personeelsbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we allerlei zaken. Ik begin dan met de verbeterpunten, maar sluit altijd af met positieve punten. Dit is ook mijn belangrijkste tip voor andere ondernemers. Wanneer een medewerker iets niet goed doet spreek ik diegene daar altijd op aan. Maar sluit altijd af met iets wat hij of zij wel goed heeft gedaan. Sowieso spreken alle medewerkers elkaar ook aan op zaken die beter kunnen. Iedereen accepteert dit van elkaar, omdat alle medewerkers hart hebben voor de zaak en willen dat het goed gaat. Inmiddels worden er op initiatief van medewerkers ook vaker uitjes met elkaar georganiseerd of komen ze buiten hun werkdagen langs voor een kop koffie. We hebben het oprecht leuk met elkaar.” HET VINDEN VAN MEDEWERKERS ÉÉN VAN DE GROOTSTE UITDAGINGEN. JE HEBT EEN VAST KERN, MAAR DAAR OMHEEN OOK MEDEWERKERS DIE VOOR KORTERE TIJD BIJ JE WERKEN. HOE ZORG JE DAT JE STEEDS VOLDOENDE MEDEWERKERS HEBT? “Hier heb ik eerlijk gezegd het antwoord niet op. Ik ben momenteel ook op zoek naar nieuwe medewerkers. Tot we die hebben gevonden werk ik zelf meer uren dan ik zou willen, maar de zaak moet toch draaien. Vroeger hing je een poster op en had je zo twintig mensen aan je counter om te solliciteren. Tegenwoordig proberen we ook medewerkers te werven via social media of andere kanalen, maar het gaat een stuk moeizamer.” VASTE KERN ALS BASIS VAN HET TEAM Er zijn vijf medewerkers die al lange tijd bij Family werken. Yvonne 18 jaar, Tilly 15 jaar, Natasja 12,5 jaar, Roxy en Yorin alweer 10 jaar. “Laatstgenoemden zijn hier begonnen als bijbaantje naast hun studie. Ik had verwacht dat ze na het afronden van hun studie uit zouden vliegen, maar zowel Roxy als Yorin hebben er na hun studie voor gekozen te blijven.” LIGT DIT DAN AAN HET WERK OF JULLIE TEAM? “Natuurlijk vinden ze het werk leuk, maar eerlijk gezegd denk ik dat het team en de sfeer binnen ons bedrijf ervoor zorgt dat ze deze keuze hebben gemaakt. Je weet het nooit, maar ik durf vrij zeker te zeggen dat ze hier voorlopig niet weg gaan.” “De vaste kern van medewerkers is de dragende kracht van het bedrijf. Omdat we het de afgelopen jaren steeds drukker hebben gekregen worstelde ik wel even met de vraag of ik het nog steeds wel leuk vond als ondernemer. Maar dit team heeft laten zien dat ze de drukte aan kunnen en overtuigden mij dat het nog veel te leuk is om aan stoppen te denken.” ALLE MEDEWERKERS HEBBEN HART VOOR DE ZAAK WAT IS DE KRACHT VAN JULLIE TEAM? “Ik betrek ze bij alle beslissingen. Of het nu gaat om het starten met bezorgen, het onlangs vernieuwde interieur of de introductie van producten. Zo voelt iedereen zich verantwoordelijk. Ook organiseren we vier keer per jaar een IS DIT JE GROOTSTE UITDAGING ALS HET OM MEDEWERKERS GAAT? “Dat is zeker één van de uitdagingen, maar ook het inwerken van medewerkers is een uitdaging. Je kunt niet altijd goed inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Een 15-jarige komt binnen met het idee om geld te verdienen, niet omdat hij of zij het werk leuk vindt. Daarom zoek ik bij voorkeur wat oudere medewerkers. Het inwerken gebeurt altijd door mijzelf of Roxy. Dit kost, bij een goede, gemiddeld zo’n drie maanden. Maar dan leren we het ze precies zoals wij het willen. Daarbij geven we wel veel verantwoordelijkheid, zodat iemand zich gelijk onderdeel van het team voelt. Lukt het niet om iemand hetzelfde te laten denken dan kiest diegene er vaak zelf voor om weg te gaan. We hebben in het verleden wel meegemaakt dat medewerkers aangeven niet dezelfde motivatie te kunnen opbrengen en daardoor te stoppen. Dit gaat vaak heel natuurlijk. Er is nog nooit iemand op een vervelende manier weggegaan.” BEZORGING IS EEN APART VERHAAL “Bezorgen is een apart verhaal. Het is wat dat betreft echt een bedrijf in een bedrijf. Sinds ik hiermee gestart ben heb ik er een half bedrijf bij gekregen. Bij bezorgers zie je dat ze in het begin niet door hebben hoe druk het kan zijn in de cafetaria. Soms ben je maanden bezig voordat het kwartje valt. Valt het kwartje dan heb je er ook gelijk een topper bij. Iemand die zelf ziet wanneer hij of zij bij moet springen of een stapje harder moet gaan.” 27
28 Online Touch Home