Veilig bezorgen “Bezorging uitbouwen heb je niet in twee, drie maanden voor elkaar”, zegt Jan Paling van Foodmaster New York Pizza Aalsmeer. “Vier jaar geleden zijn we gestart met bezorging van maaltijden binnen de zakelijke markt, onder meer om meer rendement te halen uit de lunchuren. Inmiddels bezorgen we naast het cafetaria assortiment ook pizza’s. Promoten dat je een bezorgbedrijf bent is enorm belangrijk. Klanten die pizza bestellen geven we ook de cafetariafolder mee en andersom.” Door middel van mond-tot-mond reclame en folderen is de bezorgtak doorgegroeid. Deze zomer worden de bezorgactiviteiten uitgebreid met het e-food systeem van Next to Food, inclusief bestelapp. Vooral het gemak van online betalen en de aansluiting op het kassasysteem ziet Jan Paling als voordeel. “Online bestellen geeft niet alleen gemak voor de klant en ondernemer, maar ook een stuk veiligheid voor de bezorgers. Straks werken we alleen nog met iDEAL of een mobiel pinapparaat.” En “dankzij de samenwerking van Foodmaster met Next to Food heb ik als cafetaria ondernemer 20% financieel voordeel op deze bestelapp.” sluit de bewuste cafetaria ondernemer af. De laatste 20.000 transacties laten een gemiddelde besteding per consument zien van € 18,18. Dat is 40% hoger dan de gemiddelde besteding aan de counter. Online bestellen is niet alleen een technologische tool, er treden ook psychologische processen in werking die het bestelgedrag beïnvloeden. Bestelgemak leidt tot ander bestelgedrag. Wie fysiek in de rij staat houdt liever vast aan het oude bestelpatroon en ook de ondernemer zal tijdens piekuren zijn focus richten op snelheid. De e-food bestel app geeft bestelgemak plus de mogelijkheid om het assortiment breder onder de aandacht te brengen. Je kunt actiepro ducten of producten met een goede marge bovenaan zetten, terwijl het fysieke bord in de cafetaria altijd begint met ‘frites zonder’.” Bezorgen of afhalen? Patrick Brans, operationeel manager New York Pizza over succesvol bezorgen: • “Delivery is onze core business, die expertise kunnen FHC ondernemers mee integreren in hun bedrijf.” • “Bezorging is een activiteit die je moet op bouwen. Het is belangrijk dat je binnen verschillende promotiekanalen actief bent.” • “Verwerk de bezorgprijs in de verkoopprijs. Bezorgprijzen communiceren ontmoedigt de consument. Je kunt wel speciale afhaalprijzen communiceren. Op die manier ligt de focus op korting bij afhalen en niet op betalen bij bezorgen.” • “Elektrische fietsen zijn goedkoper in aanschaf dan scooters en dragen bij aan duurzaamheid en een duurzaam imago. Niets leuker dan een koerier die binnen de ‘golden mile’(1,5 kilometer) van een mooie fiets afstapt om de klant een lekker maaltijd te bezorgen. Ook trek je met elektrische fietsen een andere doelgroep bezorgers aan. Sportieve jongeren die een baan binnen de horeca zien zitten kunnen op 15 jarige leeftijd als ebike-bezorger aan de slag.” • “Toch scooters? Een volledig brommerpark bestaande uit leasescooters is een absolute don’t! Van de jaarlijkse kosten van 1 leasescooter kun je 1,5 nieuwe scooter kopen. Voor wie nu de stap maakt naar bezorgen is een mix tussen de elektrische fiets voor de golden mile en de koopbrommer of leasescooter voor daarbuiten, de meest gezonde optie.” • “Angst voor ongelukken speelt een rol om af te zien van bezorgen. Leg als ondernemer geen accent op bezorgsnelheid, maar op de bereidingstijd binnenshuis. De out-the-door time is bepalender dan de bezorgtijd. Met een focus op bezorgtijd zeg je eigenlijk tegen de koerier ‘het is oké om zo hard mogelijk te rijden’. Daar kunnen en willen wij als delivery-expert niet achter staan.” Kijk voor meer informatie op decafetaria.nl * Food master *Dat is lekker meegenomen 57
58 Online Touch Home