0

9 t/m 12 juni Strand scheveningen festivalclassique.nl

Met klassieke muziek kan alles! Festival Classique gaat – na twee vanwege de coronapandemie geannuleerde edities – eindelijk weer live! En wat verheugen we ons daar énorm op. Met de voeten in het zand genieten van onze grootse nieuwe strandopera La Traviata, meezingen tijdens een intiem kampvuurconcert, je laten prikkelen door de spannende nieuwe compositie van Aart Strootman geïnspireerd door filmbeelden van de Plastic Soup Surfer, of uitbundig dansen op de verrassende mix van ritmes van Jungle by Night en het Matangi Quartet. Tijdens deze veertiende festivaleditie kan het allemaal. En nog véél meer, want met klassieke muziek kan alles! Eigenzinnig en toegankelijk Festival Classique is het enige Nederlandse festival voor klassieke muziek dat op het strand plaatsvindt. Wij hebben ons bewust losgeweekt van de concertzaal, het draait bij ons niet om het gróótste concert, met de méést beroemde dirigent. Het draait bij ons om de beleving. We willen klassieke muziek toegankelijk maken voor een zo breed en divers mogelijk publiek en kiezen daarom voor een eigenzinnige benadering, voor een uitdagende mix van bekende – en minder bekende – klassiekers met andere muziekstijlen en andere kunstdisciplines, en voor nieuwe presentatievormen. Zo wordt Verdi’s La Traviata voor het eerst door een jazzband begeleid, creëert topcelliste Maya Fridman samen met aroma jockey ODO7 een bijzonder ‘geurconcert’ en zie je op de Scheveningse Boulevard onder meer een zingende ijscovrouw en breakdancers die zich baseren op een remix van een beroemd klassiek werk. Klimaatproblematiek Als festival gaan wij niet alleen met veel respect om met de natuur die ons het indrukwekkende decor aan het Scheveningse strand schenkt, wij willen nadrukkelijk ook aandacht vragen voor de klimaatproblematiek. Dit jaar hebben we daarom, onder meer, het thema plastic gekozen. Het is een van de uitgangspunten voor de nieuwe productie van Ensemble de Formule, Aart Strootman vervaardigde voor zijn nieuwe, door de Plastic Soup Surfer geïnspireerde compositie zelfs instrumenten van plastic, en ook in het participatieconcert dat wij met het Maris College organiseren, is kunststofafval, als uitwas van de consumptiemaatschappij, een van de thema’s. Daarnaast hebben we een ‘community art work’ laten ontwerpen, waarin iedereen zijn of haar plastic kwijt kan, zodat we uiteindelijk met elkaar een gigantisch kunstwerk creëren, alvorens al het materiaal wordt gerecycled. Ons eigen ‘landmark’ Heel trots zijn we op ons nieuwe LightPavilion, een prachtig, door kunstenaar Frans van der Horst ontworpen ‘landmark’ dat we tijdens deze festivaleditie voor het eerst, óp het strand, in gebruik nemen. Het is een transparant, 18 meter hoog en 45 meter breed kunstwerk dat niet alleen als ‘concertzaal’ voor bijvoorbeeld La Traviata dient, maar waar je ook een yogales met cellomuziek kunt volgen, waar kinderen kunnen genieten van de avonturen van Aadje Piraatje, waar je heerlijk kunt dansen, maar ook relaxt een drankje kunt drinken en van de ondergaande zon kunt genieten. Eén groot feest Voor mij wordt deze editie sowieso één groot feest. Ik ben in november 2019 bij Festival Classique gekomen en net toen ik dacht echt aan mijn eerste festival te kunnen gaan bouwen, moest ik, vanwege corona, keihard op de rem trappen. Dat was pittig, maar het heeft mij en het hele festivalteam ook de kans en de tijd gegeven om de editie van dit jaar nog intensiever te kunnen voorbereiden. Ik ben dan ook ongelooflijk blij met het geweldige festival dat we voor dit jaar hebben kunnen neerzetten, en ik hoop dat je er net zo van gaat genieten als ik. Marieke Hopman Artistiek leider Festival Classique

inhoudsopgave 4 Interview lightpavilion Stormend talent la traviata Interview la traviata kampvuur met live muziek Windkracht 12 jungle by night & matangi quartet interview jungle by night & matangi quartet Maya fridman & odo7 Interview Maya fridman & odo7 fast college: ontdek klassiek ensemble de formule interview ensemble de formule bij de zee concert 6 7 10 14 16 15 18 20 22 24 25 27 28 aadje piraatje (4+) Interview aadje piraatje instrumentenspeeltuin sea surround sound film Interview sea surround sound film yoga op livemuziek klassiek in bed minmeerzee breakdance by aight zingende ijscovrouw neo-fanfare 9x13 community art with you bring it on! plattegrond programma overzicht steun festival classique colofon praktische informatie 29 30 32 33 34 36 36 37 38 39 40 41 42 44 46 48 49 50

LIGHTPAVILION: HET NIEUWE ‘LANDMARK’ VAN FESTIVAL CLASSIQUE FRANS VAN DER HORST Beeldend kunstenaar/ruimtelijk vormgever en ontwerper Wat komt er kijken bij het ontwerpen van een ‘landmark’ voor Festival Classique? “Ik maak ontmoetingsinstallaties van gebogen buizen. Ik had wat eerdere ontwerpen – voor onder meer Oerol – aan Marieke Hopman (artistiek leider van Festival Classique – red.) laten zien, en die bleken aan te sluiten bij schetsen die zij had gemaakt en bij waar het festival naar op zoek was. Mooi om te zien hoe artistieke ideeën op die manier samenkwamen en gingen vliegen. En een geweldige opdracht natuurlijk: de weidsheid van het strand, de lange lijnen, dat is waar mijn hart ligt. Maar je beseft ook: je kunt voor een muziekfestival niet autonoom een installatie maken waar het alleen draait om de ontmoeting en om hoe mensen zich tot elkaar verhouden, je moet ook zorgen dat de Stradivarius niet nat wordt. Daarbij moet het paviljoen windbestendig zijn en je moet het redelijk snel kunnen op- en afbouwen. Dat betekent: minder gekromde buizen, want, zo zeg ik altijd, van rond komt stront.” 4

Waar heb je je door laten inspireren? “Den Haag heeft me geïnspireerd: het Kurhaus, het mondaine, luxe chocolaatjes in een bonbonnière. Maar ook het nautische element: een vuurtoren, een richtpunt om thuis te komen. En natuurlijk de klassieke muziek: het ijle en verfijnde ervan, de kwetsbaarheid ook. De buizen kun je ook zien als de snaren van een instrument die straks door de luimen van de wind bespeeld zullen worden.” Waar verheug je je het meest op, wanneer het ‘landmark’ straks volop bezocht wordt? “Ik heb het paviljoen niet alleen ontworpen, maar maak het ook, en ook daarna zal ik er niet weg te slaan zijn. Ik ben enorm benieuwd hoe het werkt, als decor voor bijvoorbeeld La Traviata, maar vooral ook als ontmoetingspek én als kunstwerk. Het ontwerp bestaat uit een transparante, waterdichte onderlaag van zeil, met daaroverheen een laag van geschubd gaas. Daardoor krijg je heel veel schakering: overdag zul je bijvoorbeeld echt een sculptuur zien, maar als de zon in de zee zakt, zullen alleen de lijnen van de constructie nog zichtbaar zijn.” 5

do 9 juni 17.00 – 18.00 VIER VLEUGEL PAVILJOEN regulier € 12,50 t/m 12 jaar + CJP € 6,25 Ooievaarspas € 6,25 Dit concert is een samenwerking met het koninklijk conservatorium Den Haag. STORMEND TALENT Eenzame hoogte Stormend Talent brengt de winnaars van de Keep an Eye Talent Award Klassiek uit 2020 en 2021 in één concert samen. Het spel van de winnaar van 2020, de jonge Amerikaanse harpist Ian McVoy, werd bij zijn toelatingsexamen voor het Koninklijk Conservatorium Den Haag bestempeld als ‘geniaal’ en uniek’. Tijdens Festival Classique voert hij je – samen met altvioliste Michelle Pritchard en fluitiste Ana Luisa Ribeiro – mee naar onder meer Rio de Janeiro, Buenos Aires en Mar del Plata, waarbij jazz en Latijns-Amerikaanse klanken op een uitdagende manier samenkomen. Daarnaast treedt tijdens dit concert ook de jonge Chinese violist Yuchen Zhang op, die de Keep an Eye Talent Award 2021 in de wacht sleepte, vanwege zijn ‘vioolspel op eenzame hoogte’. De Keep an Eye Foundation ondersteunt, in samenwerking met opleidingen en festivals, jonge, getalenteerde kunstenaas in diverse disciplines met beurzen en prijzen en biedt hun de mogelijkheid om op te treden voor een groot publiek. 6 Presentatie: Maartje Stokkers Programma: Stormend Talent programma: Ian McVoy harp solo Heitor Villa-Lobos/Ian McVoy Prelude no. 2 (1940) Astor Piazzolla-Oblivion (1982) Ian McVoy en Yuchen Zhang viool en harp Astor Piazzolla uit l’Histoire du Tango (1985) Bordello 1900, Café 1930, en Nightclub 1960 Ian Mcvoy, harp solo Ariel Ramirez Alfonsina y el Mar (1967) Trio Erzulie: Ian McVoy, Ana Ribeiro en Michelle Pritchard fluit, altviool en harp Miguel de Ávila Sumergido (2013)

do 9 juni 20:30 - 21:45 LightPavilion VR 10 JUNI 19:00 - 20:15 21:30 - 22:45 LightPavilion regulier € 42,50 t/m 12 jaar + CJP € 21,25 Ooievaarspas € 21,25 STRANDOPERA LA TRAVIATA De tragiek van de onmogelijke liefde Na het grote succes van Carmina Burana (2018) en Aïda aan zee (2019) is het tijd voor een nieuwe meeslepende en grootse strandopera: Verdi’s La Traviata, misschien wel de bekendste opera allertijden. Tweehonderd amateurzangers en topsolisten zoals Jessey-Joy Spronk, Denzil Delaere en Frank Dolphin Wong brengen het tragische verhaal van de onmogelijke liefde tussen de jonge edelman Alfredo en de courtisane Violetta. Regisseur Sybrand van der Werf maakt van Verdi’s meesterwerk een eigentijdse, ingekorte versie voor deze stranduitvoering. Arrangeur Marijn van Prooijen kiest voor de muzikale begeleiding niet het traditionele symfonieorkest, maar een jazzband! Hartstocht en opofferingsgezindheid komen samen in een decor dat wisselt tussen de Parijse upper class en het Franse platteland. Het Scheveningse strand biedt de mogelijkheid de opera in zijn kern te vangen: de spanning tussen mens en natuur. In de (soms letterlijk) meeslepende omgeving proberen de hoofdpersonen zich staande te houden. Zij bieden de elementen het hoofd en komen tot bloei binnen de weidsheid van het strand. Sopraan - Violetta Jessey-Joy Spronk Tenor - Alfredo Denzil Delaere Bariton - Germont Frank Dolphin Wong Bas - Dottore Hanqing Zhou Tenor - Gastone André Lopes Mezzosopraan - Flora Annina Maria Koshiishi Dans en choreografie Hendrik Lebon Koor Theaterkoor Dario Fo Participatiekoor i.s.m. Kwekers in de Kunst Saxofoon/klarinet David Kweksilber Saxofoon/klarinet Michiel van Dijk Contrabas Marijn van Prooijen Drums Vinsent Planjer Piano Ernst Munneke Regisseur Sybrand van der Werf Dirigent Rick Schoonbeek Arrangement Marijn van Prooijen Kostuums Studio Phoenix – Bernadette Verhagen en Daan Wieman 7

FAST COLLEGE LA TRAVIATA do 9 juni 19:15 - 19:45 XIRINGUITO SERRE Alle ins en outs over Verdi’s beroemde meesterwerk Wil jij meer weten over de opera La Traviata zodat je het verhaal en de muziek beter kunt volgen tijdens de strandopera? Kom dan naar dit ‘fast college’ van de Vrije Academie waarin je in een notendop alle ins en outs van dit meeslepende meesterwerk te weten komt! Het college wordt verzorgd door muziekwetenschapper Jurgen van den Hout. Hij vertelt je meer over Italië’s meest geliefde operacomponist, Giuseppe Verdi, en diens misschien wel beroemdste opera, La Traviata. Je hoort alles over het schrijnende liefdesverhaal tussen Violetta en Alfredo, zoals oorspronkelijk beschreven in Alexandre Dumas fils’ roman La Dame aux Camélias. Verdi heeft de gemoedstoestanden van deze twee geliefden als geen ander hoorbaar en voelbaar te maken. Ook gaat Jurgen dieper in op het levensverhaal van Verdi, zijn andere bekende werken en de tijd waarin deze het licht zagen. De Vrije Academie is al sinds 1990 het grootste landelijke onderwijsinstituut voor kunst en cultuur en maakt culturele kennis voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk. Prijs combitickets vanaf € 50,8

vr 10 juni 18:00 - 18:20 XIRINGUITO SERRE Prijs combitickets vanaf € 45,Meet & greet LA TRAVIATA Maak kennis met het creatieve duo achter La Traviata Ontmoet de regisseur van de strandopera La Traviata, Sybrand van der Werf, en beeldend kunstenaar Frans van der Horst, die als ontwerper van het ‘landmark LightPavilion’ van Festival Classique verantwoordelijk voor het decor van de opera is. Lex Bohlmeijer, bekend van het Radio 4-programma Passaggio, is de host van deze Meet & Greet. Hoe komt een strandopera in deze speciaal voor het festival ontworpen setting tot stand? Wat zijn de uitdagingen geweest, waar zijn de makers trots op? Luister en stel vooral ook al je vragen aan dit bijzonder creatieve duo. Gasten Regisseur van La Traviata Sybrand van der Werf Beeldend kunstenaar/ruimtelijk vormgever en ontwerper van het ‘landmark LightPavilion’ van Festival Classique Frans van der Horst Host Lex Bohlmeijer 9

La Traviata In the spotlight JESSEY-JOY SPRONK Sopraan, zingt de rol van Violetta Je hebt de rol van Violetta al vaker in de openlucht gezongen, maar niet eerder op het strand. Wat heb je met buitenluchtconcerten? “Optreden in de openlucht is natuurlijk super onberekenbaar, maar zorgt ook vaak voor een uitzonderlijke sfeer. De kerkklok die precies in de juiste toonsoort begint te luiden, het publiek dat met regencapes aan zit, terwijl de regen in hun wijnglazen druppelt. Ik heb Violetta gezongen op dorpspleinen, bij kastelen en in het bos, maar los van het feit dat het strand me beter zal bevallen omdat ik daar geen last van hooikoorts heb, is er natuurlijk geen romantischer plek om La Traviata uit te voeren dan aan zee.” Hoe zie jij de rol van Violetta? “Violetta is dé ultieme droomrol voor elke sopraan. De rol is zó complex, je ontdekt er steeds nieuwe lagen in. Verdi en zijn librettist Piave hebben eindeloos geruzied over elk klein detail van La Traviata, en dat heeft een absoluut meesterwerk opgeleverd, een geweldige rollercoaster. Violetta is een sterke, flamboyante vrouw, overal waar ze komt is iedereen meteen verliefd op haar, en hoe prachtig is het dan dat ze zich vervolgens zó kwetsbaar toont.” Het strand is niet de enige primeur: hoe is het om La Traviata te vertolken met een jazzcombo? “Fantastisch! We hebben vorig jaar al een voorproefje gehad tijdens Sound Bites, waar we enkele korte delen uitvoerden. Doorgaans ben ik vrij traditioneel ingesteld – doe maar gewoon wat Verdi voorgeschreven heeft – maar deze musici zijn zó gepassioneerd en hoe bijvoorbeeld de saxofoon Violetta’s gevoel weerspiegelde, was zó bijzonder. De hele opera nu samendoen, wordt echt één grote explosie.” 10

MARIJN VAN PROOIJEN Arrangeur en contrabassist Verdi’s Traviata als strandopera, wat vind je daarvan? “Ik draag Verdi’s muziek al lang met me mee. Als bassist heb ik La Traviata nog gespeeld bij De Nationale Opera en bij Zuidelijk Toneel Hollandia heb ik ooit geanalyseerd hoe deze opera in alle lagen van de bevolking zijn weerslag vindt. Muziek kan universele emoties oproepen en Verdi, zoon van een herbergier, maakte daar als geen ander gebruik van. Alleen al door zijn keuze voor een verhaal over onder meer klassenverschillen, ziekte en prostitutie, wist hij een enorm breed publiek aan te spreken en dat is wat wij tijdens Festival Classique natuurlijk ook hopen te doen.” Hoe zou Verdi staan tegenover een uitvoering met een jazzcombo? “Anders dan de theaterproducent hun uiteindelijk opdroeg, hadden Verdi en Piave, zijn librettist, de opera zelf het liefst rond 1850 gesitueerd in plaats van honderdvijftig jaar eerder. Nu klinkt een verhaal uit 1850 misschien als oude meuk, maar dat was de tijd waarin zíj leefden, met thema’s die tóen speelden. Als je die gedachte doortrekt, zou je dus heel goed bij een jazzensemble kunnen uitkomen, en dan zou Verdi waarschijnlijk ook nog jongeren vragen een aangepast libretto te schrijven.” 11 Een arrangement maken voor een stranduitvoering door een jazzcombo, hoe doe je dat? “Een fijne bijkomstigheid is dat sommige jazzinstrumenten oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor militaire muziek, waardoor ze wel tegen een stootje kunnen; dat helpt bij een strandopera. Maar mijn grote drijfveer is de klank van het jazzensemble en de vrijheid die deze musici zich veroorloven. Ik verheug me enorm op de symbiose, op wat er ontstaat als je Verdi’s noten behoudt, maar tegelijkertijd op zoek gaat naar wat er achter die noten zit, zonder de ziel van Verdi te verliezen.”

SYBRAND VAN DER WERF Regisseur Hoe is het om een strandopera te regisseren? “Ik heb al vaak opera’s op bijzondere locaties mogen doen, maar een opera aan zee is een primeur. De weidsheid van het strand vind ik geweldig, maar die levert tegelijk ook een uitdaging op: hoe houd je het oog van het publiek gefocust? Tachtig procent van mijn werk is mensen daar te laten kijken waar ik wil dat ze kijken. Mijn mazzel is de emotionele lading van de muziek, die gaat zeker helpen, en verder maak ik gebruik van vorm, kleur, kostuums en mise-en-scène om het oog van de toeschouwer te sturen.” Wat zijn de ‘cadeautjes’ van een stranduitvoering, en wat de gevaren? “Het zou wel een cadeautje zijn als er precies op het goede moment een zeemeeuw overvliegt. Ik instrueer de zangers daar ook in: ‘Let op, als jij net heel eenzaam staat te zijn en die meeuw vliegt over, zíe ‘m dan ook’.” Lachend: “Maar als er iemand besluit om tijdens de voorstelling net een half uurtje te gaan kitesurfen, ben ik verloren.” Opera en jazz, hoe zie jij die combinatie? “Mahler zei al: ‘Traditie is niet de verering van de as, maar het behoud van het vuur’. Je kunt braaf blijven doen wat je altijd al deed, of je kunt klassiek repertoire op een nieuwe manier bekijken. Daarbij: Verdi gebruikt dansvormen als de wals en de mars, waarbij de dans het personage als het ware naar het noodlot duwt. Jazz heeft dat voor mij ook in hoge mate: die drive richting het noodlot.” 12

13

KAMPVUUR MET LIVEMUZIEK do 9 juni 22:00 - 22:45 Kampvuur vr 10 juni 23:00 - 23:45 Kampvuur za 11 juni 22:00 - 22:45 Kampvuur Genieten van muziek in de laatste avondzon Klassiek voor iedereen! Dat is ons motto, daarom laten we je ook met een biertje of wijntje bij het kampvuur genieten van de veelzijdigheid van klassieke muziek. In veel muziekstijlen, waaronder jazz en wereldmuziek, vinden we sporen uit de klassieke muziek terug. Jonge bands, zangers en nieuwkomers laten je dat PRIJZEN regulier € 5,tijdens deze bijzondere concerten ervaren. Kom kennismaken, geniet met elkaar van muziek bij een verwarmend kampvuur in de laatste avondzon op het strand. Drie dagen achtereen presenteren we andere musici en zangers en andere thema’s. Kijk hieronder welk kampvuurconcert bij jou past! 14

Donderdag 9 juni Zaterdag 11 juni Kampvuur Sing Song Along – Zing je klassiekers! Zing mee met de beroemde klassiekers uit de opera en film! Bariton en ukelelespeler Jan Willem Baljet en gitarist Paul van Utrecht vertolken onder meer hits van Mozart en Léhar. Accordeonist Nicolae Stiuca en sopraan Nair Gimenez nemen je mee in de wereld van Puccini en Bizet. Zing, zing, zing! Vrijdag 10 juni Kampvuur Free Style Ballads Kampvuur ballads, free style. Rustig luisteren en meedeinen met de golven op vloeiende jazzballads, zangerige woorden in poëzie of kennismaken met de singer-songwriters van nu? Chill met ons mee bij dit kampvuur aan zee met Roxi Jasper & Suits en Babette Zwinkels. 15 Kampvuur all around the world Een werelds kampvuur met muziek uit Syrië. We transporteren de hitte uit het MiddenOosten naar het strand van Scheveningen en dompelen ons onder in de muzikale wereld van de Syrische musici Anan Alkadamani en Jawa Manla. Ontspan samen, zij aan zij, op het strand en geniet van deze warmbloedige muziek die ons, zoals alle muziek, verbindt.

WINDKRACHT 12 vr 10 juni 15:00 - 15:45 LightPavilion Een stormachtig participatieproject In deze theatrale performance onderzoeken de leerlingen van het Haagse Maris College hoe zij zich moeten verhouden ten opzichte van een veranderend lijf, een veranderende aarde en een veranderende maatschappij. Op het Scheveningse strand presenteren zij Windkracht 12, een bijzondere voorstelling vol muziek, dans en vertellingen over de steeds zwaardere rugzak die zij dragen. Samen met een topband van musici van onder andere het Koninklijk Conservatorium Den Haag voeren de tieners je mee in hun persoonlijke verhaal. PRIJZEN regulier € 5,Compositie en arrangement Slagwerk en muzikale coaching Zang en muzikale coaching Regie Ino Mijland Izak de Dreu Choreografie Patty Broese van Groenau Vincent Houdijk Licia van Wijngaarden Cello en coaching Camille Bergsma Piano en coaching Leone Monaco Trompet Francesco Siri Contrabas Yannos Toskas 16

Alleen staanplaatsen Wij stellen 10 rolstoelplaatsen incl. begeleider beschikbaar. Wil je hiervan gebruikmaken? Stuur een mail naar: festival@festivalclassique.nl za 11 juni 20:30 - 21:30 LightPavilion regulier € 22,50 t/m 12 jaar + CJP € 11,25 Ooievaarspas € 11,25 JUNGLE BY NIGHT & MATANGI QUARTET Klassieke muziek meets dancemuziek Hoe gaaf: Jungle by Night en het Matangi Quartet treden voor het eerst samen op! Met de voeten in het zand geniet je – al dan niet dansend – van een bijzondere ontmoeting tussen deze topinstrumentalisten: twee heel verschillende ensembles die ieder uitblinken in hun eigen specialisme, en nu samen een brug slaan tussen klassieke muziek en dancemuziek. Jungle by Night, een negenkoppig collectief van blazers en slagwerkers, warmt de dansvloeren al jaren flink op met ritmes en grooves geïnspireerd door onder meer krautrock, Afrikaanse muziek, jazz en funk. De strijkers van het Haagse Matangi Quartet spelen al twintig jaar samen en zijn niet meer weg te denken van de Nederlandse en internationale podia. Ze laten zich liever niet in een hokje plaatsen en wagen zich graag aan diverse muziekstijlen en baanbrekende cross-overs, zoals eerder met onder anderen bandoneonspeler Carel Kraayenhof, jazztrompettist Eric Vloeimans, zangeres Mathilde Santing, dj Kypski en singer-songwriters Lori Lieberman en Tom McRae – en nu dus, speciaal voor Festival Classique, met Jungle by Night. 17

Jungle by Night en Matangi Quartet In the spotlight TIENSON SMEETS Percussionist bij Jungle by Night Festival Classique heeft jullie gekoppeld. Was je meteen enthousiast over een samenwerking met het Matangi Quartet? “Absoluut. We hebben al een keer het podium gedeeld met het Nederlands Blazersensemble, en door die combinatie van onze negenkoppige band met al die blazers kreeg ons optreden een heel andere lading, werd het nóg grotesker. Dit wordt onze eerste samenwerking met een strijkensemble, dus ik ben heel benieuwd. Onze muziek is de afgelopen tijd – vanuit het ‘less is more’-idee – een stuk ‘leger’ geworden, waardoor er veel ruimte voor de strijkers is om er extra lagen aan toe te voegen.” Wat heb jij als bandlid en dj met klassieke muziek? “Als elfjarige kwam ik, via een musicerende vriendin van mijn moeder, al regelmatig in het Concertgebouw. Ik herinner me vooral de enorme stilte in de zaal, dat je – afgezien van het gehoest – als publiek eigenlijk net zo geconcentreerd bent als de musici. In een popzaal maak je dat niet snel mee. Tegenwoordig woon ik in een woongroep waar de klassieke zender bijna altijd aanstaat. Ik geniet daar enorm van, vooral van de cello. Ik kan heel blij worden van melancholische muziek.” 18 Wat verwacht je van jullie optreden? “Als Jungle by Night brengen we altijd een enorme energie mee. Het lijkt me dus gaaf wanneer er volop gedanst wordt, maar ik hoop ook dat onze muziek hier en daar ‘uit elkaar getrokken wordt’, waardoor er momenten van stilte ontstaan. Ik zie deze samenwerking vooral als een geweldig experiment, waarbij je zowel ons als het Matangi Quartet op een totaal nieuwe manier zult beleven.”

DANIEL TORRICO Violist bij het Matangi Quartet Welke muziek gaan jullie spelen? “Wat vaststaat, is dat we een aantal nummers van Jungle by Night en een aantal composities van ons repertoire zullen spelen, alles in een speciaal arrangement. Een stuk dat we sowieso graag willen doen, is Caixa de Dolços, een heel ‘poppy’ en ‘groovy’ nummer dat Chiel Meijering voor ons tienjarig jubileum schreef. Ongetwijfeld zullen we ook hardcore klassiek spelen, maar alles hangt af van de climax die we samen met Jungle by Night gaan opbouwen en wat daarin wel en niet past.” Jullie gaan regelmatig avontuurlijke, zo niet baanbrekende crossovers aan. Waarom? “Ja, zelfs al voordat de term ‘crossover’ gangbaar werd. Kwaliteit staat daarbij altijd voorop, en daardoor hebben we ook ongelooflijk veel van al die samenwerkingspartners kunnen leren. Denk aan de timing die voor cabaretiers zo belangrijk is, de enorme vrijheid waarmee jazzmusici spelen, of de open, gedurfde manier waarop een dj een band met zijn publiek opbouwt. Met die crossovers bereiken we dus niet alleen een nieuw publiek, het zorgt er ook voor dat we het klassieke repertoire steeds met nieuw elan uitvoeren.” Waar verheug je je vooral op? “Festival Classique is voor ons een thuiswedstrijd, het hele Matangi Quartet woont in Den Haag. Dat maakt dat we extra uitkijken naar dit optreden, naar zon, zee en strand en de komst van onze kinderen en families. Wat ik heel spannend vind, is hoe onze dynamiek straks met die van Jungle by Night gaat combineren, en hoe zij straks invulling gaan geven aan onze muziek.” 19

za 11 juni 13:30 - 14:30 VIER VLEUGEL PAVILJOEN regulier € 15,t/m 12 jaar + CJP € 7,50 Ooievaarspas € 7,50 MAYA FRIDMAN & ODO7 Aether | Zintuiglijk concert – ruik en luister! Cellist/componist Maya Fridman en de uitvinder van aroma jockeying ODO7 brengen tijdens Festival Classique de wereldpremière van Aether, een meeslepend klank- en geurconcert. Fridman selecteert en componeert voor dit concert uiteenlopende muziekstukken, die vervolgens door aroma jockey Erich Berghammer (ODO7) in geur worden uitgedrukt. Geuren hebben het vermogen om onze waarneming te versterken, om verloren gewaande herinneringen terug te brengen en ons de wereld anders te laten ervaren. Laat jezelf in de intieme sfeer van een akoestische tent midden op het strand onderdompelen in deze unieke totaalervaring. Bij voorkeur met een (tijdens het concert uitgereikte) blinddoek om, waardoor extra focus wordt gelegd wordt op de hoor- en reukzintuigen. Wanneer je je hierbij niet comfortabel voelt, kun je uiteraard ook alleen de ogen sluiten. 20 Programma: Wilma Pistorius: Spell Cycle (2019) Fjóla Evans: Reið-Hagall-Bjarkan (2013) Bryce Dessner: Tuusula (2015) Maya Fridman: Aether (2022) Maurizio Bignone: Stars (2018) Mohammed Fairouz: Kol Nidrei (2013) Karen Tanaka: The Song of Songs (1996)

MEET MAYA FRIDMAN & ODO7 za 11 juni 15:00 - 15:20 XIRINGUITO SERRE PRIJZEN combiticket € 15,In gesprek met een uitzonderlijk duo Ontmoet Maya Fridman en Erich Berghammer, een wel héél bijzonder duo. De jonge topcelliste Maya Fridman staat bekend om haar brede muzikale interesse, haar passie voor improvisatie en haar veelvuldige samenwerking met kunstenaars uit andere disciplines. Erich Berghammer weet als eerste aroma jockey ter wereld zijn publiek steeds weer te verrassen met de meest zorgvuldig geselecteerde geuren. Wie zijn deze bijzondere kunstenaars en hoe kwam hun samenwerking tot stand? Wat kies je eerst: de muziek of het aroma, en hoe weet je zeker dat de twee exact bij elkaar passen? mijn naam veranderen in Smita gaat het gesprek met Maya en Erich aan en uiteraard is er ook volop gelegenheid voor vragen. Gasten Celliste Maya Fridman Aroma jockey Erich Berghammer Host Smita James 21

Maya Fridman & ODO7 In the spotlight MAYA FRIDMAN Cellist/componist Hoe ontstond het idee om muziek en geur samen te brengen? “Al langer denk ik na over manieren om de magie van een concert te intensiveren en er een aspect van verwondering en surrealisme aan toe voegen. Omdat muziek voor mij persoonlijk niet alleen gelinkt is met kleuren, maar ook met bepaalde geuren, dacht ik: wellicht moet ik eens met een groot parfumhuis gaan praten. Totdat conceptdesigner Jasha van der Wel mij voorstelde aan aroma jockey ODO7; tot dan had ik geen idee dat dat beroep überhaupt bestond. Corona zette onze gesprekken tijdelijk ‘on hold’, maar toen Erich mij een paar maanden terug weer benaderde, wist ik: dit is het perfecte moment voor een samenwerking.” Hoe weet je welke geur bij welke muziek past? “Dat gaat instinctief. Geuren kunnen muziek complementeren of spiegelen. Ik breng in mijn concerten altijd veel contrast aan, dus dat zal ook voor de geuren gelden, er zullen veel aroma’s de revue passeren. Ik ben heel benieuwd naar onze eerste repetities. Het zal bij elke geur voor mij meteen ‘ja’ of ‘nee’ zijn, en logisch ook: het kan niet altijd meteen raak zijn, alleen door veel uit te proberen kom je tot een perfect resultaat.” 22 Het publiek wordt aangeraden een blinddoek te dragen. Waarom? “Het is zeker niet verplicht, maar het kan de beleving wel versterken. Geuren kunnen herinneringen oproepen, ze kunnen ons als het ware ergens anders heen transporteren. Het is daarom fijn als de focus naar binnen toe gericht is. Hopelijk kunnen Erich en ik zo wat extra magie creëren, voor het publiek, maar ook voor onszelf.”

ERICH BERGHAMMER, ALIAS ODO7 Aroma jockey Je was de eerste aroma jockey ter wereld. Hoe kwam je op het idee om dit te gaan doen? “Jaren terug was ik bij een concert. Alles was perfect georganiseerd, het geluid, het licht, het decor, maar ze waren de geur vergeten. Het rook er behoorlijk vies en daardoor kon ik niet van het concert genieten. Het idee van geuren creëren die in overeenstemming met een gebeurtenis of evenement zijn, is trouwens een eeuwenoud idee. In de Oudheid vond er geen theatervoorstelling, triomftocht, feest, ritueel of begrafenis plaats zonder dat er was nagedacht over de bijbehorende geuren.” Hoe maak je de juiste keuzes: welke geur combineert met welke muziek? “Er zijn duidelijke regels voor welke geur bij welke klank hoort: net als in de muziek is er een octaaf van geuren, van hoog naar laag en daartussen. Ik interpreteer het geluid of de actie door te luisteren of te kijken met mijn neus. Donkere klanken harmoniëren met houtachtige, donkere wortelgeuren, geuren van planten die in het donker, ondergronds groeien. Zonnige klanken verenigen zich met geuren van planten die in het licht groeien.” Hoe is het om samen te werken met Maya Fridman? “Ik werk met pop-, techno-, house- en klassieke musici en met grote bedrijven, of ik creëer mijn eigen muziek. Maar nog niet eerder werkte ik met een topcellist als Maya. Klassieke muziek vraagt om zorgvuldig georkestreerde geuren. Bij Maya’s spel horen natuurlijke, organische geuren van de hoogste kwaliteit, waarbij ik meteen denk aan klassieke geuren als cederhout en roos. Maar natuurlijk zal ik ook voor verrassingen zorgen. Het publiek zal iets meemaken wat het nog nooit eerder heeft ervaren.” 23

FAST COLLEGE: ONTDEK KLASSIEK za 11 juni 12:30 - 13:00 XIRINGUITO SERRE PRIJZEN regulier € 7,50 Hoe luister je naar klassieke muziek? Maak in dit ‘fast college’ van een half uur kennis met klassieke muziek! Als geen ander weet muziekwetenschapper Jurgen van den Hout dat een half uur niet volstaat om de hele muziekgeschiedenis toe te lichten en je in een expert te veranderen, maar hij legt je in dit college van de Vrije Academie graag de basisbeginselen uit. Hoe luister je naar klassieke muziek? Wat valt er al dan niet te begrijpen? Waarin verschilt klassieke muziek van popmuziek? Na afloop heb je dé tools in handen die de klassieke muziek inzichtelijker voor je maken, zodat je er met meer plezier van kunt genieten. De Vrije Academie is al sinds 1990 het grootste landelijke onderwijsinstituut voor kunst en cultuur en maakt culturele kennis voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk. 24

za 11 juni 10:30 - 11:30 VIER VLEUGEL PAVILJOEN regulier € 15,t/m 12 jaar + CJP € 7,50 Ooievaarspas € 7,50 ENSEMBLE DE FORMULE Heldenformule | Strauss en plastic Ensemble de Formule stort zich in de mysterieuze wereld van het heldendom. Een wereld van moed, kracht, roem en aanzien, maar ook van maakbaarheid en verstoting. Hoe word je een held? En, nog belangrijker, hoe blijf je een held? Wat is de ‘heldenformule’? Samen met creatieve duizendpoot Toer van Schayk en de muzikale held Richard Strauss gaat Ensemble de Formule op zoek naar antwoorden. Deze beeldende muzikale voorstelling toont in vier akten de vele gezichten van het heldendom: van klassiek heroïsme vol idealisme en aanbidding tot obsessie, misbruik en verstoting. Heldenformule | Strauss en plastic is de eerste voorstelling van een vierluik waarin verschillende hedendaagse elementen onder de loep genomen worden. Van wondermiddel naar verdomhoekje, plastic lijkt de grillige fases van het heldendom allemaal te hebben doorlopen. Piano Rik Kuppen Viool Laura Lunansky Altviool Sofie van der Schalie Cello Rogier Tamminga Decorontwerp Tour van Schayk Programma: Richard Strauss - pianokwartet (op. 13) 1. Allegro 2. Scherzo: presto 3. Andante 4. Finale: vivace 25

MEET ENSEMBLE DE FORMULE za 11 juni 12:00 - 12:20 XIRINGUITO SERRE PRIJZEN combiticket € 15,Meet & greet - nieuwsgierigheid en grenzeloze liefde Ontmoet de jonge honden van Ensemble de Formule. De vier ambitieuze musici reizen de hele wereld over als solist, spelen in orkesten en ensembles, en vormen daarnaast ook een ensemble dat – vaak samen met kunstenaars uit andere disciplines – de meest prachtige programma’s maakt. Nieuwsgierigheid en een grenzeloze liefde voor muziek, samenspel en verwondering is wat hen drijft en ze houden ervan om de door hen uitgevoerde composities onder een experimentele loep te leggen. Ensemble de Formule is opgenomen in het Expeditie-makerstraject van Festival Classique, wat inhoudt dat de musici coaching en begeleiding krijgen bij hun ontwikkeling op artistiek, zakelijk en pr-gebied. 26 Hoe vergaat het hen? Wat zijn de uitdagingen die ze willen aangaan en wat drijft hen om samen beeldende muzikale voorstellingen te maken? Gasten Pianist Rik Kuppen Violist Laura Lunansky Altviolist Sofie van der Schalie Cellist Rogier Tamminga Host Smita James

Ensemble de Formule In the spotlight ROGIER TAMMINGA Cellist bij Ensemble de Formule Strauss en plastic, het is geen alledaagse combinatie. Wat is voor jullie de connectie? “We willen eer doen aan de thema’s die Richard Strauss zelf verwerkte in zijn Pianokwartet, maar ook een link leggen met de huidige tijd. In zijn Pianokwartet bouwt Strauss enerzijds voort op het Romantische repertoire, maar anderzijds is er, door de heroïsche kracht en dynamiek, ook sprake van een duidelijk ‘heldenthema’. Dit thema koppelen wij aan het element plastic, dat ooit gezien werd als een ‘heldenmiddel’, maar waarvan we inmiddels allen de nadelige gevolgen voor het milieu kennen. Wat ons vooral intrigeert is hoe de aanbidding en het verstoten – of het nu om een menselijke of een materiële held gaat – elkaar in hoog tempo kunnen opvolgen.” Jullie werken samen met choreograaf en ontwerper Toer van Schayk. Wat is zijn rol? “We zitten nog midden in het creatieproces, maar zijn nu al heel enthousiast over de samenwerking met deze bijzonder integere en open man. Toer ontwerpt een aantal elementen in relatie tot de verschillende fases die een held doorloopt. Wij zullen deze tijdens het concert gebruiken en ze zullen ook echt lading en betekenis aan het thema geven.” Wat kan de toeschouwer verwachten? “We proberen hoor- en zichtbaar te maken hoe het verhaal dat Strauss vertelt zich verhoudt tot eigentijdse vraagstukken. We willen zeker geen boodschap opdringen, maar hopen wel te prikkelen en te verwonderen. Mensen uitdagen om de juiste vragen te stellen werkt vaak beter dan hun een antwoord voor te kauwen.” 27

za 10 juni 17:00 - 17:30 vier vleugel paviljoen regulier € 12,50 t/m 12 jaar + CJP € 6,25 Ooievaarspas € 6,25 BIJ DE ZEE CONCERT Beth & Flo Met vier handen op één piano en de voeten in het zand laten Beth & Flo het Scheveningse strand zinderen tijdens dit bijzondere Bij de zee concert. Virtuoos, muzikaal en perfect op elkaar ingespeeld! Beth & Flo zijn twee klassiek geschoolde pianisten die een brug slaan tussen de concertzaal, het theater en nu dus zelfs het strand. Het tweetal, dat is opgeleid aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, brengt klassieke muziek op het hoogste niveau gecombineerd met sprankelende liedjes, fysiek theater en een flinke dosis humor, en weet zo de grenzen van het klassieke concert flink op te rekken. In oktober 2020 behaalden ze de Finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. 28 De jury omschreef hen als “een veelbelovend cabaretduo dat klassieke muziek knap weet te combineren met prachtige scènes”. Naast de concerten die Beth & Flo geven, toeren ze met hun cabaretvoorstelling Niet wat je denkt (natuurlijk ook bomvol klassieke muziek) langs de theaters. Piano en spel Elsbet Remijn en Claudette Verhulst

ZO 12 JUNI 10:30 - 11.30 LIGHTPAVILION Prijzen volwassenen € 10,kinderen € 7,50 AADJE PIRAATJE (4+) Aadje Piraatje viert feest in concert! Vier samen met Aadje Piraatje zijn verjaardag, help Aadje van zijn wiebeltand af en laat je meesleuren door een storm… Met Aadje Piraatje is het nooit saai! Deze voorstelling is gebaseerd op het (bijna) gelijknamige kinderboek van Marjet Huiberts en Sieb Posthuma: Aadje Piraatje viert feest. Acteur en theaterduizendpoot Ton Meijer (echtgenoot van de in 2016 overleden Postuma) vertelt, zingt en speelt de verzen van Huiberts en gebruikt de tekeningen van Posthuma. De in de voorstelling verwerkte muziekcomposities worden uitgevoerd door leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Samen met Aadje en de kinderen in het publiek gaat Meijer bij alle andere piraten aan boord. 29 Je leert niet alleen hen kennen, maar ook de viool, de basklarinet en het slagwerk dat met Aadje en zijn vader meevaren. Met z’n allen doen we een zeebeenoefening op muziek van Richard Wagner. Er wordt gezongen, we vieren feest, trekken tanden en bootsen met behulp van een nepzee storm na. Ondertussen komen veel grote componisten voorbij en zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met klassieke muziek, uitgevoerd door topmuzikanten. Neem je eigen kleedje of handdoek mee om op te zitten en zo met de hele familie relaxt te genieten van deze voorstelling.

Aadje Piraatje In the spotlight TON MEIJER Spel, zang en vertelling Hoe zing en speel je een kinderboek? “Ik ga daar redelijk vrij mee om. Ik vertel over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt en schets de karakters. Iedereen kent natuurlijk Piet Piraat van Studio 100. Om het verschil met een dergelijke commerciële kinderserie te benadrukken, zeg ik altijd: ‘Waar Piet Piraat in een Bentley rijdt, rijdt Aadje in een Škoda’. In het boek van Marjet en Sieb vindt ieder kind wel iets van herkenning: het ene karakter is stoer maar verlegen, de ander heeft altijd rode wangetjes, en de derde zegt liever niets. In de voorstelling vieren we onder meer Aadjes verjaardag, gaan (zogenaamd) tandentrekken en doen aan het slot, met alle kinderen op het toneel, een heerlijke grote improvisatie.” Hoe is het om deze voorstelling met leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest te spelen? “Eén grote luxe, met live musici kun je ‘elk gebakje lekker maken.’ Ik speel binnenkort met zestien van hen ook Be Opera, en werkelijk: gelukkiger kun je mij niet maken. Bovendien, als elk kind een keer Bach of Mozart heeft gehoord, is mijn missie geslaagd. Het enige nadeel van livemuziek is dat het niet altijd combineert met mijn vrije speelstijl.” Lachend: “Soms stoppen de musici opeens onbedoeld met spelen, omdat ik dan niet ‘dan varen we het zeegat uit’ maar ‘dan gaan we de zee op’ heb gezegd.” 30

Spelen op het strand, is dat een primeur voor jou? “Ja, maar het lijkt mij geweldig, en wat er ook gebeurt: ik ben niet uit het veld te slaan. Onlangs moest ik Hakim vervangen tijdens een festival. Kom ik daar aan, blijk ik op een totaal leeg grasveld te moeten spelen. Maar eigenlijk vind ik dat alleen maar leuk: al moet ik het met helemaal niks doen, ik vind altijd wel een manier.” 31

ZO 12 JUNI 11:45 - 12:45 VIER VLEUGEL PAVILJOEN gratis INSTRUMENTENSPEELTUIN (4+) Zelf toeteren en tokkelen? Zou je wel eens op een koperblaasinstrument willen toeteren of de snaren van een strijkinstrument aanstrijken? Of wil je een ander instrument uitproberen? Dat kan! Na de familievoorstelling Aadje Piraatje op zondag 12 juni (10.30 uur) bouwt het Residentie Orkest een heuse instrumentenspeeltuin op, speciaal voor kinderen vanaf vier jaar! In deze instrumentenspeeltuin vind je steeds drie instrumenten uit elke instrumentgroep, zoals toeters, koperblazers en snaarinstrumenten. Muziekdocenten lopen rond om de kinderen op weg te helpen bij het bespelen van het instrument. Speel je zelf al een instrument? Geen probleem, in de instrumentenspeeltuin kun je ook een keer een ander instrument uitproberen. Alles mag! De instrumentenspeeltuin is bovendien gratis toegankelijk en je hebt geen ticket nodig om langs te komen. Iedereen is welkom! 32

De voorstelling start met een korte inleiding. SEA SURROUND SOUND FILM zo 12 juni 16:30 - 17:45 VIER VLEUGEL PAVILJOEN De missie van de Plastic Soup Surfer verbeeld in muziek en film Met een nieuwe compositie van Aart Strootman, uitgevoerd door Slagwerk Den Haag, laat Sea Surround Sound Film je op een zintuiglijke manier de missie van de Plastic Soup Surfer, Merijn Tinga, ervaren. De acties van Merijn Tinga zijn te zien op filmbeelden en deze worden versterkt door de live-klanken van Slagwerk Den Haag. Strootmans compositie, getiteld Bauxite, is geïnspireerd op de missie en ambities van de Plastic Soup Surfer. Het is een klinkende reflectie op wat de Plastic Soup Surfer aan de kaak stelt: eindeloze plasticvervuiling in de aanhoudende wegwerpcultuur. Het werk beleeft tijdens Festival Classique zijn wereldpremière in een intieme en akoestische tent op het strand, regulier € 20,t/m 12 jaar + CJP € 10,Ooievaarspas € 10,aan het water. Die locatie was voor Strootman ook een belangrijke inspiratiebron: enerzijds wordt de wind verklankt vanuit de onvoorspelbaarheid van windorgels, anderzijds vormen de onvoorspelbare golfslag en het ontembare water de drijvende kracht achter de ritmische stuwing van de muziek. ‘’Veel van de instrumenten bouw ik speciaal voor de gelegenheid. Kroonkurken en ander metaalafval, gecombineerd met onder andere microtonale vibrafoons en buisklokken, bieden vanuit alle windstreken, rondom het publiek, een ongehoorde geluidsdeining’’ – Aart Strootman 33

Sea Surround Sound Film In the spotlight AART STROOTMAN Componist Een compositie schrijven geïnspireerd op de missie en acties van de Plastic Soup Surfer: hoe doe je dat? “De onderwerpen die de Plastic Soup Surfer aan de kaak stelt, zijn mij zeer dierbaar. Alle onderzoeken wijzen uit dat we op een andere manier met onze planeet moeten omgaan, maar het is overduidelijk dat onze consumptiepatronen daar nog geenszins op aansluiten. De artistieke vorm die Merijn voor zijn acties tegen zwerfafval heeft gevonden spreekt mij enorm aan, maar staat voor mij op zichzelf, in mijn compositie leg ik niet zijn surf-reis af, noch werk ik per se met plastic. Wel denk ik na over de klank van afval, en de mogelijkheden om schroot en metaalafval te ‘upcyclen’ en als muziekinstrumenten in te zetten.” Hoe zorg je ervoor dat de compositie niet afleidend maar versterkend werkt bij de getoonde beelden? “Haha, mag ik deze vraag omdraaien: hoe zorg ik ervoor dat de beelden niet afleidend maar versterkend werken op de klank? Nee, zonder gekheid, ik weet natuurlijk dat de hedendaagse mens zeer visueel is ingesteld, dus heb ik met filmmaker Dries Alkemade gekeken hoe we het beeldmateriaal van Merijn met aanvullende 34 beelden iets ‘statischer’ kunnen maken. In de bestaande documentaire is de edit snel: korte shots die stuk voor stuk prachtig zijn, maar té vlot voor de compositie.” Hoe is het om muziek voor Slagwerk Den Haag te schrijven? “De club, de spelers, de attitude: alles klopt. Eerder al heb ik omvangrijk werk voor ze geschreven en dat wordt altijd met veel plezier en toewijding ingestudeerd en uitgevoerd. En dat terwijl ik het hun echt niet makkelijk maak: ik bouw ook nieuwe instrumenten, instrumenten dus die ze nooit eerder bespeeld hebben.”

Pepe García Percussionist bij Slagwerk Den Haag Wat maakt het interessant om een nieuwe compositie van Aart Strootman te spelen? “Aart staat bekend om zijn bijzondere en inspirerende klankuitvindingen. We benaderen geluid op een vergelijkbare manier en delen onze passie voor materialen, instrumenten en gerecyclede voorwerpen. Aarts nieuwe compositie is rijk qua geluid, de microtonaal gestemde metalen pijpen die hij gebruikt creëren akoestische klopgeluiden die ons direct verbinden met de natuurelementen.” Jullie spelen ook op door Aart zelfontworpen instrumenten. Hoe is dat? “Het spelen op een nieuw ontworpen instrument is voor ons als het hebben van een nieuw stuk speelgoed. Het proces van het verkennen en aanpassen van je vaardigheden aan een nieuwe geluidsbron met een nieuwe vorm is zowel uitdagend als opwindend. Het geluid van de microtonale klokken die hij heeft ontworpen zijn echt een traktatie voor je oren.” Hoe zorg je ervoor dat jullie spel de missie en acties van de Plastic Soup Surfer versterken? “Door te spelen op instrumenten die gemaakt zijn van gerecyclede materialen willen we niet alleen afval een stem en een tweede kans geven, maar willen we mensen ook bewust maken van een wereldwijd probleem dat ons allen aangaat. We hopen met de Sea Surround Sound Film mensen te inspireren om lokaal in actie te komen. De bijzondere, vloeiende manier waarop muziek en film tijdens deze voorstelling samenkomen, verbeeldt en herinnert aan hoe de natuur op haar best functioneert. Beide elementen, muziek en film, brengen een krachtige boodschap van bewustwording en verandering, waarbij we met vier musici van Slagwerk Den Haag tegelijkertijd je zintuigen voor nieuwe klankkleuren openen.” 35

YOGA OP LIVEMUZIEK ZO 12 JUNI 9:30 - 10.15 strand PRIJZEN regulier € 17,50 Een ‘downward facing dog’ op cellomuziek Op zondag 12 juni heb jij de unieke kans een yogaworkshop te volgen óp het strand, áán zee en mét live cellomuziek. Yogadocente Dewi Lammerding leidt je door een multilevel hatha flow-sessie op de muzikale klanken van celliste Annie Tångberg. Deze workshop is geschikt voor alle niveaus, waarbij livemuziek, de omgeving en de yogaposes je in een diepe staat van ontspanning brengen. Naam je eigen yogamat mee en laat je verrassen en meevoeren op het ritme van strand, zee en muziek. Yoga op livemuziek vindt plaats in het zand en is daarom niet toegankelijk voor mindervaliden. Yogadocente Dewi Lammerding Cello Annie Tångberg KLASSIEK IN BED DO 09 JUNI 18:00 - 23:00 de pier suites Za 11 JUNI 18:00 - 23:00 de pier suites ZO 12 JUNI 18:00 - 23:00 de pier suites PRIJZEN Vanaf € 75,Een privéconcert op de rand van je hotelbed Klassiek in Bed is een nieuw initiatief binnen onze programmering! Hoe geweldig is het om in je eigen hotelkamer in Scheveningen een privéconcert te krijgen aan de rand van je bed? Een kort concert van 15 minuten waarbij de mooiste klassieke muziek speciaal voor jou of jullie gespeeld wordt. Je kunt de musicus horen ademen en de instrumenten als het ware aanraken. Een unieke ervaring dus, en ook een heel mooi cadeau om anderen mee te verrassen. Je kunt hierbij voor dit arrangement kiezen tussen een overnachting met concert in De Pier Suites. 36 Reserveer jouw overnachting én Klassiek in Bed via de hotels: Klassiek in Bed in De Pier Suites

zo 12 juni 11.30 - 12.00 13.00 - 13.30 14.00 - 14.30 BOULEVARD Gratis MINMEERZEE (2+) Laat je verrassen door een milieubewuste reuzin uit zee Kijk! De vrouw uit de zee! Heb je haar gezien? Dat is de MinMeerZee! Daar in de verte, ze komt naar ons toe…hoor je het geluid van de zee? De golven worden steeds groter! Wat is zij lang! Als een reus! En wat een prachtige jurk! Maar wat zit er toch allemaal in die jurk? Zie jij het ook? Laat je verrassen door de MinMeerZee. Zij kan niet alleen mooi dansen maar ze kan ook praten. Misschien kan JIJ een van haar vragen beantwoorden voordat ze weer in de zee verdwijnt? Luister naar wat ze te zeggen heeft… De MinMeerZee wil kinderen bewust maken van de vervuiling van de zee en de steeds verder groeiende ‘plastic soup’. Gelijktijdig inspireert zij de kinderen om van afval, of wat je zomaar op straat of in de natuur vindt, iets moois te maken. 37

ZA 11 JUNI 11:30 - 11:45 13:00 - 13:15 14:30 - 14:45 BOULEVARD ZO 12 JUNI 10:00 - 10:15 11:45 - 12:00 13:30 - 13:45 BOULEVARD Gratis BREAKDANCE BY AIGHT Vivaldi verbeeld in footwork, powermoves en freezes De Heavy Hitters is een danscrew bestaande uit vrienden van uiteenlopende culturen en achtergronden. Hun enorme, gedeelde passie voor breakdance heeft hen samengebracht. Inmiddels hebben ze er met elkaar jaren van training opzitten in het Haags Hiphop Centrum (project van hiphoporganisatie Stichting Aight), waardoor ze hun skills steeds verder hebben kunnen aanscherpen. Daarnaast reizen ze stad en land af om zo veel mogelijk mee te doen met breakdance battles en werken ze, onder de vleugels van Korzo Producties in Den Haag, ook aan hun theatrale ontwikkeling. Op verzoek van Festival Classique remixen de Heavy Hitters voor hun optreden tijdens het festival een klassieke compositie, in samenwerking met de Haagse hiphopgrootheid Mista Sweet. Als een ode aan de zomer hebben zij een artistiek onderzoek gedaan naar de elementen van fotosynthese: water, lucht en licht. 38 De fysieke interpretatie van fotosynthese wordt, in een choreografie van Tim Kromhout, gedanst op een gedeconstrueerde versie van L’estate (zomer), het tweede deel van Antonio Vivaldi’s beroemde Vier jaargetijden. Met dynamische verschillen in footwork, powermoves en freezes worden de muziek en de drie elementen verbeeld: het golven van het water, de onvoorspelbaarheid van de lucht en de helderheid van licht. Choreograaf Tim Kromhout Dansers Tim Kromhout, Bonne von Bruckenfock, India Sardjoe Muziekedit Peter Oostinga

ZA 11 JUNI 11:00 - 14:00 BOULEVARD ZO 12 JUNI 11:00 - 14:00 BOULEVARd Gratis ZINGENDE IJSCOVROUW Een stem om je lippen bij af te likken Altijd al de wens gehad om van dichtbij bezongen te worden? Grijp nu je kans en ga op zoek naar de Zingende IJscovrouw op de Boulevard in Scheveningen. De ‘greatest hits’ uit het operarepertoire komen voorbij, een stem van absolute topklasse, om je lippen bij af te likken! Na haar bachelor- en masterdiploma aan het Haags Koninklijk Conservatorium te hebben behaald, heeft Jannelieke Schmidt – de Zingende IJscovrouw – onder meer opgetreden met de Nederlandse Reisopera, Opera Zuid, Opera2Day, het Gelders Orkest, het Utrechts Opera Koor en het Franse Opera Mosset. Een passie voor het lied, voor muziektheater en voor opera loopt als een rode draad door haar carrière heen. Schmidt trad samen met het Coco Collectief al eerder op tijdens Festival Classique in de door haar bedachte, interactieve, dinervoorstelling Comfortfood. 39

NEO-FANFARE 9×13 ZA 11 JUNI 10:00 - 10:45 12:00 - 12:45 strand ZO 12 JUNI 14:00 - 14:45 16:00 - 16:45 BOULEVARD Onder NAP in een mix van Jacques Tati en Monty Python Wandel mee met 9 x 13 tijdens een spetterende fanfareparade langs de branding van de zee! NAP. Het Nieuw Amsterdams Peil. Het is mogelijk nog Hollandser dan de fanfare. Meer dan de helft van Nederland ligt onder zeeniveau en dat vinden we heel normaal. Maar is het dat in deze tijd van smeltende ijskappen, stijgende zeespiegels en verwoestende rivieroverstromingen nog wel? Negeren we een grote roze zeeolifant en dreigen we letterlijk kopje onder te gaan? Of valt het mee? In Onder NAP nemen de tien musici van 9×13 je op geheel eigen wijze mee in deze klimatologische tweestrijd. In een slapstickachtige en swingende, dertig minuten durende voorstelling vol koper en slagwerk herkennen we de romantische sfeer van Jacques Tati gemixt met de absurdistische humor van Monty Python. Maar niets zo serieus als komedie, zeker als het over het klimaat gaat. De mooiste kostuums en lekkerste muziek uit eerdere voorstellingen worden gerecycleerd en gebruikt in deze splinternieuwe regie van David Geysen. In scènes die laveren tussen klimaatpaniek en klimaatontkenning spelen de musici composities van onder andere Genevieve Murphy, Huba de Graaff, Pete Harden, Marc Kaptein, Ned McGowan, Wolfgang Rihm en Moondog. Het publiek krijgt zo een frisse maar toch ook wat ongemakkelijke waterspiegel voorgehouden. Gratis Concept Anton van Houten Regie David Geysen Fluit Rosanne van Bers Saxofoon Deborah Witteveen en Daan van Koppen Trompet Arthur Kerklaan Hoorn Wim van den Haak Trombone Joost Geevers en Anton van Houten Helicon Arne Visser Slagwerk Agata Kruszewska en Jeroen Geevers Muziek Marc Kaptein – A! La! Marcia! Pete Harden – Ciacconissima Ned McGowan – PLANTAE MAGNOLIOPHYTA LILIOPSIDA POALES POACEAE SPINIFEX (2007) en NOT PSEUDOPETIOLATE TRIODIA 2 (2006) Wolfgang Rihm – Abschiedsmarsch Johan Sebastian Bach – Adagio uit het Paasoratorium (arrangement Joost Geevers) Huba de Graaff – This Way to the Big Show Moondog – Birds Lament (arrangement Lise Morrison) Il Hoon Son – Agnus Dei Genevieve Murphy – Evoke (technosectie) The Nits – Dutch Mountains (arrangement Sasha Thiele) Een productie van Stichting Ensemble Klang. 40

Gratis do 9 JUNI 17:00 - 23:00 FESTIVALTERREIN vr 10 JUNI 17:00 - 23:00 FESTIVALTERREIN ZA 11 JUNI 17:00 - 23:00 FESTIVALTERREIN ZO 12 JUNI 09:00 - 18:00 FESTIVALTERREIN COMMUNITY ART WITH YOU! Help jij mee het strand schoon te houden? Breng jouw plastic afval naar Festival Classique en samen maken wij er iets moois van! Plastic dat jij op het strand vindt, plastic verpakkingen van thuis of plastic dat jij net gebruikt hebt in Scheveningen: deponeer het in ons community artwork, ontworpen door TrashUre Hunt. TrashUre Hunt creëert speciaal voor Festival Classique een kunstwerk bestaande uit twee enorme letters, de initialen van ons festival, ‘F’ en ‘C’, waarin je al je plastic afval kwijt kunt. Kleur bij kleur, soort bij soort, of alles door elkaar, je mag het zelf kiezen. Uiteindelijk, als de initialen goed gevuld en duidelijk zichtbaar zijn, heeft iedereen een plasticje bijgedragen aan zowel dit artwork als aan een schonere natuur! Festival Classique verhoudt zich nadrukkelijk tot de klimaatproblematiek. Dit doen we omdat we ons op het strand begeven en ons bewust zijn van de natuur om ons heen. We uiten dit op diverse manieren. Zo werken we met natuurvriendelijke materialen op het festival en kiezen waar mogelijk voor duurzame oplossingen, waaronder biodiesel voor onze aggregaten. 41

BRING IT ON! OPEN PODIUM za 11 juni 12:00 - 13:00 LightPavilion PRIJZEN regulier € 5,00 Laat je verrassen door onverwacht talent Bring it on! Van dit concert wordt iedereen blij! Klassieke musici van alle leeftijden en achtergronden presenteren zich op dit open podium aan jou. In een solowerk, een trio of met een verrassend ensemble – alles passeert de revue. Uit de vele aanmeldingen hebben we ook dit jaar weer een bijzondere selectie gemaakt. En wie weet: misschien bevalt dit concert je zó goed dat je je voor volgend jaar zelf ook aanmeldt! Presentatie: Marieke Hopman Open podium spelers en programma 1. Teddy Macrander, 22 jr, gitaar en zang - Lost and Found 2. Judith Bokkers, 18 jr, piano - E. Grieg uit Sonate opus 7 deel twee 3. Trio Marlausand, viool, piano en dwarsfluit - J. Ibert uit Deux Interludes, no.2 - Allegro vivo. 4. Jonathan Liu, 11 jr, piano - F. Chopin Walz Op.69 No.2 in b kl. 5. Michiel de Jonge, 45 jr, zang en piano - F.Schubert: Der Neugierige (no. 6 uit Die schöne Müllerin op. 25) - W.A. Mozart: Aria no. 15 (In diesen heil’gen Hallen, uit Die Zauberflöte KV 620) 6. Olivia Froger, 13 jr, hobo - Gabriel’s Oboe van Ennio Morricone 7. Adi Ganesh, 14 jr, gitaar - Recuerdos De La Alhambra van Francisco Tárrega 8. Ernanda en Lonneke, 21/20 jr, gitaar/zang en dans 42

HAALT MEER UIT MUZIEK JE EIGEN OPNAME MAKEN? Ben je professioneel muzikant en wil je je muziek digitaal of fysiek uitbrengen maar mis je de financiële middelen? Dan is het Sena Muziekproductiefonds wat voor jou! Het fonds kan jou net dat ene duwtje in de rug geven dat nodig is voor de volgende stap in je muzikale loopbaan. Dus waar wacht je nog op? Meer informatie en de voorwaarden op sena.nl/muziekproductiefonds

Plattegrond Festival classique 1. Kampvuurplekken 2. LIGHTPAVILION 3. Strandpaviljoen (serre) XIRINGUITO 4. Terras Festival Classique 5. Vier vleugel paviljoen 6. Boulevard 44

1 1 2 3 4 5 6

PROGRAMMA OVERZICHT donderdag 9 juni Stormend talent concert 17.00 - 18.00 • Vier vleugel paviljoen fast college la traviata 19.15 - 19.45 • Serre Xiringuito Premiere la traviata 20.30 - 21.45 • LightPavilion kampvuur sing song along 22.00 - 22.45 • kampvuur vrijdag 10 juni WINDKRACHT 12 15.00 - 15.45 • LightPavilion MEET & GREET LA TRAVIATA 18.00 - 18.20 • Serre Xiringuito LA TRAVIATA 19.00 - 20.15 • LightPavilion LA TRAVIATA 21.30 - 22.45 • LightPavilion kampvuur FREE STYLE BALLADS 23.00 - 23.45 • kampvuur 46 meet & greet Ensemble de formule 12.00 - 12.20 • Serre Xiringuito 9 x 13 fanfare parade 12.00 - 12.45 • strand bring it on! open podium 12.00 - 13.00 • LightPavilion fast college: kennismaking klassieke muziek 12.30 - 13.00 • Serre Xiringuito Maya fridman & odo7 13.30 - 14.30 • Vier vleugel paviljoen zaterdag 11 juni 9 x 13 fanfare parade 10.00 - 10.45 • strand Ensemble de formule 10.30 - 11.30 • Vier vleugel paviljoen BREAKDANCE BY AIGHT 11.30 - 11.45 • Boulevard 13.00 - 13.15 • Boulevard 14.30 - 14.45 • Boulevard de Zingende ijscovrouw 11.00 - 14.00 • Boulevard

meet & greet Maya fridman & odo7 15.00 - 15.20 • Serre Xiringuito minmeerzee 11.30 - 12.00 • Boulevard 13.00 - 13.30 • Boulevard 14.00 - 14.30 • Boulevard bij de zee concert 17.00 - 17.30 • vier vleugel paviljoen Jungle by night & Matangi Quartet 20.30 - 21.30 • LightPavilion kampvuur all around the world 22.00 - 22.45 • kampvuur zondag 12 juni yoga op live muziek 9.30 - 10.15 • strand BREAKDANCE BY AIGHT 10.00 - 10.15 • Boulevard 11.45 - 12.00 • Boulevard 13.30 - 13.45 • Boulevard familievoorstelling 10.30 - 11.30 • LightPavilion de zingende ijscovrouw 11.00 - 14.00 • Boulevard muziekinstrumenten speeltuin 11.45 - 12.45 • vier vleugel paviljoen 9 x 13 fanfare parade 14.00 - 14.45 • strand 9 x 13 fanfare parade 16.00 - 16.45 • strand SEA SURROUND SOUND FILM 16:30 - 17.45 • vier vleugel paviljoen 47

STEUN festival classique Een mooi en bijzonder festival als Festival Classique kan niet georganiseerd worden zonder de steun van ons publiek, partners en sponsoren. Wil je blijven genieten van Festival Classique en zie je het festival de komende jaren graag terug in Scheveningen? Help ons de komende edities te realiseren en word vriend of sponsor van het festival of steun ons met een eenmalige gift. Festival Classique is door de Belastingdienst aangemerkt als Culturele ANBI. Dit betekent dat giften aan Stichting Festival Classique onder bepaalde voorwaarden fiscale voordelen opleveren. Meer informatie en contact Kijk op www.festivalclassique.nl voor meer informatie of mail ons op: festival@festivalclassique.nl Bent u fan? Steun het festival met een (jaarlijkse) bijdrage. Kijk voor meer informatie op onze website of mail naar: festival@festivalclassique.nl 48

colofon Festival Classique wordt geïnitieerd door Stichting Festival Classique. Team Festival Classique Marieke Hopman Artistiek manager Jojanneke van de Weetering Zakelijk leider Lindy Schutte Marketing & communicatiemanager Evelien Feijen Marketing & communicatiemanager Marjolein Hamelink Grafisch ontwerper Marcel Winckens Operationeel manager Elisa Kuijt Productiemanager Jennifer Trel Productiemanager Sherry-Lee Jansen Medewerkster Productie Artistieke Raad Annemarie Goedvolk Artistiek adviseur Bastiaan Everink Artistiek adviseur Bestuur Festival Classique Danielle Koster Voorzitter Preshaan Gangapersadsing Penningmeester Fleur van Bree Secretaris Ingrid Michon Algemeen lid Meike Bokhorst Algemeen lid Carla Hoogweg Algemeen lid Disclaimer Festival Classique heeft haar uiterste best gedaan alle rechthebbenden van gebruikt fotomateriaal te achterhalen. Indien een persoon of bedrijf echter kan aantonen dat haar toestemming met betrekking tot door ons gebruikt archiefmateriaal was vereist, dan verzoeken wij deze zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Een ontmoeting die je raakt! LUSTR bedenkt, organiseert en produceert met veel plezier Festival Classique. Nieuwsgierig wat we verder nog doen? Kijk op www.lustr.nl Stichting Festival Classique - Binckhorstlaan 36 (M2-06), 2516 BE Den Haag – www.festivalclassique.nl

Foto’S: Danielle van Coevorden praktische informatie Kaartverkoop www.festivalclassique.nl Kaarten voor het festival koop je via www.festivalclassique.nl Na betaling met iDEAL ontvang je een bevestigingsmail met daarin een e-ticket. Dit e-ticket is je toegangsbewijs voor de voorstelling. Bewaar het e-ticket op je mobiel of print het e-ticket uit en neem het mee naar de voorstelling. Bij de ingang wordt de barcode van het e-ticket gescand. Mocht je hulp nodig hebben bij het online bestellen van kaarten, neem dan contact op met onze medewerkers via 070 38 34 230 (op werkdagen tussen 09.00 tot 17.00 uur). Gratis voorstellingen Het randprogramma van Festival Classique is gratis bij te wonen. Hiervoor heb je geen e-ticket nodig. Een volledig overzicht van de gratis programma’s vind je op onze website www.festivalclassique.nl. Restitutie van kaarten Eenmaal gekochte kaarten kunnen niet worden geruild voor een andere voorstelling. Er wordt geen geld gerestitueerd bij annulering. Je kunt je kaarten via Ticketswap verkopen of bij aankoop van een ticket een annuleringsregeling (ticketgarantie) afsluiten 50 via ons ticketsysteem Your Ticket Provider. In het bestelproces wordt dit aangeboden. Ticketgarantie biedt de mogelijkheid om gekochte kaarten te annuleren en het aankoopbedrag terug te krijgen, zoals vermeld in de voorwaarden. www.yourticketprovider.nl/ticketgarantie. Op de kaartverkoop en het bijwonen van concerten zijn onze ticketvoorwaarden van toepassing. Lees de volledige voorwaarden op onze website. Festival informatie Pauze & in- en uitloop Er is geen pauze tijdens de voorstellingen. Als een voorstelling begonnen is, kun je naar binnen indien je de medebezoekers niet stoort. Bijvoorbeeld tijdens het applaus na een programmaonderdeel. Dit gaat altijd in overleg met de medewerkers van het festival die ter plaatse aanwezig zijn. Voorzieningen voor mindervaliden Een aantal voorstellingen vinden plaats op het strand, dit staat bij de betreffende voorstelling duidelijk aangegeven. Als je slecht ter been bent of gebruik maakt van een rolstoel of rollator dan helpen we je graag

Stuur een mail naar: festival@festivalclassique.nl voor meer informatie en/of voor het boeken van een rolstoelplaats. Programmawijzigingen Het kan voorkomen dat een programma wijzigt. Festival Classique doet dan haar uiterste best om een gelijkwaardig alternatief te bieden. Een programmawijziging geeft geen recht op restitutie. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer Scheveningen is gemakkelijk en snel te bereiken met het openbaar vervoer. Vanaf station Den Haag Hollands Spoor neem je tram 11 richting Scheveningen, stap uit bij halte Strandweg. Vanaf station Den Haag Centraal Station neem je tram 9 richting Scheveningen Noord, stap uit bij halte Circustheater. Parkeren BKS Parking Strand aan de Zwolsestraat 426 is de grootste parking in Scheveningen en heeft een capaciteit van ruim 2.000 parkeerplaatsen. Gezien de grote capaciteit is er in deze parking bijna altijd een parkeerplaats te vinden. Wanneer je doorrijdt naar het achterste 51 gedeelte, is het circa 20 minuten lopen naar ons festivalterrein. Andere parkeergarages zijn: APCOA Parking Nieuwe Parklaan (Nieuwe Parklaan 248, nabij Holland Casino) en APCOA Parking Kurhaus (Gevers Deynootplein 189, nabij het Kurhaus). Deze laatste parkeergarage is vrij klein en op warme dagen snel vol. Blijf op de hoogte Op www.festivalclassique.nl vind je de meest actuele informatie over de voorstellingen en de kaartverkoop. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via www.festivalclassique.nl en wees als eerste op de hoogte van nieuws rondom het festival. Je kunt ons ook volgen via  instagram.com/festivalclassique  facebook.com/FestivalClassique Pers Persinformatie is op te vragen bij Evelien Feijen via festival@festivalclassique.nl of telefonisch via 070 38 34 230.

Overheden fondsen sponsoren Partners Kwekers in de kunst Festival Classique bedankt alle sponsoren, partners en vrienden voor hun steun en vertrouwen.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
Home


You need flash player to view this online publication