11

MARIJN VAN PROOIJEN Arrangeur en contrabassist Verdi’s Traviata als strandopera, wat vind je daarvan? “Ik draag Verdi’s muziek al lang met me mee. Als bassist heb ik La Traviata nog gespeeld bij De Nationale Opera en bij Zuidelijk Toneel Hollandia heb ik ooit geanalyseerd hoe deze opera in alle lagen van de bevolking zijn weerslag vindt. Muziek kan universele emoties oproepen en Verdi, zoon van een herbergier, maakte daar als geen ander gebruik van. Alleen al door zijn keuze voor een verhaal over onder meer klassenverschillen, ziekte en prostitutie, wist hij een enorm breed publiek aan te spreken en dat is wat wij tijdens Festival Classique natuurlijk ook hopen te doen.” Hoe zou Verdi staan tegenover een uitvoering met een jazzcombo? “Anders dan de theaterproducent hun uiteindelijk opdroeg, hadden Verdi en Piave, zijn librettist, de opera zelf het liefst rond 1850 gesitueerd in plaats van honderdvijftig jaar eerder. Nu klinkt een verhaal uit 1850 misschien als oude meuk, maar dat was de tijd waarin zíj leefden, met thema’s die tóen speelden. Als je die gedachte doortrekt, zou je dus heel goed bij een jazzensemble kunnen uitkomen, en dan zou Verdi waarschijnlijk ook nog jongeren vragen een aangepast libretto te schrijven.” 11 Een arrangement maken voor een stranduitvoering door een jazzcombo, hoe doe je dat? “Een fijne bijkomstigheid is dat sommige jazzinstrumenten oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor militaire muziek, waardoor ze wel tegen een stootje kunnen; dat helpt bij een strandopera. Maar mijn grote drijfveer is de klank van het jazzensemble en de vrijheid die deze musici zich veroorloven. Ik verheug me enorm op de symbiose, op wat er ontstaat als je Verdi’s noten behoudt, maar tegelijkertijd op zoek gaat naar wat er achter die noten zit, zonder de ziel van Verdi te verliezen.”

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication