54

Online trend: #Foodfoto op social media De hamburger tijdens de lunch, een groepsfoto als alle borden geserveerd zijn of een feestelijk toetje. Instagram, Facebook en andere sociale mediakanalen staan er vol mee: foodfoto’s die je het water in de mond doen lopen. Wat moet je als horecaondernemer van deze trend weten? De belangrijkste feiten een rijtje. en etentje met vrienden heeft tegenwoordig niet plaatsgevonden als er geen foto van is gemaakt. Leuk om te delen met anderen of om later terug te zien. Steeds meer foodlovers delen hun eten via social media. Ze zijn er trots op en willen het daarom graag delen. De echte fanatiekelingen mogen zich foodblogger noemen. Zij hebben vaak een eigen website met/ of social media kanalen waarop zij hun foto’s, blogs en commentaren plaatsen. Veel mensen vinden het leuk om hen te volgen. Dat betekent dat een populaire foodblogger ook een groot bereik heeft. E Ze maken of breken je En dat is nou juist waarom een aantal restaurants helemaal niet blij is met de ‘foodfoto­trend’. Zij willen de foto’s het liefst verbieden. Volgens sommige zou het andere gasten storen, anderen willen hun gerechten liever een verrassing laten. In Duitsland zijn er zelfs chefkoks die menen dat het illegaal is om foto’s van hun gerechten zomaar op social media te zetten omdat er volgens hen copyright op zit. Hier tegenover staan restaurants die hun gasten juist belonen voor het maken van foto’s met een gratis drank54

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication