53

consument vertrouwen in heeft, naar voren te brengen in het assortiment. Royaan denkt met ondernemers mee over promotievraagstukken en is sterk gericht op vraagstukken rondom doorverkoop. Hoe pak je omzetverhoging als cafetariaondernemer nu het best aan? Kunnen wij promoties verzinnen die een betere marge kunnen generen? Je kunt daarbij denken aan combi-deals waarbij wij zorgen voor alle materialen. Voor dergelijke acties is samenwerking met grote partijen als FHC Formulebeheer interessant, maar wij kijken ook naar kleine ondernemingen. Bijvoorbeeld met onze jaarlijkse Week van de Croquet waar landelijke media-aandacht omheen wordt gecreëerd. Je ziet dat dit werkt. Maar het gaat ook om luisteren naar ondernemers en de vragen die zij gesteld krijgen van hun klanten. Vragen rondom duurzaamheid of gezonde snacks bijvoorbeeld.” Trots, trots en nog eens trots… Waar mag de cafetariahouder trots op zijn? “Daar kan ik kort over zijn. De cafetariaondernemer mag trots zijn op zijn ondernemerschap. Op zijn of haar kennis van de lokale markt en hoe daarop wordt ingespeeld. Ik zie veel ondernemers die op hun eigen vierkante meters heel goed weten hoe ze meer marge en omzet kunnen generen. Dat komt voort uit hun eigen ondernemerschap. Merken kunnen een belangrijke bijdrage leveren vanwege kwaliteit en een professionele uitstraling, maar het is vooral het eigen ondernemerschap waar ze trots op moeten zijn. Je hoort vaak dat er door de consument en retail alleen nog maar naar prijs gekeken wordt. Ik denk dat het onderscheidend vermogen van het gastheerschap binnen de cafetaria het verschil maakt. Een snelle bediening, een goede bereiding, de presentatie op tafel en niet te vergeten het persoonlijk contact tussen de ondernemer en zijn klanten zijn doorslaggevende factoren. Inventiviteit en de klant als gast behandelen is een grote kracht van de cafetariaondernemer. Er zijn steeds minder ondernemers die stilzitten om te klagen en wachten op betere tijden. Ook op beurzen ontmoeten wij veel ondernemers die op een goede manier bezig zijn met de vraag hoe ze hun eigen bedrijf beter en winstgevender kunnen maken. Dan zie je een scheiding tussen de ‘jongens en de mannen’ ontstaan en dat is goed. Het geeft een upgrade van kwaliteit.” En Royaan zelf? “Onze trots zit in onze passie om goede dingen te maken. Wij kunnen hele lekkere, goede producten maken en zijn er trots op dat Royaan met premium merken kan werken die dat kunnen dragen. Ambacht staat hoog in het vaandel. Dat zullen wij omwille van efficiëntie en kostprijsverlaging niet snel uit het oog verliezen. Royaan maakt producten die in één adem genoemd worden met kwaliteit. Daar ben ik behoorlijk trots op. Zeker in een tijd waarin voedselschandalen aan de orde van de dag lijken te zijn. De merken Kwekkeboom en Van Dobben zijn groot geworden als rundvleeskroket. Wij hebben geen last van de discussie rondom paardenvlees, maar de algemene discussie over de kwaliteit van de vleesindustrie raakt ook ons. Dierenwelzijn vinden wij erg belangrijk. Voor Van Dobben en Kwekkeboom hebben wij een eigen keten ingericht met partijen die elkaar vertrouwen. Dat kunnen wij doen omdat Royaan een relatief kleinschalig en wendbaar bedrijf is dat zich richt op de Nederlandse markt. Wij willen dan ook rundvlees van dichtbij. De cafetariahouder is eveneens bezig met de vraag hoe je een assortiment onderscheidend maakt op basis van kwaliteit. Een klein tipje van de sluier is een frikandel uit de Royaan keuken die gemaakt is van 100% écht vlees. Dat is een duurder product, maar we zien nu al dat ondernemers daar geïnteresseerd in zijn. De merken Kwekkeboom en Van Dobben zijn ambachtelijke rundvleesproducten met een rijke historie. Wat kunnen we anders dan trots zijn op deze merken en op het verhaal dat wij via onze merken over ambacht en kwaliteit kunnen vertellen?” Partner van de Cafetaria Hoofdkantoor Royaan: Hoge Maat 8, 3961 NC Wijk bij Duurstede (NL) Postbus 241, 3960 BE Wijk bij Duurstede (NL) Tel. +31 (0)343 596 659 Fax +31 (0)343 596 645 E-mailadres: info@royaan.nl Internet: www.royaan.nl 53

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication