25

MICHEL RIETMAN mrietman@fhc­formulebeheer.nl BLURRING STEEDS MEER CONCEPTEN BLURREN EN FUSEREN, OOKWEL EATAIL GENOEMD. EATAIL IS EEN COMBINATIE VAN FOOD, LEISURE EN RETAIL. DOOR DE COMBINATIE VAN CONCEPTEN KAN, VOLGENS MICHEL RIETMAN VAN FHC FORMULEBEHEER, DE OMZET PER M2 WORDEN VERHOOGD. Om in te kunnen spelen op deze trend is het belangrijk om te weten waar de trend vandaan komt. Blurring komt voort uit veranderingen in de samenleving. Trendwatchers hebben dit dan ook al vroeg aan zien komen. Het opleidingsniveau stijgt net als het aantal eenpersoonshuishoudens. De sociale druk neemt toe, omdat men steeds meer van zichzelf verwacht. Aangewakkerd door alle ideaalbeelden die voorbij komen in de (social) media. De consument wil steeds minder plannen, is op zoek naar gemak en wil veel keuzevrijheid. De online mogelijkheden worden hierbij steeds belangrijker. Denk aan online boodschappen bestellen, eten laten bezorgen of het bekijken van reviews. De cafetaria heeft voldoende capaciteiten om mee te gaan in deze veranderingen. Hiervoor is het niet nodig om de richting van retail op te gaan, zoals bij veel blurring concepten gebeurd. Maar er kan wel ingespeeld worden op de behoeftes van de consument die hieraan ten grondslag liggen. De cafetaria is immers ingericht op een snelle service. Juist deze kracht moet verder worden benut. Wanneer de consument komt afhalen maak de wachttijd dan zo aangenaam mogelijk. Zorg voor wifi, zodat men mails kan versturen, het nieuws kan lezen of social media kan checken. Wanneer daar de ruimte voor is laat de consument dan plaats nemen en verkoop diegene een drankje of kleine snack voor tijdens het wachten. Is de cafetaria meer ingericht op blijven eten, zorg dan voor meer beleving zodat het uitnodigt om te blijven eten. Dit kan door middels narrowcasting en promotiematerialen een verhaal te vertellen over het focusproduct, bijvoorbeeld burgers of frites. Zorg voor een aangename sfeer en verras de consument met de menukaart, presentatie van het eten of andere kleine elementen. Probeer dit te combineren met de trend waarbij men steeds meer opzoek is naar gezonde voeding en producten. Dit kan door het aanbieden van gezonde maaltijden zoals salades of pangerechten. Maar ook door het toevoegen van premium producten aan het assortiment. Laat het verhaal van deze producten zoveel mogelijk terug komen binnen de cafetaria. FHC Formulebeheer vertaalt blurring naar campagnes voor de cafetaria door in te spelen op gemak. Voorbeelden hiervan zijn de diverse maaltijden die worden geserveerd of de campagne Don’t Fry This At Home. Laatstgenoemde campagne werd in oktober 2015 gelanceerd en is volgens Rietman een groot succes gebleken. Uitgangspunt van de campagne is een charmeoffensief richting de thuisbakkers. Tijdens de campagne zijn er gezinszakken frites huis aan huis verspreid. Op de achterzijde van de zak staan de vijf redenen waarom frites beter kan worden afgehaald dan thuis gefrituurd. Voor slechts twee euro kon de ontvanger deze zak laten vullen in één van de Foodmaster vestigingen. Met de campagne wordt het verhaal van het product frites toegelicht in combinatie met het gemak van het afhalen. 25 BLURRING KOMT VOORT UIT VERANDERINGEN IN DE SAMENLEVING. TRENDWATCHERS HEBBEN DIT DAN OOK AL VROEG AAN ZIEN KOMEN.

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication