12

SYBRAND VAN DER WERF Regisseur Hoe is het om een strandopera te regisseren? “Ik heb al vaak opera’s op bijzondere locaties mogen doen, maar een opera aan zee is een primeur. De weidsheid van het strand vind ik geweldig, maar die levert tegelijk ook een uitdaging op: hoe houd je het oog van het publiek gefocust? Tachtig procent van mijn werk is mensen daar te laten kijken waar ik wil dat ze kijken. Mijn mazzel is de emotionele lading van de muziek, die gaat zeker helpen, en verder maak ik gebruik van vorm, kleur, kostuums en mise-en-scène om het oog van de toeschouwer te sturen.” Wat zijn de ‘cadeautjes’ van een stranduitvoering, en wat de gevaren? “Het zou wel een cadeautje zijn als er precies op het goede moment een zeemeeuw overvliegt. Ik instrueer de zangers daar ook in: ‘Let op, als jij net heel eenzaam staat te zijn en die meeuw vliegt over, zíe ‘m dan ook’.” Lachend: “Maar als er iemand besluit om tijdens de voorstelling net een half uurtje te gaan kitesurfen, ben ik verloren.” Opera en jazz, hoe zie jij die combinatie? “Mahler zei al: ‘Traditie is niet de verering van de as, maar het behoud van het vuur’. Je kunt braaf blijven doen wat je altijd al deed, of je kunt klassiek repertoire op een nieuwe manier bekijken. Daarbij: Verdi gebruikt dansvormen als de wals en de mars, waarbij de dans het personage als het ware naar het noodlot duwt. Jazz heeft dat voor mij ook in hoge mate: die drive richting het noodlot.” 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication