INTRODUCTIE En hoe hadden zij de Premium snacks dan geïntroduceerd bij hun klanten? Gewoon lekker laten proeven en het verhaal erbij vertellen. Zo simpel kan het blijkbaar zijn! RESULTAAT Het resultaat bleek bij deze ondernemers ook weer vergelijkbaar: terugkerende klanten die er soms speciaal voor omreden. “De klanten krijgen een smaakvoller product en meer waar voor hun geld dan voorheen, vanwege het grotere formaat”, aldus Roger van Timmy. “Onze klanten vinden het geweldig, een absolute hit!” Volgens Tom van het Friethuys in Oisterwijk hangt het succes van een product af van de ondernemer: “Wat voor verhaal vertel je aan je klant, geef advies ten aanzien van jouw aanbod.” Op de menukaart worden de Beckers Ambachtelijke Rundvlees Kroket en Frikandel Classic 1959 ook expliciet aangeprezen met een tip vermelding, “waardoor mensen nieuwsgierig zijn en er vanzelf naar vragen.” Ook kan je als ondernemer je klanten sturen in de gewenste richting. “Bied de klant jouw suggestie aan. De klant gaat hier bijna altijd in mee.” Volgens Ron van Cafetaria Mainbarg. Een stapje verder hierin gaat Henk van Family Fijnaart. “Je moet je klanten opvoeden en ze laten zien wat de keuze is die jij voor hen hebt gemaakt, dan willen ze het alternatief niet meer en gaan ze vanzelf voor jouw frikandel of kroket!.” Ook het rendement is positief te noemen. “Zeker de afzet van de frikandellen is gestegen, de klanten komen er apart voor”, volgens Carin van Foodmaster de Viersprong. Tom van het Friethuys geeft aan: “Het is een mooi en smaakvol product dat echt past in het assortiment. Het heeft de omzet niet zozeer verhoogd, maar heeft wel gezorgd voor een sterkere binding met de klanten. Zij komen ervoor terug. Tot slot geeft Henk van Family Fijnaart aan: “Het gaat uiteindelijk om de kwaliteitsbeleving voor de klant en daarom willen we graag de Premium-lijn van Family (o.a. hamburger) doorvoeren naar de overige snacks.” 51
52 Online Touch Home