12

de bereiding, je hebt de perceptie van kwalitatief, gezond en verantwoord, er is aandacht voor het decor en dit alles voor een scherpe prijs. Volgens van den Dool is de omlooptijd van concepten ook veranderd. Wanneer een concept vroeger zo’n 7 jaar meeging is dat nu nog maar 2 à 3 jaar. Met voortdurend kleine aanpassingen. De opkomst van bijvoorbeeld burgerbars en andere fast casual formules heeft zowel in termen van kwaliteit als prijsniveau ook extra ruimte in de markt gecreëerd voor de cafetaria.” Andere aanbieders worden al snel als concurrent gezien. Terwijl je elkaar juist kunt versterken. Hier moet je ook rekening mee houden in je investering. Je wilt niet na twee jaar weer helemaal opnieuw beginnen. “Daarom moet je de basis neutraal houden, zodat je met de aankleding 12 kunt wisselen wat weer een ander gevoel geeft. Ook het spelen met kleur, geur en muziek levert verrassende resultaten op. HMS Host bewijst dit op o.a. Schiphol en stationslocaties. Ik zie ook mogelijkheden voor meer samenwerking. Traditioneel gezien worden andere aanbieders al snel als concurrent gezien. Terwijl je elkaar juist kunt versterken. Je ziet steeds meer foodcourts ontstaan. Bijvoorbeeld op grote stations, zoals nu op Utrecht Centraal station. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder zeg ik altijd. Zo zijn de Foodhallen het toonbeeld van blurring. Met een fietsenwinkel, bibliotheek, bioscoop, uitgaan en eten en drinken. Dat kan alleen niet in iedere situatie, maar slimme combinaties aangaan met lokale partijen of toeleveranciers kan altijd. Kijk eens naar joint promotions met een lokale supermarkt.” Deze vorm van samenwerken ofwel blurring komt voornamelijk voor binnen retail met een link naar horeca. Andersom zie je dat nog weinig. Hoe zie jij blurring? “Streetfood dat naar binnen komt is waar het volgens mij om gaat”

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication