52

WAAR LIGGEN DE KANSEN EN MOGELIJKHEDEN VOOR UW BEDRIJF? DE FOODBRANCHE IS ALTIJD IN BEWEGING. ONTWIKKELINGEN VOLGEN ELKAAR SNEL OP. VEEL VAN DEZE ONTWIKKELINGEN KOMEN VOORT UIT EEN TREND. ER ZIJN VERSCHILLENDE SOORTEN TRENDS: MAATSCHAPPELIJKE TRENDS, CONSUMENTENTRENDS, POLITIEKE TRENDS. HOE ZIET U ALS ONDERNEMER DOOR DE BOMEN HET BOS? VAN GELOVEN HELPT U HIER GRAAG BIJ MET DE TRENDTRECHTER. DIT HULPMIDDEL HELPT U OM TE BEPALEN WELKE TRENDS RELEVANT ZIJN VOOR UW CAFETARIA. EN DUS: WAAR UW KANSEN LIGGEN! e trendtrechter is een methode om trends te ordenen en zo ontwikkelingen te voorspellen. Hoe lager een trend in de trendtrechter staat, hoe concreter en relevanter deze is. Bovenaan in de trechter staan trends met een algemeen karakter die op lange termijn belangrijk zijn. Onderin staan hele specifieke trends waar u meteen mee aan de slag kunt. We lichten de verschillende soorten trends binnen de trendtrechter toe! D Maatschappelijke trends In de maatschappij vinden veel ontwikkelingen plaats: de bevolking vergrijst, ouderen moeten langer thuis blijven wonen. Door dit soort ontwikkelingen kan uw (mogelijke) klantengroep in de toekomst veranderen. Een ander voorbeeld: de economische ontwikkelingen laten zien dat de omzetten dalen bij een gelijk blijvend aantal cafetaria’s. Hierdoor kan de concurrentie in de omgeving van uw cafetaria veranderen. Het is belangrijk om op dit soort maatschappelijke trends in te spelen. Hoe? Nou, zo bijvoorbeeld! • Zit uw cafetaria (in de toekomst) in de buurt van een seniorenflat? Overweeg dan om in de toekomst een bezorgservice te ontwikkelen voor ouderen die moeilijk naar buiten kunnen, maar wel willen genieten van een frietje. 52 • Breng voor uw bedrijf in kaart wat de ontwikkelingen zijn qua doelgroepen en concurrentie. Zo kunt u op een juiste manier inspelen op deze veranderingen. Trends op waardeniveau De Nederlandse consument wil nu én in de toekomst met één druk op de knop kunnen beschikken over de informatie waar hij naar op zoek is. Veel keuzes worden gemaakt naar aanleiding van zoekresultaten. De mobiele telefoon en tablet worden steeds meer gebruikt om informatie op te zoeken. Zo speelt u hierop in! • Zorg ervoor dat de informatie over uw cafetaria (openingstijden, menu’s, allergenen, prijzen, herkomst van producten) altijd en overal beschikbaar en up­to­date is. • Zorg dat u goed vindbaar bent via Google en andere online zoekmachines. • Zorg voor een goede en gemakkelijk te gebruiken website. • Zorg ervoor dat uw website geschikt is voor mobiele apparaten: meer en meer mensen checken deze namelijk via een smartphone of tablet. Foodtrends Consumenten verwachten een hoge kwaliteit bij elke eetgelegenheid die zij bezoeken, ongeacht het prijsniveau. Producttrends en eetgewoonten Producttrends zijn het meest specifiek. Denk hierbij aan het feit dat steeds Kwaliteitsperceptie zit in veel aspecten: het gebruiken van bekende merken, verse producten, de manier waarop assortiment en menu’s worden gepresenteerd, kennis van ingrediënten, de inrichting, hygiëne en het assortiment. Zo speelt u hierop in: • Biedt (een aantal) luxere producten of maaltijden aan om de kwaliteitsperceptie van de cafetaria te verhogen. Zorg ervoor dat gasten de luxere maaltijd niet als te duur ervaren door de prijs stapsgewijs op te bouwen. • Biedt binnen alle prijsniveaus assortiment om een prijsgat te voorkomen. Bijvoorbeeld een frikandel op het laagste prijsniveau, een luxe rundvleeskroket een niveau daarboven en oma’s stoofvlees op het hoogste niveau. • Laat klanten zien waarom een gerecht duurder is, bijvoorbeeld door dit in de naam te benoemen. Zo noemde een lunchroom zijn broodje ‘belachelijk duur broodje’. Vooral onder mannen vond het broodje gretig aftrek! (bron: Consumatics januari 2015). • Communiceer luxere producten op een krijtbord met daarbij de tekst ‘door onze klanten verkozen tot lekkerste snack van de maand’.

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication