“Wanneer het product past in lijn met het bestaande aanbod kan het prima. Bijvoorbeeld literflessen frisdrank of houtskool voor de bbq. Wat de Vietnamese loempiakar eigenlijk al jaren doet door ook ingevroren snacks te verkopen zou in de cafetaria ook prima kunnen. Andersoortige producten zie ik anders. In een stad is alles al 24/7 beschikbaar, dus daar werkt dat niet. Maar zit je op het strand, dan is het weer heel logisch om een emmertje en een schepje te verkopen. Zit je in een klein dorp dan heb je de functie van buurtwinkel/ postagentschap, daar past blurring heel goed. Spijkerbroeken verkopen in de cafetaria zie ik niet zo snel gebeuren.” We zien ook veel gebeuren op het gebied van productontwikkeling. Na de hamburger zien we nu de hotdog in populariteit toenemen. Wat is volgens jou de volgende trend? “Streetfood dat naar binnenkomt is waar het volgens mij om gaat. Het belangrijkste is dat daar een goed verhaal omheen zit. Een teken waaruit dit ook blijkt, is dat Michelin in Hong Kong en Singapore een ster uitdeelt voor streetfoodkraamp jes. Het is ook erg van deze tijd om ‘agile’ te zijn oftewel gemakkelijk aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden. Durf eens iets uit te proberen binnen je assortiment, je inrichting, je gastbenadering, je communicatie. Dingen mogen mislukken.” Durf ook te schrappen. Keuzes maken werkt, bijvoorbeeld door het extreem uitvergroten van dat waar je goed in bent. Binnen Family en Foodmaster zie je veel verschillen in winkels. Dit kan juist de kracht van een formule zijn: uniformiteit en herkenbaarheid, maar met behoud van ruimte voor authentieke en lokaal passende producten. In de supermarktwereld doet Coop dit bijvoorbeeld. Maar ook het bewust maken van keuzes in wel of juist niet bezorgen en de manier waarop je dit doet en eventuele partners waarmee.” Biedt het smaller maken van je basisassortiment in de cafetaria meer mogelijkheden eens wat nieuws te proberen? “One product concepten zijn heel erg populair. Dat past bij de trend, maar het is ook een stukje kwaliteitsbewaking. Door het terugdringen van je assortiment heb je meer omloopsnelheid en kwaliteit. De truc zit in de toppings en combinaties. Je basisassortiment is daarmee kleiner. Zorg bijvoorbeeld dat je de beste gehaktbal hebt. Probeer de gast te verrassen, zodat ze echt voor je omrijden.” De tips van Arjen • Mijd mainstream en maak keuzes, niks doen is geen optie; • Wees je bewust van je locatie en wie je doelgroep is; • Doe waar je zelf in gelooft, vertel je verhaal; • Durf uit te proberen en op je gezicht te gaan; • Zoek de samenwerking met lokale partijen of leveranciers; Foodhallen Amsterdam Midden in Amsterdam-West vindt je Foodhallen Amsterdam. Hier proef je de lekkerste bekende en nieuwste foodconcepten van Amsterdam. Diverse horecaondernemers staan dagelijks in hun stand voor je klaar. Van hotdogs met speciale toppings tot truffelbitterballen en van boerenkoolsalade tot sandwiches met Spaanse iberico ham. Bij Foodhallen Amsterdam is voor iedereen wat verrassend lekkers te vinden. Foodhallen Amsterdam is gevestigd in een oude tramremise. De overdekte foodmarkt is geïnspireerd door andere indoor foodmarkets zoals de Torvehallerne in Kopenhagen, Mercado de San Miquel in Madrid en de Borough Market in Londen. In het midden van de hallen is ruimte om rustig te zitten en een bar om een drankje voor bij het eten te bestellen. Wil je graag kijken en proeven wat de Foodhallen te bieden hebben? Je vindt de Foodhallen aan het Bellamyplein 51 te Amsterdam. Leuk om te weten: De oprichters van de Foodhallen staan op nummer 1 in de top 100 food influsencers list 2016. 13
14 Online Touch Home