Rondje foodtrends met Arjen van den Dool (KHN) “Blink uit in wat je doet, zodat gasten voor je omrijden” Er gebeurt veel op het gebied van horeca. Belangrijke trends als blurring, puur, gezond, duurzaam en fastcasual worden steeds populairder. Hoe gaan deze trends zich verder ontwikkelen en hoe kunnen we deze vertalen naar de cafetaria? Chantal van der Meer, marketeer bij FHC Formule beheer, praat erover met Arjen van den Dool van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Wat is daar nu een betere locatie voor dan de Foodhallen Amsterdam. Een smeltkroes van eigentijdse horecaconcepten. T 10 ijdens een wandeling door de Foodhallen vertelt Van den Dool dat mensen na een aantal slechte economische jaren nu weer meer geld uitgeven aan horeca. “In deze branche verwacht de gast steeds meer beleving. Het gevolg hiervan is dat mainstream verdwijnt. Het is daarom belangrijk dat je verrast en zorgt voor kwaliteit en gemak.” Hij adviseert dat je hier als cafetaria goed over na moet denken en waarschuwt: “Wanneer je niet meebeweegt houd je geen stand. Niks doen is geen optie. Gasten denken in easy or exceptional, gemakkelijk of goddelijk. Onderscheid je dus niet alleen op gemak, maar ook op kwaliteit en gastbenadering. Het is niet voor niets dat McDonalds met digitaal bestellen, medewerkercapaciteit vrijspeelt voor tableservice.” Maar hoe pak je zoiets aan? Van den Dool: “Het begint eigenlijk allemaal met het vertellen van een ver
11 Online Touch Home