55

Mond­tot­mond reclame werkt beter dan traditionele reclame je. Bijvoorbeeld omdat zij het als de beste mond­tot­mond reclame zien. Als je zelf je eten deelt via je bedrijfspagina op Facebook bijvoorbeeld, zien alleen de mensen die je volgen het. Als je klant het doet bereik je weer nieuwe mensen. Daarnaast blijken tips van vrienden/uit je netwerk beter te werken dan traditionele reclame. Ik ben het toch meer met de laatst restaurants eens want zeg nou eerlijk als mensen jouw burger zien krijgen ze toch gelijk trek!? Hashtag Eten heeft online een podium gekregen. Er is een soort community ontstaan waar iedereen graag aan mee wilt doen en wat samenhorigheid creeert. Nu is gezonde voeding een grote trend maar ook fastfood en de guilty pleasure (mensen die letten op gezond eten maar af en toe zondigen ­red.) worden omarmt op social media. De foto’s worden online gezet met een # zodat ze vindbaar zijn voor iedereen op bepaalde termen. Zo zijn op de #fastfood ontzettend veel frites en snacks te vinden. Door de foto smaakt het eten beter Het klinkt misschien raar maar uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het eten nog lekkerder smaakt wanneer men het op social media geplaatst heeft. De onderzoekers ontdekten namelijk dat als men een momentje neemt voor het maken van een foto van het eten dit de houding en beoordeling van het eten verhoogt. Een nog opmerkelijker detail uit het onderzoek was dat mensen zelfs dachten dat hun eten gezonder was dan de mensen die gewoon gingen eten zonder er een foto van te maken. Vera Cuvelier is Online marketing en communicatiemedewerker bij FHC en zorgt onder andere dat FHC online goed op de kaart staat en diverse online activiteiten uitvoert om de gasten van onze franchiseformules nog beter van dienst te zijn. Hiervoor houdt zij ook online foodtrends in de gaten. Middels blogs op internet informeert en adviseert zij wat franchise ondernemers hiermee kunnen. 55 Wat kan ik als ondernemer met deze trend? Zorg dat je je eten op een mooie manier presenteert zodat mensen er trots op zijn en het willen delen. Denk aan mooie borden, garnering maar ook hippe frietzakken of originele verpakkingen zoals een krant. Wanneer gasten foodfoto’s plaatsen levert dit mond-tot-mond reclame op die ontzettend waardevol is om (nieuwe) klanten te bereiken. Stimuleer daarom mensen om een foodfoto in jouw zaak te maken. Daag ze bijvoorbeeld uit via een poster in je zaak. Beloon ze met een gratis softijsje als toetje. Bijvoorbeeld: Gratis toetje? Deel jouw foodfoto op social media!

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication