43

PROJECTTEAM VAN CAFETARIA ONDERNEMERS over bezorgen en ophalen BEZORGEN ALS GROEIMARKT “ONDERNEMERS KUNNEN SOMS WEL TWINTIG REDENEN OPSOMMEN OM NIET TE GAAN BEZORGEN”, WEET FHC DIRECTEUR RALPH MARKWAT. “DAAR STAAT ÉÉN GOEDE REDEN OM HET WEL TE DOEN TEGENOVER: DE CONSUMENT WIL HET!” Ralph Markwat: “Online bestellen heeft voordelen voor de consument en voor de ondernemer. Steeds meer ondernemers bieden hun klant de service van online bestellen. Elke week starten 10 cafetariaondernemers met de FHC bezorgapp van Next to Food, een makkelijk bestelsysteem zonder investering vooraf. Online bestellen haalt de druk uit de piekuren. Het is voor geen enkele ondernemer prettig om tijdens drukte de telefoon te moeten aannemen. Die druk ben je kwijt door gebruik te maken van online mogelijkheden. Het proces en de routing verlopen overzichtelijker en dat levert winst op. Het vervolgtraject op online bestellen is bezorgen. Veel gehoorde argumenten tégen bezorgen zijn angst voor kwaliteitsverlies, te weinig rendement, het kost extra tijd, er is geen ruimte voor vervoersmiddelen en tassen en het zou een lastig proces zijn om op te starten. Vorig jaar is FHC een discussiegroepen gestart om voor­ en nadelen in kaart te brengen. Alle uitdagingen rondom bezorgen hebben we op tafel gegooid om tot een goede analyse te komen. Op dit moment zorgt 2,5% van de bevolking voor ruim de helft van de omzet binnen het online eten bestellen. De angst om met bestellen en bezorgen bestaande klanten uit de winkel te jagen is ongegrond. 50% van de online bestellers zijn nieuwe klanten die blij zijn dat ze ook friet en snacks online kunnen bestelen. Bezorgen is een stap verder, maar wel een logische stap.” Klasse en kwaliteit “Met de discussiegroep hebben we over de hele breedte onderzocht hoe de kwaliteit van het cafetariaproduct bij bezorging overeind blijft. We zijn letterlijk op 21 hoog gaan bezorgen om tijd, rendement en kwaliteit te meten. Een groot deel van het antwoord ligt in het aanpassen van verpakking en vervoer. We hebben o.a. een tassensysteem met ventilatie ontwikkeld. Na een kwartier rondrijden is de friet nog steeds krokant en beter van kwaliteit dan wanneer de consument zelf komt halen en naar huis moet rijden. Daarnaast is een verzorgde huisstijl belangrijk. Bezorgers moeten een representatief visitekaartje zijn in het staatbeeld en aan de deur. De klant moet minimaal dezelfde klasse en kwaliteit ervaren als in de winkel.” >> 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication