Marvin Meeuwig, eigenaar van Family Uithoorn, is ondernemer bij FHC Formulebeheer vanaf het eerste uur. Meeuwig en FHC directeur Ralph Markwat kennen elkaar dan ook al ruim 27 jaar. Meeuwig werkte als als scholier in de cafetaria van Ralphs vader Wim, tevens oprichter van FHC Formulebeheer. Tijdens het bakken van een frietje duiken de twee terug in de tijd. “Zo achter de bakwand stonden we ruim 27 jaar geleden ook samen.” L ol maken onder het genot van een wijntje maar ook serieus en hard werken. Dat is de basis van de hechte band tussen Meeuwig en Markwat. “Het begon allemaal in de Meerburcht te Nieuw Vennep, de cafetaria van Ralphs vader Wim”, vertelt Meeuwig. Markwat vult hem aan: “Jij werkte hier als afwasser samen met je broer en ik woonde erboven. Ik was veel in de cafetaria te vinden en hielp ook vaak want het was bijna altijd druk. Wat hebben hier samen mooie tijden beleefd.” Meeuwig: “Weet je nog die ene keer dat er gebeld werd of een bus vol Japanners vanuit de Keukenhof binnen een half uur bij ons kon eten?” Markwat: Natuurlijk, keihard werken moesten we. Gelukkig waren de Japanners zo tevreden dat ze de kok wilde zien. Die nam de lof in ontvangst en in zijn beste Engels riep hij I am a big cock.” Er is veel veranderd maar het draait nog steeds om frites Markwat: “En toen begon je voor jezelf.” Meeuwig: “Dat klopt, ik was niet zo’n leertype dus toen ik en mijn broer op mijn 18e de kans kregen een eigen cafetaria in Hendrik Ido Ambacht over te nemen, grepen wij deze aan. Wim verkocht toen zijn zaken waaronder deze. Hij was bezig met het oprichten van FHC Formulebeheer. Een franchise organisatie om cafetaria’s te helpen een succes te worden. Family Hillegom was de eerste die zich hierbij aansloot, wij volgden daarna. Zo hielpen we elkaar. Voor ons was en is het nog steeds fijn om gebruik te maken van zaken als marketing, inkoopvoordeel, advies, trends en andere zaken waar wij zelf niet aan toe komen.” Markwat: “Jullie sloten je ruim 20 jaar geleden aan. Vind je dat er veel veranderd is?” Meeuwig: “De komst van onder andere social media en het bezorgen heeft een hoop veranderd. Als Family probeer je mee te gaan met de tijd en te luisteren naar waar de klant behoefte aan heeft. Zo zijn wij vorig jaar gestart met bezorgen. geldt het belangrijkste na 20 jaar nog steeds: de klant moet vertrekken met een lach op zijn gezicht en het draait nog steeds hoofdzakelijk om frites.” Markwat: “Heb je ook veel aan andere ondernemers?” Meeuwig: “Ik zou eigenlijk vaker bij mijn collega’s moeten kijken. Gelukkig ben ik mee geweest op trendtour door Londen waar ik in een walhalla van foodtrends inspiratie op kon doen met andere ondernemers. Kennis delen is erg belangrijk.” In goede en slechte tijden helpen jullie ons Dit was totaal nieuw voor ons. Het was een uitdaging om het goed in te richten maar inmiddels staat het bezorgen als een huis en loopt het als een trein. Ik ben blij dat ik met hulp van FHC het bezorgen gestart ben. Ondanks alle veranderingen Markwat: “Je hebt nu al ruim 20 jaar een Family en bent altijd bij ons gebleven.” Meeuwig: “Dat klopt, ik ben regelmatig door andere franchise organisaties benaderd maar ik ben gewoon heel tevreden over FHC. Jij bent een betrokken directeur, erg begaan en staat altijd klaar voor mij en andere franchise ondernemers in goede maar ook slechte tijden. Er altijd voor je zijn, dat is een sterk punt van FHC. Daarnaast is de dienstverlening heel goed, voor vragen en advies kan ik altijd bij FHC terecht.” Markwat: “Maar jullie helpen ons ook, jullie werken elke dag keihard. Daar kun je alleen maar respect voor hebben. Wat jij van nul af aan hebt opgebouwd met jouw lef en doorzettingsvermogen. Je bent in Uithoorn echt een ‘local hero’ geworden en iedereen kent Family daar. Dat vind ik knap. Meeuwig: “Elkaar helpen, dat is de basis van onze samenwerking. Dit maakt ons succesvol.” Markwat: “We zijn samen succesvol omdat we alles tegen elkaar zeggen en de rode draad is een fles wijn.” 9
10 Online Touch Home