30

Aadje Piraatje In the spotlight TON MEIJER Spel, zang en vertelling Hoe zing en speel je een kinderboek? “Ik ga daar redelijk vrij mee om. Ik vertel over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt en schets de karakters. Iedereen kent natuurlijk Piet Piraat van Studio 100. Om het verschil met een dergelijke commerciële kinderserie te benadrukken, zeg ik altijd: ‘Waar Piet Piraat in een Bentley rijdt, rijdt Aadje in een Škoda’. In het boek van Marjet en Sieb vindt ieder kind wel iets van herkenning: het ene karakter is stoer maar verlegen, de ander heeft altijd rode wangetjes, en de derde zegt liever niets. In de voorstelling vieren we onder meer Aadjes verjaardag, gaan (zogenaamd) tandentrekken en doen aan het slot, met alle kinderen op het toneel, een heerlijke grote improvisatie.” Hoe is het om deze voorstelling met leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest te spelen? “Eén grote luxe, met live musici kun je ‘elk gebakje lekker maken.’ Ik speel binnenkort met zestien van hen ook Be Opera, en werkelijk: gelukkiger kun je mij niet maken. Bovendien, als elk kind een keer Bach of Mozart heeft gehoord, is mijn missie geslaagd. Het enige nadeel van livemuziek is dat het niet altijd combineert met mijn vrije speelstijl.” Lachend: “Soms stoppen de musici opeens onbedoeld met spelen, omdat ik dan niet ‘dan varen we het zeegat uit’ maar ‘dan gaan we de zee op’ heb gezegd.” 30

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication