Het gaat goed met de formule Foodmaster. De omzetten in de winkels stijgen jaarlijks en ook het aantal vestigingen neemt toe. Waarom dan toch zo’n verandering van de formule zou je denken. “Die vraag hebben we onszelf ook gesteld”, vertelt directeur van FHC Formulebeheer Ralph Markwat. “Toch geloven wij dat een formule gemiddeld één keer in de vijf jaar aan een nieuwe uitstraling toe is. Dat heeft vooral te maken met de ontwikkelingen binnen de maatschappij. Je merkt dat de behoefte van de consument verandert. De focus ligt niet langer op prijs, maar op gemak en kwaliteit van producten. Dan merk je dat stunten met prijzen minder eff ectief wordt en je voor een andere aanpak moet kiezen.” In 2016 is dit ingezet met de lancering van het premium burger assortiment, welke dit jaar is uitgebreid met een premium kipburger. Op het gebied van gemak is er steeds meer aandacht gekomen voor bezorgen. Met de vernieuwde formule willen we deze lijn doortrekken en zorgen we dat de uitstraling van de formule hier ook bij past. Uiteraard zijn we hierbij niet over één nacht ijs gegaan. In de afgelopen anderhalf tot twee jaar is veel aandacht besteed aan het onderzoeken van de laatste trends, hebben we een klantonderzoek laten uitvoeren door Marketing4Results en hebben we op diverse momenten met onze ondernemers van gedachte gewisseld. "Vervolgens hebben we een team van specialisten om ons heen verzameld om de formule te vernieuwen. Zij delen het resultaat." DE MERKGEDACHTE EN HUISSTIJL JAN WILLEM ROZEMA BRAND BUILDERS “Het begint met een heleboel vragen. Wat is Foodmaster? En waar staat het merk voor? Wat is er nu bijzonder aan? Wat doen ze dan precies? Waarom moet ik er patat halen? We hebben 32 gesproken met de FHC organisatie, Foodmaster vestigingen bezocht en met franchisenemers gebabbeld, om gevoel te krijgen bij het merk. Op zoek naar datgene dat Foodmaster bijzonder maakt. Al snel kwamen we erachter dat Foodmaster eigenlijk een échte normale snackbar is. Maar dan wel de allerbeste. Foodmaster doet niet mee aan alle trends. Nee, zij koesteren de traditie van onze cafetaria. Ze gaan terug naar de oorsprong en focussen op frituur als Nederlands cultuurproduct. In al zijn eerlijkheid, helderheid, maar vooral ook zijn lekkerheid en kwaliteit. Bij Foodmaster genieten we net als vroeger van een klassiek gemaakt patatje. Met andere woorden; Foodmaster, de lekkerste sinds vroeger.” Ook de huisstijl is op deze uitgangspunten gebaseerd. De uitstraling van het merk heeft een referentie naar vroeger. Maar is wel hedendaags. “We hebben ons laten inspireren door stijlelementen van vroeger en blijven zo dichtbij de authenticiteit van de cafetaria. Wel plaatsen we dat in de wereld van nu. Daar voelt de ‘echte’ frituur zich weer thuis.” aldus Jan Willem Rozema. HET INTERIEUR KEVIN ODIJK A3 INTERIEURBOUW Bij het ontwikkelen van de nieuwe stijl hebben we ons gefocust op de kernwaarden van Foodmaster. Terug naar de basis, het product en de ambacht. Helderheid en eenvoud. Een traditionele cafetaria waarin de frituurcultuur centraal staat. Dit zijn de uitgangswaarden geweest om ook de vormgeving en atmosfeer terug te brengen naar een rustige en tijdloze uitstraling. Traditionele materialen in een ambachtelijke ambiance met een modern hedendaagse twist. Zo vind je in de nieuwe huisstijl onder andere een uitgelichte wand van traditionele metrotegels met de nieuwe slogan in uitgefreesde letters. Ook is de frituurcultuurwand, die de geschiedenis van onze frituurcultuur uitbeeldt, een echte eyecatcher. Een goede eerste indruk is heel belangrijk. Een frisse, pakkende en warme uitstraling waarin het product centraal staat. En tegelijkertijd een ambiance waarin men zich prettig voelt. Hedendaags materiaal- en kleurgebruik, maar niet al te trendy. Trends raken snel uit en met jouw nieuwe interieur moet je zeker enige tijd vooruit kunnen, dit was immers een duurzame investering. We hebben daarom gekozen voor een neutrale basis. Een combinatie van verschillende tinten betonlook en eiken in contrast met donkerblauw denim en zwart staal. Waar voorheen
33 Online Touch Home