23

ERICH BERGHAMMER, ALIAS ODO7 Aroma jockey Je was de eerste aroma jockey ter wereld. Hoe kwam je op het idee om dit te gaan doen? “Jaren terug was ik bij een concert. Alles was perfect georganiseerd, het geluid, het licht, het decor, maar ze waren de geur vergeten. Het rook er behoorlijk vies en daardoor kon ik niet van het concert genieten. Het idee van geuren creëren die in overeenstemming met een gebeurtenis of evenement zijn, is trouwens een eeuwenoud idee. In de Oudheid vond er geen theatervoorstelling, triomftocht, feest, ritueel of begrafenis plaats zonder dat er was nagedacht over de bijbehorende geuren.” Hoe maak je de juiste keuzes: welke geur combineert met welke muziek? “Er zijn duidelijke regels voor welke geur bij welke klank hoort: net als in de muziek is er een octaaf van geuren, van hoog naar laag en daartussen. Ik interpreteer het geluid of de actie door te luisteren of te kijken met mijn neus. Donkere klanken harmoniëren met houtachtige, donkere wortelgeuren, geuren van planten die in het donker, ondergronds groeien. Zonnige klanken verenigen zich met geuren van planten die in het licht groeien.” Hoe is het om samen te werken met Maya Fridman? “Ik werk met pop-, techno-, house- en klassieke musici en met grote bedrijven, of ik creëer mijn eigen muziek. Maar nog niet eerder werkte ik met een topcellist als Maya. Klassieke muziek vraagt om zorgvuldig georkestreerde geuren. Bij Maya’s spel horen natuurlijke, organische geuren van de hoogste kwaliteit, waarbij ik meteen denk aan klassieke geuren als cederhout en roos. Maar natuurlijk zal ik ook voor verrassingen zorgen. Het publiek zal iets meemaken wat het nog nooit eerder heeft ervaren.” 23

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication