haal. Wanneer je hier in de Foodhallen om je heen kijkt heeft iedereen zijn eigen verhaal. Dit verhaal is puur en echt, maar sluit ook goed aan bij de behoefte aan gemak en verantwoord. Binnen de cafetaria zie je dat concepten als de Frietboet, Frietwinkel, Ermelosche Frietzaak en Tante Nel dit goed doen. Zij leggen hun focus op frites met daarbij een klein assortiment verantwoorde snacks of zelfs met gin of kaviaar.” gemaakt met verschillende, kwalitatief hoogstaande toppings. Waarmee je jouw hotdog ook nog persoonlijk maakt.” Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 70% van de mensen verwacht dat horeca het voortouw neemt als het gaat om een gezonde leefstijl. Van den Dool legt uit dat je wel met je locatie rekening moet houden: “Ik kan me voorstellen dat wanneer je ondernemer bent in een achterstandswijk je andere keuzes maakt, dan in een hip stadshart of een Vinexwijk. Aan de andere kun je juist ook daar als horecaondernemer, door het nemen van het voortouw, maatschappelijk iets betekenen. Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat 70% van de mensen verwacht dat horeca het voortouw neemt als het gaat om een gezonde leefstijl.” Van den Dool geeft aan dat dit voor fastservice in eerste instantie lastig lijkt, vanwege het imago. “Wanneer er in de media iets gezegd wordt over ongezond eten of een ongezonde levensstijl dan worden daar al snel frites of snacks bij afgebeeld. Of dat nu waar is of niet, je hebt er wel mee te maken.” In het kader van gezonder eten noemt Van den Dool ook de rol van feminisering in de horeca. “Doordat de grote fastfoodketens daar vroegtijdig op zijn ingesprongen, is het ook voor de cafetaria normaal geworden om een maaltijdsalade op de kaart te zetten. Vrouwen letten al langer en meer op de gezondheid en besteden ook makkelijker geld buiten de deur. De variatie in het assortiment maakt de cafetaria sowieso geschikt voor het hele gezin. Ik denk dat er voor Family zeker kansen liggen binnen fast casual ization. Mits je afscheid neemt van de witte tegeltjes en het eigentijdser maakt.” Hoe zie jij gezonde voeding in de cafetaria? “Wanneer je in de Foodhallen kijkt zie je dat zo’n driekwart van de ondernemers in ieder geval de perceptie van gezonde voeding heeft. Ik denk dat er binnen de cafetaria een grote kans ligt bij allergenen. Bijvoorbeeld in het glutenvrije segment. De cafetaria is gewend om veel verschillende producten naast elkaar te voeren. Daarom zou dit juist tot de mogelijkheden moeten behoren. Daarnaast denk ik aan wraps en broodvariaties. Zo erger ik me suf dat ik mijn hamburger in de cafetaria altijd op een wit broodje krijgt terwijl er veel meer smaak zit aan een meergranenbol of iets dergelijks. Het zal misschien niet gelijk vanaf dag 1 goed lopen, maar het is iets van de lange adem. Je kunt ook iets doen met je garnering of fruit voor de kinderen. Ook hier draait het weer om het vertellen van een goed verhaal. Wanneer je hier in de Foodhallen kijkt dan doen ze niet anders. Neem bijvoorbeeld Bulls & Dogs. Zij hebben van de kleffe hotdog echt een funky snack Van den Dool vertelt dat voor de vrouw naast gezonde voeding de uitstraling van een winkel ook telt. “Daarom is het zo belangrijk om aandacht te besteden aan het totale decor als onderdeel van de beleving. Wanneer je hier om je heen kijkt zie je dat heel goed terugkomen. Er is sprake van fastcasualization zoals dat zo mooi wordt genoemd. Dat is eigenlijk alles wat kwaliteit heeft maar op een fastservice manier wordt gebracht. Je bent snel en flexibel, er is zicht op 11
12 Online Touch Home