Onze eigen spontaniteit heeft er aan bijgedragen dat we met onze eerste zaak in anderhalf jaar naar een goed lopende zaak konden toewerken.” Plan op een bierviltje In 1978 kon een tweede zaak worden geopend. Deze keer een cafetaria in Lisse. Uiteindelijk besloot Wim om beide cafetaria’s te verkopen. Wim: “Het was me allemaal te stressvol. Ik verkocht de bedrijven en rolde de horecamakelaardij in. Dit heb ik zeven jaar gedaan. Als ho2014 Family is nummer 3 van Nederland! Family Deal is topper van het jaar familydeal 4.95 Family scoort met haar hamburgers 2008 2006 Family groeit door naar 34 vestigingen Family introduceert “Krokettenfeest” Krokettenfeest Keuze uit 4 smaken kroketten: - Rundvlees - Kalfsvlees - Goulash - Saté Gezinszak frites (4pers.) met 4 snacks naar keuze (keuze uit kroket, frikandel, kaassoufflé) 2011 2013 Geldig tegen inlevering van deze coupon. Deze actie mag niet worden omgezet in 2010 2012 Family is nummer 4 van Nederland! Family introduceert “Family, daar blijf je eten” business, maar na een paar jaar kreeg ik toch mijn twijfels. Ik moest weer iets anders.” 2003 2002 Family haalt voordeel uit samenwerking met A-merken Introductie van Kinderfestival voor de kleine klanten 1999 1996 Family introduceert maaltijden in de cafetaria 1995 Opening 1e Family in Beverwijk 1994 recamakelaar heb ik veel leed gezien bij ondernemers, maar de jaren 80 waren ook de jaren dat banken niet moeilijk deden over financieringen. We hebben het gepresteerd om medewerking te krijgen op basis van wat notities op een bierviltje. Ik stapte van het bakken en snacks verkopen in een heel ander leerproces. Ik bouwde er de nodige inzichten mee op die ook van belang zijn om succesvol te zijn als horecaondernemer. De makelaardij was een boeiende Family viert opening van de 5e vestiging Eerste stap naar FHC Formulebeheer Echt iets anders werd het echter niet. Wim, vanwege de vermaarde gehaktballen klant bij de Nieuw Vennepse café-snackbar van Hans en Mien, deed in 1987 een bod op hun zaak. Onder Wims handen ontstond een revolutionair bedrijf. Het werd een moderne cafetaria met de eerste steamer van Nederland. Wim:“ We hadden een brede kaart en ik ging zelf schepijs maken. Binnen 4 jaar zaten we op 1,7 miljoen gulden omzet in de Meerburcht. In die tijd extreem veel geld. Mijn oude zaak in Bennebroek kwam weer te koop en die kocht ik erbij. Ik wilde een keten opbouwen. Niet veel later belde de gemeente met de vraag of ik belangstelling had voor de cafetaria in een nieuw te openen winkelcentrum. In een paar maanden tijd ging ik van één naar drie zaken. Voor al die zaken deed ik veel eigen productie. Dat was mijn achilleshiel. Ineens moest ik voor drie zaken koken en ijs maken. Op een goed moment toonde een Chinese familie belangstelling voor alle drie de cafetaria’s. Dit was de overstap naar FHC Formulebeheer. In plaats van zelf producten maken ben ik merkproducten gaan inkopen. Mijn zoon Ralph bedacht de naam Family en zo werden wij cafetaria Family. In mijn kantoor stond slechts één stoel die ik gebruikte als tafel voor de enige telefoon. Maar er was de intentie om verder te groeien en ik nam het besluit om de formule Family uit te bouwen tot een full service formule. Dat is nu twintig jaar geleden.” Family, al 20 jaar! Family werd opgericht in 1994. Door in te spelen op de actuele trends werd Family direct een revolutie in de markt. In de jaren die volgden, groeide Family uit tot een landelijke franchiseformule met veel aandacht voor haar gasten en producten. De Family vestigingen samen ontvangen wekelijks 225.000 gasten. “Ondernemen in de cafetariabranche is nu absoluut anders dan toen”, stelt Wim Markwat. “Er is veel meer concurrentie. Er waren geen thema-restaurants als pizzabedrijven en shoarmazaken. Maar ook sommige woonwarenhuizen zijn inmiddels 100% concurrent, net als benzinestations. De cafetaria uit de tijd dat ik afwashulp was heette nog snackbar en was een sociale ontmoetingsplek met een beperkt assortiment. Family verkoopt inmiddels 350 verschillende producten. Er is meer vraag naar vakmanschap en kennis op het gebied van hygiëne, financieringen en marketing. Ook zijn de eisen die aan de inrichting worden gesteld enorm verzwaard en toegenomen. Terwijl wij genoeg hadden aan een krijtbord moet de hedendaagse cafetariaondernemer zich direct zeer professioneel profileren wil er sprake kunnen zijn van succes.” Trots Sinds januari 2012 heeft Wim Markwat het directeurschap van FHC Formulebeheer overgedragen aan zijn zoon Ralph. Ook is hij sinds 2014 geen aandeelhouder meer. Wel zijn er nog vijf eigen cafetaria’s waaronder VitariaEeterij Family in Nieuw-Vennep. “Mijn bemoeienissen als directeur zijn gestopt, maar het blijft een familiebedrijf. Klaar is het nooit. Ik blijf altijd op zoek naar voordelen voor de ondernemers binnen FHC Formulebeheer. Wat kunnen wij oppakken ten gunste van hen? Succesvolle formules maak je tenslotte samen. De snackbar van toen had zijn charme, maar het is uitgegroeid tot een volwassen branche met sterke, toonaangevende formules als Family en Foodmaster waar we trots op mogen zijn.” Kom ook eens een vorkje prikken bij Family! Kennis maken met de cafetaria formule Family? Bezoek dan onze website decafetaria.nl voor meer informatie of bel naar 0252-620620 voor een vrijblijvende afspraak. We ontmoeten je graag in één van de Family vestigingen. 7
8 Online Touch Home