Sea Surround Sound Film In the spotlight AART STROOTMAN Componist Een compositie schrijven geïnspireerd op de missie en acties van de Plastic Soup Surfer: hoe doe je dat? “De onderwerpen die de Plastic Soup Surfer aan de kaak stelt, zijn mij zeer dierbaar. Alle onderzoeken wijzen uit dat we op een andere manier met onze planeet moeten omgaan, maar het is overduidelijk dat onze consumptiepatronen daar nog geenszins op aansluiten. De artistieke vorm die Merijn voor zijn acties tegen zwerfafval heeft gevonden spreekt mij enorm aan, maar staat voor mij op zichzelf, in mijn compositie leg ik niet zijn surf-reis af, noch werk ik per se met plastic. Wel denk ik na over de klank van afval, en de mogelijkheden om schroot en metaalafval te ‘upcyclen’ en als muziekinstrumenten in te zetten.” Hoe zorg je ervoor dat de compositie niet afleidend maar versterkend werkt bij de getoonde beelden? “Haha, mag ik deze vraag omdraaien: hoe zorg ik ervoor dat de beelden niet afleidend maar versterkend werken op de klank? Nee, zonder gekheid, ik weet natuurlijk dat de hedendaagse mens zeer visueel is ingesteld, dus heb ik met filmmaker Dries Alkemade gekeken hoe we het beeldmateriaal van Merijn met aanvullende 34 beelden iets ‘statischer’ kunnen maken. In de bestaande documentaire is de edit snel: korte shots die stuk voor stuk prachtig zijn, maar té vlot voor de compositie.” Hoe is het om muziek voor Slagwerk Den Haag te schrijven? “De club, de spelers, de attitude: alles klopt. Eerder al heb ik omvangrijk werk voor ze geschreven en dat wordt altijd met veel plezier en toewijding ingestudeerd en uitgevoerd. En dat terwijl ik het hun echt niet makkelijk maak: ik bouw ook nieuwe instrumenten, instrumenten dus die ze nooit eerder bespeeld hebben.”
35 Online Touch Home