In gesprek met E-food over online bestellen “Als cafetaria ondernemer ontkom je er niet meer aan” Online eten bestellen en zelf afhalen of thuis laten bezorgen. Een trend die volgens Leon Besselink, directeur van Next To Food, gemak biedt aan de klant en meer omzet betekent voor de cafetaria ondernemer. Met de man achter het Efood platform dat door ruim 650 horecabedrijven wordt gebruikt nemen we het online bestellen onder de loep. B esselink is directeur bij Next To Food, het bedrijf dat kassa en softwaresystemen ontwikkelt voor onder andere cafetaria’s. Het online platform Efood is een van hun specialiteiten. Via dit systeem kunnen consumenten online bestellen bij fastservice ondernemingen. Het idee hiervoor ontstond rond 2005. Besselink: “Een cafetaria ondernemer had veel telefonische bestellingen, met name tijdens de spits. Dit zorgde voor een hoge werkdruk. Hij kwam met de vraag of de bestellingen niet online binnen konden komen. Dit vond ik eigenlijk een heel goed idee, ook omdat ik inmiddels door had dat het probleem bij meer ondernemers voorkwam.” Next To Food ontwikkelde een concept en startte hiermee op deze locatie. “Het was gelijk een succes. Veel gasten gingen online bestellen.” Leon Besselink, directeur van Next To Food Het Efood platform is inmiddels enorm uitgebreid en bestaat uit een bestelwebsite en een bestelapp. Het succes van Efood varieert, de ene onderneming is actiever dan de ander. Besselink: “Er 56
57 Online Touch Home