9

gefrituurde snacks. De ondernemer van de traditionele cafetaria vind het lastig om mee te gaan in trends en verandering. Vaak omdat de ondernemer zo in elkaar zit, maar ook omdat de investering niet overeenkomstig is met de inkomsten. In de totale cafetariabranche kun je spreken van een tweedeling: Een deel zit er bovenop en blijft zich inzetten voor een bedrijf dat zich ontwikkelt, een ander groep kijkt vanuit kosten en doet dit niet. De bedrijven van de eerste groep kun je vaak geen cafetaria meer noemen, maar ontwikkelen zich tot fastservice restaurants. De doelgroep ‘cafetaria bezoeker’ is eigenlijk lastig onder één hoedje te vangen. Als antwoord zie je bedrijven ontstaan die zich alleen richten op het bakken van friet. Daarbij wordt gekeken naar de kern, ambachtelijkheid en wordt vaak gewerkt met een stukje biologisch product. Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar het terughalen naar ambachtelijk werken is wel een algemene trend. Dit kan ook binnen een breder assortiment. De trend om te laten zien dat er écht gekookt wordt in de zaak, dat de consument verse producten ziet en getuige is van een ambachtelijke bereiding heerst. Laat maar zien dat het brood in je bedrijf wordt afgebakken, de sauzen handmatig worden bereidt of de friet zelf wordt gesneden. De cafetaria is daar heel geschikt voor.” 9 LAAT MAAR ZIEN DAT DE FRIET ZELF WORDT GESNEDEN. DE CAFETARIA IS DAAR HEEL GESCHIKT VOOR.

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication