Foodmaster Middelburg over bezorgen “Met bezorgen trekken we een nieuwe markt aan” Eten laten bezorgen is helemaal hip. Steeds meer klanten ervaren het gemak hiervan. Ook voor ondernemers is bezorgen aantrekkelijk want, wanneer je het goed doet, kan het je omzet verhogen. Allemaal redenen voor Wijnand Commijs en Pascal Pelkman van Foodmaster Middelburg om te starten met bezorgen. S inds april 2015 kunnen mensen uit Middelburg online frites en snacks bestellen bij Foodmaster Middelburg. Foodmaster eigenaren Commijs en Pelkman vertellen dat zij de eerste cafetaria zijn in hun omgeving waar men kan bestellen. “Dit was naast het doel om de omzet te verhogen ook erg belangrijk voor ons.” Om de bezorgdienst in goede banen te leiden schaften ze bij Foodmaster Middelburg een nieuw kassasysteem van Next to Food aan. Commijs: “We zijn tegelijkertijd gestart met het aanbieden van pizza’s. Omdat we hier allemaal losse componenten voor nodig hadden zijn we overgestapt op een kassasysteem dat alles kan verwerken. Hier hebben we nog geen moment spijt van.” Multifunctioneel team Naast een nieuw kassasysteem werd een elektrische bezorgfiets en warmhoudsysteem aangeschaft. Pelkman: “Om de bezorgdienst goed te laten draaien hebben we ons hele personeel getraind. Fietsen kan iedereen en met hulp van een telefoon met Google maps kan iedereen de bestellingen in Middelburg op het juiste adres bezorgen. We hebben dus eigenlijk een multifunctioneel team.” Commijs vult hem aan: “Het leverde in het begin wat meer werkdruk op maar inmiddels hebben we alles goed ingericht. Ook van andere ondernemers die bezorgen werden we een hoop wijzer. Zo kregen we de tip om een nieuwe bestelling in de wacht te zetten als je met een bezorger werkt die op dat moment op pad is. Wij willen altijd 100% kwaliteit leveren. Dat betekent dat we beter even kunnen wachten met het maken van de bestelling zodat de bestelling gelijk weg kan als hij klaar is in plaats van dat hij moet wachten op de bezorger.” Alles van de kaart wordt overigens bezorgd, op softijs na. “Milkshakes doen we wel en dat is een succes. De milkshakes gaan goed verpakt in grote koeltassen met koelelementen want ze moeten wel goed koud blijven!” Nieuwe klanten De bezorgdienst wordt in zowel de Foodmaster cafetaria als de Foodmaster to go zaak in Middelburg goed gepromoot. Het is zichtbaar op de stoepborden, er worden flyers meegegeven bij de (afhaal)bestellingen en de fiets is herkenbaar bestickerd. Daarnaast is Foodmaster Middelburg ook op Thuisbezorgd.nl te vinden. Via Thuisbezorgd.nl trekken we een groep klanten aan die nooit in de zaak komen, een nieuwe markt dus. Langzame groei Het aantal online bestellingen zien de mannen van Foodmaster Middelburg heel langzaam groeien. “We hadden in het begin wat meer bestellingen verwacht maar al snel merkten we dat Thuisbezorgd wat minder in Zeeland leeft dan in de randstad. Echter zien we wel steeds meer bekendheid komen hier, zo hangen er nu ook posters in de bushokjes. Wij zien deze groei ook langzaam. Ook zien we dat er steeds meer bestellingen via onze eigen bestelsite binnenkomen.” De heren zijn bij met het groeiend aantal bestellingen vooral ook omdat deze gemiddeld hoger zijn dan een normale bestelling in de winkel. Pelkman: Laatste tip Voor alle ondernemers die willen starten met bezorgen hebben de twee ondernemers van Middelburg een tip. “Start niet te groot. Wij zijn met 1 wijk begonnen en hebben dit langzaam uitgebreid tot inmiddels 4 wijken. Als je gelijk groot wilt zijn dan is de kans dat dingen misgaan ook veel groter. Je wilt de beste kwaliteit leveren en dat kan het best als je stap voor stap te werk gaat.” De gemiddelde online bestelling ligt tussen de 18 en 30/35 euro. Dat gemiddelde ligt in de winkel lager. Vanaf 15 euro bezorgen we gratis. We zien dat mensen daarom toch wel voor minimaal 15 euro bestellen.” 33
34 Online Touch Home