13

VAN FAMILIEBEDRIJF naar Family Maarheeze MET DERTIG JAAR ERVARING ALS ZELFSTANDIG CAFETARIAONDERNEMER OP ZAK KOZEN RENÉ EN ANITA VAN PEPPEL BEGIN 2015 VOOR DE FAMILY FORMULE VAN FHC. NA EEN VERBOUWING ZETTEN ZE SINDS JUNI HUN BEDRIJF VOORT ALS ‘FAMILY MAARHEEZE’. HET BRACHT EEN VERHOOGDE OMZET, MAAR VOORAL NIEUW ELAN EN WEER ZIN OM TE ONDERNEMEN. voor Anita van Peppel: “De laatste jaren zagen we onze omzet dalen. In eerste instantie wilden we ermee stoppen. Voor niets werken heeft geen zin. Midden in dat proces kregen we de ‘Trots’ editie van het FHC Magazine ‘De Cafetaria’ onder ogen. Het blad sprak mij aan en we zijn gaan bellen. Ons bedrijf is een echte buurtcafetaria. Over het gros van de afgelopen dertig jaar hebben we niets te klagen, maar de laatste jaren werden bepaald door omzetdaling. Er zijn een heleboel externe oorzaken te benoemen waarom het op een gegeven moment minder gaat. De supermarkten zijn langer open en spelen in op de behoefte aan gemak van de consument, we hebben te maken gehad met een recessie en met een veranderd eetpatroon. Maar je moet het niet altijd buiten jezelf zoeken. We hebben geprobeerd om veranderingen door te voeren binnen ons bedrijf, maar zonder het gewenste resultaat. Het is lastig om je eigen patronen en denkwijze te doorbreken. Nadat ik het blad onder ogen was gekomen heb ik gelijk een afspraak met Ralph Markwat gemaakt. Nu denken we: ‘Waarom hebben we dat niet eerder gedaan?” Spannend besluit “In eerste instantie weet je niet wat je kunt verwachten en ook na een uitgebreide uitleg blijft het een spannend besluit. In ons geval ging het ook om een financiële investering voor een verbouwing. Maar we zijn ervoor gegaan en tot nog toe heeft dat goed uitgepakt. Na de heropening zagen we ons gelijk beloond met een verhoging van de omzet. De eerste maanden wek je nieuwsgierigheid op en we hadden ook een mooie zomer met kansen, maar de omzetverhoging is tot nu toe gebleven. We vragen onszelf regelmatig af wat nu precies het verschil maakt. Waarom gaat het nu wél beter dan in de afgelopen jaren? Family biedt qua ondersteuning meer dan we verwacht hadden, maar het meest belangrijk is dat je zelf meer elan krijgt en weer zin in het ondernemen. De adviezen en ondersteuning hebben een boost gegeven aan onze eigen houding en die van het team. De maandelijkse gesprekken met de coach, de adviezen en de overige ondersteuning ervaren we als enorm waardevol. We hebben er veel aan. Dat geeft hernieuwde energie om het weer leuk te hebben in je bedrijf. Wij denken dat het vooral díe omslag is wat ervoor zorgt dat klanten je ook weer weten te vinden en je product kunnen waarderen.” Groot effect “De stap om te kiezen voor Family heeft het eigen ondernemerschap opnieuw naar boven gehaald. Het is zeker niet zo dat alles voor je gedaan wordt, maar je wordt wel op bepaalde zaken gewezen. Vooral op het gebied van marketing hebben we daar veel aan gehad. Het grappige is dat we veel verandering zien, terwijl ons productaanbod zo goed als gelijk is gebleven. Daar ligt het dus niet aan. Ook niet aan het feit dat we als ondernemer niet actief genoeg waren. En toch liep dat niet. Nu weten we dat we bepaalde processen, ideeën en producten onvoldoende hadden uitgelicht. We zijn door FHC op tal van kleine dingen gewezen. Door al die kleine zaken aan te pakken bereik je een groot effect. We zijn 100% tevreden en heel erg blij dat we de stap genomen hebben. We staan er als ondernemers en als team anders in. We vinden het weer leuk.” 13 na

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication