ONDERNEMER VERTELT Eén portie maatwerk graag! DOELGROEPBENADERING “DE MARKT BRENGT STEEDS NIEUWE DOELGROEPEN. KIJK GOED NAAR HOE DE GAST DE TOEKOMST ZIET EN GA DAAR ACTIEF MEE AAN DE SLAG.” SANDER KOENEKOOP VAN FAMILY HEEMSKERK HEEFT EEN HELDERE VISIE OVER HET BENADEREN VAN ZIJN DOELGROEP EN DAARMEE HET GENEREREN VAN OMZET. HOE ZET JE HET BEST IN OP HET BENADEREN VAN DE DOELGROEP? Sander Koenekoop: Binnen de cafetariabranche werk je niet met één doelgroep. De doelgroep is breed en omvat alle leeftijden. Je werkt op het niveau van het gezin, maar ook op dat van het bedrijfsleven. Met Family Heemskerk proberen we allround bezig te zijn. Voor de gast is kwaliteitprijs alles bepalend. Het is trend om een restaurantbeleving te bieden tegen een cafetaria prijs.” “Dit geldt ook wanneer je levert aan bedrijven. Kwaliteit is leidend, prijs is belangrijk en de rest is gunfactor. We gaan bedrijven langs met een lunchpakket en vragen wat de wensen zijn. Soms is er een lange adem nodig. Dan blijkt iemand niet op de juiste positie te zitten om te beslissen, maar een jaar later wel. Eenmaal binnen begint het belangrijkste; het bieden van een hoge service. Zijn er problemen, los die dan op. Stel je soepel op en zorg voor meerdere bestelmogelijkheden. Maak bijvoorbeeld gebruik van een bezorgapp. Het gaat erom dat je de klant tegemoet komt in wensen en het ze zo makkelijk mogelijk maakt. Naast laagdrempelig bestellen en zorgen voor een kwalitatief goed product kun je ook denken aan verschillende manieren van leveren, tot catering aan toe. Maak er maatwerk van. Natuurlijk moet je daarbij realistisch blijven. De cafetaria is geen driesterrenrestaurant. Wat je doet moet in het cafetaria DNA passen. Wees wel flexibel en kom na wat je belooft. Als je dat voor elkaar krijgt blijken gasten heel erg trouw.” “Waar het bij doelgroep benadering op aankomt is dat je de boer op moet en aan de boom moet schudden. Het gaat niet vanzelf. Maar je staat ook niet alleen. Maak gebruik van de acties die de formule biedt. Gerichte huisaanhuis acties leveren een goed resultaat. De beste manier om mensen te verleiden om naar je zaak te komen is met een bekend product van goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Acties met hardlopers geven direct resultaat. Van daaruit kun je werken met het overige assortiment en nieuwe gasten aantrekken. Elf jaar geleden namen we dit bedrijf over. De snacks werden geserveerd in plastic bakjes en was er geen zitgelegenheid. We hebben de omslag gemaakt naar casual fast dining. Mensen die bij Family Heemskerk binnenkomen proberen we een ‘wow’ gevoel te geven over onze kwaliteit en de beleving in smaak en service. Als ondernemer moet je goed naar de toekomst blijven kijken en daar actief mee aan de slag gaan. Nu staat de hamburger in de picture, over een paar jaar is er weer een andere trend. Blijf wakker!” 19
20 Online Touch Home