerlijkheid te delen van onze Heer Jezus Christus. Hij is het Hoofd en datgene wat aan Hem toevertrouwd is, deelt Hij met Zijn lichaam. Zijn bestemming is ónze bestemming. Wat van Hem is, dat is ook van dat gezelschap, de ekklesia. 43

En die heerlijkheid krijgen we ten volle als we worden weggerukt, Hem tegemoet. Op dat moment krijgen we samen met Hem deel aan de grote taak voor de aeonen die nog voor ons liggen. Het is onvoorstelbaar wat God voor ons nog in petto heeft. Sta vast! 2Thessalonika 2 15 Zo dan broeders, sta vast en houd je aan de overleveringen die jullie werden onderwezen, hetzij door Woord, hetzij door onze brief. Karakteristiek aan dwaling en verwarring is chaos. Dat is wat je nu ziet. Niets is dan meer zeker. De veilige kaders zijn weg. Mensen hebben geen houvast meer. Wat normaal was, is niet meer normaal. Leugen wordt waarheid, waarheid wordt leugen. En het wordt steeds erger. Mensen raken gedesoriënteerd. Het kwijtraken van je oriëntatie betekent: niet weten waar de Oriënt, het Oosten is; de plaats waar het Licht opgaat. Hoe kan het ook anders? Zelfs jongelui, die in de kracht van hun leven zitten, voelen zich vaker neerslachtig en somber over de toekomst. Iedereen wil uitzicht en houvast hebben. Waar sta ik? Waar kom ik vandaan en waar ga ik naartoe? Als je dan geen zicht hebt op God en Zijn plan, dan wordt het stikdonker. “Sta vast”, zegt Paulus. In deze tijd van grote duisternis, is het van fundamenteel belang dat je vast staat en niet met de stroom meegaat. En daar heb je een fundament voor nodig en dat is de waarheid. Niets meer, niets minder. De waarheid is hard en zou je 44

negatief kunnen opvatten. Maar ík zeg: prijs God dat de waarheid hard is, Hij is zo hard als een Rots. Daarom kun je op de waarheid staan! Met de stroom meegaan is heel flexibel en vloeiend; dan weer hier, dan weer daar. Vandaag denk je dít … en morgen lees je weer iets anders in de krant en dan denk je dát. Net als emoties, die zijn eveneens voortdurend onderhevig aan verandering. Je kunt alleen maar vaststaan op iets wat solide en onveranderlijk is en dat is de waarheid. Gisteren was het waar, vandaag is het waar en morgen is het ook nog waar. Kun je staan op de berichtgeving? Nee! Wees kritisch, wees wakker; waar je op kunt staan is Zijn woord. “… en houd je aan de overleveringen”. Welke? Overleveringen en tradities uit de kerk? Nee, zegt Paulus: “… die jullie werden onderwezen, hetzij door Woord, hetzij door onze brief ”. Het gaat hier om de woorden van Christus Jezus Zelf, overgeleverd aan Paulus die deze woorden onderwees. In dat Woord ligt onze houvast en onze vrede. 45

KOERS HOUDEN Tegen de massa in We gaan nog keer terug naar 2Timotheüs 3. Want het draait uiteindelijk om de Schriften; daar vinden we onze oriëntatie, onze stip aan de horizon te midden van de deinende golven. Er komen “gevaarlijke tijden” schreef Paulus in vers 1, maar hoe kunnen we dan staande blijven? Allereerst door wákker te blijven. Dat is een must, maar niet zonder Zijn woorden! De Schriften zijn het feilloze kompas om ons juist díe dagen door te loodsen. 2Timotheüs 3 14 Maar jij, blijf in de dingen die je leerde en bevestigd werd, bewust bij wie jij leerde … “Blijf in de dingen die ik je leerde”, zegt Paulus tegen Timotheüs. Houd daaraan vast, dat is de boodschap. Maar wat doe je als de massa een andere kant opgaat? Dan is het de kunst om je eigen weg te volgen, dwars tegen de massa in. Gemakkelijk? Nee, helemaal niet. Het is zelfs heel moeilijk. Op het moment dat jij in je uppie je eigen pad gaat, ben jij de uitzondering en moet jij je verdedigen. Je moet je comfortzone uit en dat is niet prettig. Het is veel makkelijker om onopgemerkt te blijven en niet na te denken, want juist dáár zit hem de kneep. Paulus waarschuwde in 2Timotheüs 3:1 voor gevaarlijke tijden. Het gevaar schuilt in het feit dat de meerderheid de verkeerde kant opgaat en je gemakkelijk daarin mee kunt gaan, juist omdat de meerderheid het zegt. 46

Ik zag laatst een prachtig plaatje waarin je een grote groep mensen ziet die een bepaalde kant oplopen, waarbij één persoon precies de andere kant oploopt. Onder het plaatje stond: “Better to walk alone than with a crowd going in the wrong direction.” De massa volgen líjkt een goede keus – je denkt dat ze gelijk hebben – maar als ze de verkeerde kant opgaan, dan zit je in de foute richting. Vertrouwd met de Schriften 2Timotheüs 3 15 … en dat je van kindsbeen af, de heilige Schriften hebt waargenomen... die je wijsheid vermogen te geven tot redding, door geloof, dat in Christus Jezus is … Timotheüs was opgegroeid met de Tenach en had een ongeveinsd geloof (2Tim.1:5). ‘Ongeveinsd’ betekent letterlijk dat je niet hypocriet bent en doet alsof. Hij had lering ontvangen van Paulus, maar tevens van zijn diepgelovige moeder Eunice en grootmoeder Lois. Deze twee vrouwen waren zijn grote voorbeeld. Als klein jongetje ging Timotheüs al mee naar de synagoge. Al zijn zintuigen waren afgestemd en vertrouwd geraakt met de boekrollen die werden voorgelezen: de heilige Schriften. Later kwam daar het onderwijs van Paulus bij (Hand.16). Bij het horen van het Woord, had Timotheüs vanuit de Tenach de diepe wijsheid en overtuiging ontvangen dat Jezus uit Nazareth de beloofde Messias, de Christus, was. Het draait om de Schriften. De Schriften geven wijsheid, zegt Paulus. En wijsheid geeft uitzicht én overzicht. Je wordt ‘op de 47

hoogte gesteld’, zodat je de verbanden ziet. Dat gaat veel verder dan kennis. Wat geweldig als je dát mag ontvangen, juist in deze tijd. Als God blaast ontstaat er leven 2Timotheüs 3 16 Elk Geschrift, door God geïnspireerd is ook nuttig tot onderwijzing, tot weerlegging, tot correctie, tot opvoeding in de rechtvaardigheid … We hadden het al even over de Tenach, waarmee Timotheüs was opgegroeid. Toen Paulus deze brief schreef, waren er inmiddels al heel wat heilige Geschriften bijgekomen. Daarom heeft hij het over “elk Geschrift door God geïnspireerd”. Hij doelt hier ook op de toegevoegde Schriften: het ‘nieuwe testament’. Vlak voor zijn dood was Paulus, net als Petrus, intensief bezig geweest om zijn bibliotheek (“ta biblia” = de Boeken) bij elkaar te brengen en compleet te maken (2Tim.4:13). Waarom? Om het simpele feit dat die Boeken net als de Tenach eveneens heilige, door God geïnspireerde, Schriften waren. Geïnspireerd … wat betekent dat eigenlijk? Letterlijk staat er in het Grieks theopneustos. Dat betekent ‘God-geblazen’, ‘Godgeademd’. Om dat begrip beter te begrijpen, moeten we terug naar Genesis. God blies de levensadem in Adams neusgaten en toen werd hij een levende ziel (Gen.2:7). Voor die tijd was Adam alleen nog maar een vorm. Zo werkt het ook met de Schrift. God blies in de Schriften en de kracht van Zijn adem maakte het lévend. De woorden uit de Schrift komen rechtstreeks van God. Ze zijn doordrenkt met Zijn Adem, Zijn geest. De schrijvers werden alleen gebruikt om het vast te leggen. 48

Als God blaast ontstaat er leven, dat is een levensprincipe. De Schriften zijn dus niet zomaar dode lettertjes op papier, nee, het zijn levende Schriften, die een ongekende kracht en vitaliteit geven. Heel de Bijbel, van Genesis tot Openbaring, spreekt over Hém Die leeft en de dood overwonnen heeft. Hoe lévend wil je het hebben? Wat de Bijbel met ons doet De Schriften zijn niet alleen levend, maar ook heilzaam en nuttig. De vraag is niet ‘wat wij met de Bijbel doen’, maar wat de Bijbel met ons doet. De Schrift geeft kracht en het enige wat wij hoeven te doen is horen naar wat de Schrift zegt. Het gaat er niet om dat wij de Bijbel gaan toepassen in ons dagelijks leven, nee, het is precies andersom: de Bijbel is zo vitaal en heeft zoveel potentie dat het jou verandert! Snap je het verschil? Wij kleineren vaak de impact van de Bijbel. Weet je wat de Schrift doet? Die maakt wijs, geeft kracht en geeft je uitzicht. Je denkt per definitie te klein over wat Gods woord met een mensenleven kan doen. Paulus noemt vier dingen over het nut van de Schriften. Als eerste: de Schrift onderwijst. Onderwijzen is wijzen op wat onder de oppervlakte ligt. Op de verborgen dingen die je anders niet ziet. En dan is het goed om uitleg te krijgen. Ten tweede: de Schrift weerlegt. Soms moet je dingen aan de kaak stellen en weerleggen die niet waar zijn. Letterlijk: ontmaskeren. Dingen kunnen voor ‘Schriftuurlijk’ doorgaan, maar dat in werkelijkheid niet zijn (vaak zijn het mythen). Met weerleggen leg je het contrast bloot. Het mooie is: als je de waarheid kent zul je vanzelf de leugen herkennen. (Je hoeft de leugen dus niet te kennen, om hem toch te herkennen.) 49

Ten derde: De Schrift corrigeert. Letterlijk betekent dat: rechtzetten wat krom of verdraaid is. Als je in aanraking komt met de Bijbel, dan worden dingen rechtgezet: niet alleen in je denken maar ook in je leven. Het komt er eigenlijk op neer dat de Schrift nuttig is voor alles wat van belang is. En als laatste: de Schrift voedt op. Dat komt van het Griekse woord paideia, wat training, of discipline betekent. Letterlijk is het afgeleid van ‘raken’. Je wordt geraakt door de Schriften. Je hoort de Schrift, en dan ga je het toepassen. Dat gaat met vallen en opstaan. Dat is ook wat opvoeding is. Vallen is geen probleem, het gaat erom dat je weer opstaat. Gaandeweg ervaar je wat recht en betrouwbaar is. Dat is de betekenis van “opgevoed worden in rechtvaardigheid”. Toebereid tot alle goed werk 2Timotheüs 3 17 … opdat de mens Gods toegerust zou zijn, tot alle goed werk volkomen toebereid. En wat gebeurt er dan? Wat is uiteindelijk de bedoeling van de Bijbel? Wat is het eindpunt? Dat lees je in vers 17: “... opdat de mens Gods toegerust zou zijn, tot alle goed werk volkomen toebereid”. Overdrijft Paulus niet een beetje met deze superlatieven? Nee, dit is wat de Schrift doet. De mens Gods ... dat is die ene die, in tegenstelling tot de meerderheid, op Gód georiënteerd is. ‘De mens Gods’ is dus niet iemand met een speciaal ambt. Nee, het is de mens die zijn blik op dé God gericht houdt. 50

In de laatste dagen zal de christenheid naar een dieptepunt zakken. Daar hebben we uitgebreid bij stil gestaan. Alles komt in verval. Maar weet je wat zo geweldig is? Wat blíjft zijn “de geïnspireerde Schriften”! Er is nog nooit een tijd geweest dat de Schriften zó toegankelijk waren als vandaag. Het begon natuurlijk al met de boekdrukkunst, wat maakte dat iedereen toegang kreeg tot de Bijbel. Maar met het internet is de bereikbaarheid groter dan ooit. En dat niet alleen, ook het onderzoek van de heilige Schriften is makkelijker dan ooit tevoren. Iedereen kan tegenwoordig zien wat er letterlijk in de grondtekst staat geschreven. Vroeger moest je daarvoor naar een bibliotheek of naar een theoloog. Tegenwoordig kan iedereen zonder enige moeite de grondtekst raadplegen en zien wat er werkelijk staat. Het is direct onder handbereik op je telefoon. De schatkamers liggen – bij wijze van spreken – onder je vingers en “wie zoekt, zal vinden”. Daar hoef je geen theologie voor te studeren (integendeel zelfs!). En je hoeft ook niet te wachten op de volgende preek van de dominee … Nooit heeft het licht van de heilige Schriften zo helder geschenen als vandaag, het is ongekend. Dat is het meest geweldige wat we in onze dagen beleven. De Schriften zijn algenoegzaam. Met de Bijbel zijn we volkomen toebereid tot alle goed werk. Alles wat er wérkelijk toe doet vinden we terug in de Schriften. Daar zijn geen instituties of kerkelijke autoriteiten voor nodig. Het Woord doet Zíjn werk. Vertrouw daarop. 51

Tot slot We blikken nog één keer terug naar de afbeelding op de voorkant. De stroom en vissen die daar tegenin zwemmen. Vandaag de dag is de stroom zeer sterk en dat wordt alleen maar erger. Wat gebeurt er met een dode vis? Die gaat met de stroom mee. En een levende vis? Die gaat er tegenin! Te midden van de ‘religieuze massa’ zijn er gelukkig altijd nog mensen die de Here aanroepen uit een zuiver hart. Hoe eenzaam je positie ook is, in een omgeving van lege godsdienstigheid of ‘slapende’ mensen die maar niet wakker kunnen of willen worden: wéét dat je niet de enige bent. Elia leefde ooit in de veronderstelling dat hij als enige was overgebleven, totdat de Heer hem liet zien dat er nog zevenduizend anderen waren die hun knie niet hadden gebogen voor Baäl (Rom.11:2-4). Inderdaad, een kleine minderheid, maar altijd nog zevenduizend keer meer dan Elia dacht! Ik bedoel dit te zeggen: er is geen reden om te kniezen en je depressief op een eilandje je terug te trekken. Gelovigen vormen tezamen één lichaam. Dat wil zeggen: ze horen bij elkaar en zijn aan elkaar gegeven tot aanmoediging, steun en correctie. Paulus zegt: 2Timotheüs 2 22 … en jaag na, rechtvaardigheid, geloof, liefde, vrede met degenen die de Heer aanroepen vanuit een rein hart. 52

Als de christenheid een ‘groot huis’ is geworden dat als geheel afstand heeft genomen van ‘de gezonde leer’, staat de gelovige, jij dus, dit te doen: weggaan (2Tim.2:21). In de praktijk kom je daarmee in een eenzame positie. Maar juist dan, buiten het godsdienstige systeem, is het van belang om niet solitair te blijven. Paulus schrijft: “jaag na”. Dat is een actieve gerichtheid. Leg je toe op contact met anderen die eveneens de Heer aanroepen vanuit een rein hart. Want ze hebben jou nodig, zoals jij ook hén nodig hebt. Paulus zegt dit juist om als ‘outcast’ niet te verkommeren. Het lichaam van Christus is geen los zand of een optelsom van individuen. Nee, ze vormt een lichaam en een netwerk, waarbij we elkaar wederzijds nodig hebben. Om elkaar te bemoedigen en aan te moedigen. God plaatst ons in dat lichaam en wij mogen onze plaats daar innemen! Koester dat. 53

goedbericht.nl GoedBericht wijst op de ene GOD, Die alles beschikt en bij Wie nooit iets mis gaat. Zij wijst op Jezus Christus als Redder der wereld. Jazeker, van alle mensen. Omdat GOD nooit laat varen de werken van Zijn handen! Uitgangspunt is de Bijbelse boodschap zoals Paulus dit als “apostel en leermeester van de natiën” heeft mogen bekendmaken. GoedBericht wil uitsluitend wijzen op wat “er staat geschreven”. Want “de Schrift” bewijst én verklaart zichzelf. goedbericht.nl 55

In 2Timotheüs 3 en 2Thessalonika 2, voorzegt Paulus dat tegen de tijd van het einde van dit tijdperk, leugen en dwaling mainstream zullen worden. Waar uit zich dat in? En hoe komt het dat een mens zo gemakkelijk in die dwaling wordt meegenomen? Waaraan herkennen we leugens en hoe bouwen we daartegen persoonlijke weerstand op? Jazeker, persoonlijk, want het is geen groepsimmuniteit ... Dit zijn zo enkele van de vragen, die het komende decennium met de dag actueler gaan worden. Tegen de achtergrond van het algehele verval in de christenheid dat in de laatste dagen haar dieptepunt zou bereiken, plaatst Paulus de enkeling: “Maar jij ...!” Het is als het verschil tussen dode vissen die met de stroom worden meegevoerd en die ene levende vis die daar tegenin zwemt. Inderdaad een verschil van leven en dood. GOEDBERICHT.NL ISSN 2772 7939

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
Home


You need flash player to view this online publication