11

EXPERT AAN HET WOORD Een mooie zaak is bepalend voor succes EEN WINSTGEVENDE CAFETARIA? JE BEPAALT HET (GROTENDEELS) ZELF ‘EEN GROOT DEEL VAN DE ONDERNEMERS HEEFT KOUDWATERVREES’ EEN MOOIE ZAAK IS BEPALEND VOOR SUCCES. VICTOR LENDERING IS MET ZIJN RUIM 30 JAAR ERVARING EXPERT EN TRENDSETTEND OP HET GEBIED VAN HORECA-INRICHTING EN OPLOSSINGEN OP HET GEBIED VAN HORECA-APPARATUUR. VICTOR LENDERING WORDT DOOR ONDERNEMERS REGELMATIG BENADERD OM MEE TE DENKEN IN DE ONTWIKKELING VAN EEN NIEUWE INRICHTING. Victor Lendering: “Vroeger was er vaak maar één cafetaria in de wijk of in het dorp. Dat is verleden tijd. Dus moet je ervoor zorgen dat je winkel onderscheidende factoren te bieden heeft om de concurrentie aan te kunnen. Kort samengevat is het advies: Zorg dat de winkel in balans is en efficiënt is ingericht. Ga ook met de tijd mee waar het gaat om techniek en zorg voor kwaliteitsproducten die in overeenstemming zijn met de vraag en het aanbod.” “Ondernemers zijn geïnteresseerd in het antwoord naar wat je moet doen om meer mensen in de zaak te krijgen. Wat vaak vergeten wordt, is dat efficiënt werken rendement oplevert. Efficiëntie brengt snelheid en meer kassa­aanslagen. Investeren levert geld op. Een duidelijke uitstraling zorgt ervoor dat de beoogde doelgroep ook echt wordt aangetrokken en balans in de winkel zorgt ervoor dat iedereen zich happy voelt. In de praktijk blijken deze twee formules de meest succesvolle.” “Veel ondernemers blijven met hun winkels té lang in oude gewoonten hangen en grijpen pas in als de omzet dramatisch afneemt. Of ze zijn verbaasd als er een nieuwe winkel in de buurt komt die wel up to date is en omzet weghaalt. Terwijl, als ze zelf op tijd hadden verbouwd, die nieuwe winkel er niet eens was gekomen.” Tips Foodmaster de Parel “Alle projectbouwers horen vaak dezelfde vragen: ‘Ga ik de zaak aanpassen en mijn werkwijze veranderen? Doe ik dit zelf of haal ik er professionals bij. Of ga ik me aansluiten bij een organisatie, alsnog verbouwen en hopen dat het goed komt? Een groot deel van de ondernemers heeft koudwatervrees om naar voren te treden. Toch is dat nodig om te laten zien waar je voor staat. Het in­ en exterieur van de zaak straalt uit hoe je zaak en jij als ondernemer in elkaar steken. Zorg dus dat wat je wilt, aansluit op de uitstraling van je winkel. Zo weet de consument wat hij kan verwachten en daar draait het om. Alleen op deze wijze kun je aan de verwachtingen van de consument voldoen.” Sluit je als individueel ondernemer aan bij een organisatie om het wiel niet zelf uit te hoeven vinden. De vrees voor verlies van eigen ondernemerschap is ongegrond. In veel gevallen gaat het om steun vanuit de organisatie en om uitstraling in de winkel. Wanneer je elk jaar een bedrag opzij zet of regelmatig investeert in vernieuwing verspreidt je de investeringen en voorkom je het onnodig veel betalen van belasting. Doe als ondernemer waar je goed in bent en besteed activiteiten zoals marketing en promotie, routing en uitstraling van je zaak, opleidingen en trainingen van medewerkers uit. Dit brengt het meeste succes. 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication