DECEMBER 2019 decafetaria Het magazine voor trotse cafetaria ondernemers… HET GEHEIM VAN vegetarisch snacken FAMILY in hogere sferen Uitgave van FHC Formulebeheer De formuleorganisatie achter Family en Foodmaster HOOGTEPUNTEN van 25 jaar FHC
in samenwerking met
Op het moment dat de Cafetaria naar de drukker gaat, zit ons jubileumjaar erop. We kijken terug op een succesvol jaar met een aantal mooie campagnes en activiteiten, waar je in het magazine ook de nodige verhalen over terugleest. Zo was er de onvergetelijke trendtour naar New York, waar we met 55 partners en ondernemers in vier dagen zijn weggeblazen door alles wat deze stad te bieden heeft. Of het nu om guilty of healthy pleasures gaat, er is van alles te zien en te proeven! Maar ook de samenwerking met Pierre Wind is er één om niet snel te vergeten. Deze culinaire wervelwind heeft ons verrast met een creatieve blik op het assortiment en een campagne met een vette knipoog. Nu dit jaar erop zit gaat de blik naar morgen. We zien een toekomst waarin thema’s als gemak en duurzaamheid de hoofdtoon zullen voeren. Zo zullen er over vijf jaar geen wachtrijen meer te vinden zijn in de cafetaria, omdat het merendeel van de bestellingen tegen die tijd wordt bezorgd. De digitaliseringsslag die we hiervoor moeten maken is iets waar we als franchiseorganisatie dagelijks mee bezig zijn. Net als het thema duurzaamheid. Met het verbod op plastic verpakkingen dat eraan zit te komen zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het product. Maar duurzaamheid zit ook in energieverbruik, het vervoermiddel dat gekozen wordt voor de bezorgdienst, de mate waarin afval wordt gescheiden en vegetarisch eten. Ook de cafetaria wereld kan er niet meer omheen. Er wordt steeds minder vlees gegeten. Hoewel de gemiddelde Nederlander nu nog met gemak 37 frikandellen per jaar eet, zien we toch steeds meer vraag komen naar vegetarische alternatieven. Een guilty pleasure, maar wel één met oog voor dierenwelzijn en milieu. Leer van het interview dat wij hadden met de Vegan Junk Food Bar hoe deze twee prima hand in hand kunnen gaan. En lees alles over de productie van de vegetarische snacks van Mora en de Vegetarische Slager. We hopen je hiermee te inspireren om ook jouw assortiment onder de loep te nemen. Houden deze onderwerpen jou als ondernemer ook bezig en wil je daar graag eens over sparren? Ik kom graag met je in gesprek. Chantal van der Meer 3
6 36 11 14 26 Colofon Een uitgave van FHC Formulebeheer Haverstraat 36, 2153 GB Nieuw Vennep T 0252-620620 - www.fhc-formulebeheer.nl info@fhc-formulebeheer.nl Redactie: Chantal van der Meer, Marieke van Mil, Ralph Markwat. Ontwerp: Mooijontwerp, Noordwijk www.mooijontwerp.nl Druk: Veenman+, Rotterdam Copyright: Het is niet toegestaan om, zonder voorafgaande toestemming van FHC Formulebeheer, gepubliceerde artikelen of fotografie te (doen) publiceren of anderszins openbaar te maken of te verveelvoudigen. 40 40 48 50 58 52 55 58 64 68 64 Vegan Junk Food Bar Veggie Facts Ondernemer aan het woord - het succes van bezorgen + tips en trics 11 14 25 26 30 36 Blik op de toekomst Vegetarisch snacken Family in hogere sferen Gemakkelijk duurzaamer ondernemen met deze 4 tips Ondernemer aan het woord - omgaan met personeel Foodmaster frituurcultuur Terugblik jubileum campagne Gespot op social media Column: opgeblazen gevoel Op trendtour in New York Interview JAMe In gesprek met de groothandel over duurzaamheid 5
BLIK OPDe toekomst FHC Formulebeheer bestaat dit jaar 25 jaar. Dat vraagt niet alleen om een terugblik, maar ook om een blik vooruit. Ralph Markwat en Chantal van der Meer in gesprek over hun visie op de toekomst van de cafetaria. 6
WAT IS DE VOLGENDE GROTE TREND BINNEN DE CAFETARIA? CHANTAL: De afgelopen jaren was er ieder jaar wel één product dat eruit sprong. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn de premium burger en de frites special. Producten die ook de cover van dit magazine sierden. Volgens mij ligt de trend de komende jaren niet in één product maar op verduurzaming van het assortiment en toevoeging van vleesvervangers. Voorheen kozen veel mensen voor vegetarisch eten vanwege het dierenleed. Tegenwoordig zie je dat er steeds meer bewustwording komt over de impact van vleesproductie op het milieu. Dit maakt dat een bredere groep mensen ervoor kiest om minder vlees te eten. RALPH: Een ontwikkeling die door de overheid gedreven wordt is aandacht voor gezonder eten. We zitten aan tafel bij het voedingscentrum en partijen als het JOGG om te praten over het aanbod van verantwoord eten en drinken op scholen. Hoewel dit voor de cafetaria nog een ver van je bed show lijkt is de realiteit toch anders. Het is niet uit te sluiten dat de overheid binnen afzienbare tijd komt met voorlichtingscampagnes of nog drastischer, met regulering zoals dat al gebeurt met roken en alcohol. Het is daarom belangrijk om als sector de beeldvorming te veranderen over onszelf door mooie producten aan te bieden en te vertellen aan consumenten dat wat we verkopen naast lekker ook helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. OP WELKE MANIER VERTALEN JULLIE DIT NAAR DE FORMULES? CHANTAL: Bij Family hebben we het assortiment de afgelopen jaren flink aangepakt om meer diversiteit te kunnen bieden. Denk aan toevoeging van salades en roerbakgerechten. Ons inziens kunnen we met dit assortiment een breed publiek en verschillende eetmomenten bedienen. Dus ook de bewuste consument. De komende periode zullen we vooral kijken naar het maken van weer een kwaliteitsslag. Kunnen de producten duurzamer geproduceerd en/of verpakt? Is het receptuur zo aan te passen dat het vegetarisch aangeboden kan worden? Vraagstukken die leven in de maatschappij en waar wij als eigentijdse formule ook graag in mee willen. Bij Foodmaster zal het assortiment, net als bij Family, wat stabiliseren en draait het om verhogen van de kwaliteit en het gemak voor de gast. RALPH: Bij dit proces worden franchisenemers intensief betrokken, zodat er voldoende draagvlak is binnen de formule. WAT ZAL DE KOMENDE JAREN VERDWIJNEN UIT DE CAFETARIA? RALPH: Ik vraag me af of 2024 nog contant geld over de balie gaat. De ontwikkeling rond mobiel en online betalen gaat momenteel heel erg snel. Veiligheid voor medewerken kunnen we zodoende waarborgen en fraude op locatie beperken. Ook daarin kijken wij nu al naar oplossingen. CHANTAL: Wachtrijen. Mensen willen steeds minder tijd besteden aan wachten. Kijk maar naar de populariteit van het bezorgen. Tijdens onze trendtour in New York hebben we ook gezien dat er veel gebruik wordt gemaakt van bestelapps voor het afhalen van producten. Wanneer je dit goed inricht kan iemand op het afgesproken tijdstip binnenkomen, zijn of haar bestelling pakken en weer vertrekken. Dit geeft je bovendien de mogelijkheid om de gasten die ervoor kiezen in jouw zaak te blijven eten, door de rust die ontstaat, een betere beleving te bieden. Dit is een ontwikkeling die we zeker voor Foodmaster op de voet volgen. Daar ligt de focus steeds meer op online bestellen voor afhalen maar met name op bezorging. RALPH: Het is zeker niet de intentie om met black kitchens aan de slag te gaan, de online strategie gaat echt over het vergroten van omzet in de bestaande vestigingen. Komende periode zullen 7
we investeren op online en het creëren van een online merk dat naadloos past bij de huisstijl van Foodmaster die in de vestigingen zijn doorgevoerd. WAAR LIGT VOOR FHC DE FOCUS DE KOMENDE JAREN? RALPH: Werken aan succesvolle ondernemers binnen onze formule. We spreken niet voor niets altijd van ‘Samen ondernemen’. Wij kiezen bewust voor een vorm van franchise waarin de lokale kennis en kunde van de ondernemer zorgt voor het succes. De combinatie met een krachtige en herkenbare formule moet het verschil maken. Iedere ondernemer heeft zijn eigen uitdagingen en daarbij bieden wij zoveel als mogelijk de helpende hand. We geven daar oprecht aandacht aan. Denk aan het inrichten van een bedrijf binnen ieders budget, financieel advies, haccpvraagstukken, opleiding van medewerkers en coaching van ondernemers, uitdagingen met overheid of instanties, lokale marketing en social media, opzetten van delivery en omzetkansen. Dit maakt ons onderscheidend, want ik ben ervan overtuigd dat de kennis die we hebben en de bereidheid die er heerst in alle lagen van ons team om ondersteuning te geven uniek is. Om die reden hebben we met één van onze formules de franchise-trofee 2019 gewonnen als beste franchiseformule van Nederland. Die kracht willen we nog verder uitbouwen. CHANTAL: Om onze visie op franchise nog beter uit te dragen is er ook een nieuwe website gebouwd voor FHC. Deze is zeker het bezoeken waard. WAT IS DE GOUDEN TIP VOOR IEDERE CAFETARIA-ONDERNEMER? RALPH: Veel cafetaria-ondernemers zijn erg gericht op alles wat zich achter de counter afspeelt. Zij zouden zich nog wat meer bezig moeten houden met wat de klant nu en in de toekomst van hen verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een mooie en schone zaak, gemakkelijk bestelproces, goede kwaliteit producten en zorg bovenal voor sfeer en beleving om boven verwachting te scoren. Daar zijn de grote retailers enorm goed in en springen nu ook naar de fastservicemarkt, waardoor in de komende jaren omzet best eens kan gaan verschuiven. Daar moeten cafetaria’s klaar voor zijn. Door het maken van keuzes laat je de gast zien waar je voor staat. Ondernemers die wel eens willen sparren over het maken van keuzes kunnen altijd bellen om te zien of we kunnen meedenken. RALPH MARKWAT studeerde commerciële economie aan de HEAO in Den Haag. Als 8 jarige jongen maakte hij huzarenslaatjes en berehappen in cafetaria De Meerburcht van zijn vader en moeder. Na school begon hij als horecamakelaar voordat hij in 2009 het stokje overnam van zijn vader Wim Markwat als directeur van FHC Formulebeheer. Met zijn bevlogenheid en jarenlange ervaring helpt hij ondernemers het beste uit hun zaak te halen. CHANTAL VAN DER MEER studeerde comerciële economie aan de Hogeschool voor Economische studies in Amsterdam. Begon haar carièrre als eventmanager bij Grand Hotel Huis ter Duin en werkte vervolgens als marketeer bij Vegro. Inmiddels is zij ruim vier jaar werkzaam bij FHC Formulebeheer. Als marketing manager vertaalt zij trends en ontwikkelingen op eigen wijze naar de formules. 8
Kiremko feliciteert.... Family Maarssen ...FHC met haar 25-jarig jubileum! Kiremko Middellandse zee 9 3446 CG Woerden T: 0348-475555 www.kiremko.nl info@kiremko.nl Kiremko is een merk van Blijf op de hoogte van het laatste frituurnieuws en volg ons online FROZEN BROTHERS B.V. * * * * Carpigiani softijs- en milkshake machines Slush Puppie Coca-Cola & Fanta Frozen Orion schepijs vitrines EIKENBOS 6 5531 MZ, BLADEL, NETHERLANDS 0031(0) 497 384758 INFO.NL@FROZENBROTHERS.COM FROZENBROTHERS.NL
DE NUMMER 1 satésaus VAN NEDERLAND
VE GE TA RISCH SNACKEN Een kaassoufflé of een groentekroket. Meer viel er eigenlijk niet te kiezen voor wie vegetarische wilde snacken. Mora en De Vegetarische Slager brengen daar nu verandering in met snacks, zoals vegetarische kroketten, die niet van de vleessnacks te onderscheiden zijn. Wat is het geheim? Hoe krijg je de bekende structuur van draadjesvlees en de ultieme smaak van vleesragout zónder vlees te gebruiken? Luc Notermans, projectleider bij Mora, kent het antwoord op die vraag. Maandenlang hield hij zich bezig met het zoeken naar de juiste samenstelling van kruiden, vezels en andere ingrediënten om tot het ultieme recept te komen. “En?” vraagt hij, als hij het resultaat daarvan, een vegetarische draadjesvleeschkroket, serveert in de keuken van de Maastrichtse Mora-fabriek. “Niet van echt te onderscheiden toch?” 11
HET BESTE VAN TWEE WERELDEN Inderdaad: de kroket is goudbruin van buiten en heeft de kenmerkende, glanzende draadjesvleesstructuur vanbinnen. En smaakt precies zoals een kroket moet smaken: romig en vlezig, op basis van bouillon. Verrassend voor de consument, maar voor Notermans eigenlijk niet meer dan logisch. “We willen alleen de allerbeste snacks maken. Daarom zijn we voor de vegetarische kroket eerst op zoek gegaan naar de juiste structuur voor de ragout. Toen we die, na maanden ontwikkelen, hadden gevonden, zijn we ons gaan focussen op de smaak.” Met ‘wij’ en ‘ons’ bedoelt Notermans niet alleen zijn team van snackspecialisten bij Mora, maar ook zijn ‘nieuwe’ collega’s van De Vegetarische Slager. Mora en De Vegetarische Slager sloegen namelijk de handen ineens om de ultieme vegetarische snacks op de markt te brengen. “Die samenwerking brengt het beste van twee werelden samen”, garandeert Notermans: “Wij weten alles over het ontwikkelen van de beste snacks. De Vegetarische Slager heeft alle kennis die nodig is om de lekkerste vegetarische producten te maken.” DRAADJESVLEESCH VAN EIWIT “De bekende snacks van Mora, waaronder de kroket en bitterbal, waren het uitgangspunt”, benadrukt Shar Pijpers van De Vegetarische Slager. “Die smaken wilden we evenaren. Samen met Mora hebben we gezocht naar een manier om dat voor elkaar te krijgen.” En dat was dus best een uitdaging. “Vooral vanwege het gemis van gelatine en de natuurlijke textuur van vlees in de ragout”, legt Notermans uit. “Daardoor valt een bepaalde structuur, stevigheid en romigheid weg die je in de ragout voor de vleeskrokketen vanzelf krijgt.” In een eiwitvezel, waarmee De Vegetarische Slager al bekend was, bleek een groot deel van de oplossing te liggen. Daarmee konden de vleesdraadjes in de ragout nagebootst worden. Roomboter zorgde voor het vet en de romigheid. En een flink aantal andere ingrediënten, die Notermans en Pijpers liever geheim houden, maakten de ragout af. En zo waren de kroketten en bitterballen dus, na bijna een jaar ontwikkelen, klaar voor productie op grote schaal. 12
KEURMERK Die productie vindt plaats op de plek in de fabriek waar ook de vleessnacks worden gemaakt, laat Notermans zien. “Onze vegetarische snacks hebben een keurmerk: ze zijn getoetst en gecontroleerd door de Bond van Vegetariërs”, verduidelijkt Notermans echter. “Dat betekent dat ze echt niet in aanraking komen met vlees.” Inmiddels lopen er drie productielijnen voor vegetarische snacks in de Limburgse fabriek: één voor kroketten en bitterballen, die gemaakt worden met dezelfde ragout en, voorzien van drie laagjes paneer (waaronder één met fijngehakte peterselie), ingevroren worden voor de horeca en cafetaria. Eén voor ovenkroketten die worden voor gefrituurd voor ze geleverd worden aan kanalen waar niet of minder gefrituurd wordt, zoals het cateringkanaal. En één voor de kipkorns: snacks gemaakt op basis van ‘kipstuckjes’ van de Vegetarische Slager. ENTHOUSIASTE REACTIES De vegetarische frikandel, die aanvankelijk ook op het wensenlijstje stond van Mora en De Vegetarische Slager, is nog niet op de markt. “Precies om de reden die ik al noemde”, zegt Notermans: “We willen alleen de beste snacks op de markt brengen. Over de vegetarische frikandel zijn we nu nog niet 100% tevreden, dus die is nog volop in ontwikkeling.” Voorlopig hebben Nederlandse vegetariërs en flexitariërs echter al zo’n 200% meer keuze in vleesvrije snacks dan voorheen. “We krijgen hele enthousiaste reacties, bijvoorbeeld op social media”, laat Shar Pijpers van De Vegetarische Slager weten. “Mensen die blij zijn dat ze eindelijk ook eens lekker kunnen snacken tijdens een borrel, of iets anders kunnen bestellen bij hun friet.” Er is een hele grote markt voor, weet Pijpers. “Samen met Mora kunnen we die bedienen.” 13
FAMILY Enkele jaren geleden was het nog een ongebruikte kerk. Anno 2019 is de Rooms-katholieke kerk in het zuidelijke Axel omgetoverd tot een fantastische eetgelegenheid. Ondernemer Mirjam Luitjens en bedrijfsleider Jurgen Bracke vertellen over de eerste maanden in Family Axel. Over verbaasde klanten, wat net even beter had gekund en waar ze stiekem toch wel heel trots op zijn. TERUG IN DE TIJD NAAR BEGIN 2019. HOE HEB JE DE VERBOUWING ERVAREN? JURGEN: Als een project dat eigenlijk verbazingwekkend is voor Axel. Dat er van het bouwwerk gewoon zo’n mooi eethuis met cafetaria gemaakt kan worden. Het is indrukwekkend op wat voor hoog tempo dat is gegaan. MIRJAM: Het ging natuurlijk heel snel. We hebben in een maand of drie de kerk leeggemaakt en elke vierkante centimeter opgepakt. Dat betekent heel veel bouwvakkers en bedrijven tegelijkertijd. Het was een strakke deadline en daar heeft Daniel (red.: mede-ondernemer Daniel Luitjens) echt goed bovenop gezeten om dat voor elkaar te krijgen. HOE ZIJN DE EERSTE MAANDEN VERLOPEN? MIRJAM: Het is bizar geweest. Vanaf de opening hadden we twee à drie prachtige weken qua weer. Inclusief het grote terras dat we hebben, zaten we buiten en binnen continu vol. De koffiezetapparaten stonden gewoon geen seconde stil. JURGEN: Het was fantastisch! Gewoonweg fantastisch. We hebben heel veel moeten leren, maar we zijn met het team beretrots op wat we neergezet hebben. 14
MIRJAM: We stonden er met een nieuw team en dat betekende soms ook dat mensen wat te lang moesten wachten. We merkten wel dat de gasten ook zagen dat we de benen uit het lijf liepen om alles zo smooth mogelijk te laten verlopen. Maar ik moet zeggen dat 95% van de reacties superenthousiast was. Als gasten binnenkomen valt hun mond open. JURGEN: Mensen blijven werkelijk op de deurmat staan. De gezichten stralen, de mond valt open en dan komt ‘ie eruit: ‘Wow!’. WAAR ZIJN JULLIE MISSCHIEN NOG WEL HET MEEST TROTS OP? MIRJAM: Het meest trots ben ik op wat we hebben neergezet met het team. We zijn vanuit nul ervaring gegroeid naar een team dat tegelijkertijd 250 man in de kerk bedient. JURGEN: De gerechten die uit de keuken komen. Dat is wel echt iets waar we trots op zijn. We hebben mensen intensieve training gegeven en samen met FHC, het formulehuis achter Family, een dag alle gerechten gemaakt. Toen zijn we verder gaan trainen en dat heeft geloond. " De gezichten stralen, de mond valt open en dan komt ie: WOW!" WELK GERECHT VERKOPEN JULLIE HET MEEST? MIRJAM: De Axelse schnitzel is een grote topper. Ook de spareribs zijn ongelooflijk hot, die worden veel besteld. Daarnaast zijn gasten heel tevreden over het stoofvlees. Oh, en de burgers natuurlijk! De bacon-egg burger is wel de topper. JURGEN: De Axelse schnitzel. Ik denk dat het ‘m in de naam zit. Dat mensen ‘t willen proberen. Zodra ze ‘m geprobeerd hebben, willen ze ‘m ook vaker. 15 V.l.n.r. ondernemers Barbara, Daniël en Mirjam. Jurgen en zijn team
HOE ERVAREN JULLIE DE SAMENWERKING MET FHC? MIRJAM: Heel positief. Ja, absoluut. Eigenlijk op alle vlakken wel. Heel fijn vanuit onze onervarenheid in de horeca. Dat is natuurlijk ook de reden geweest dat we voor Family hebben gekozen, dat we die ondersteuning hard nodig hadden en die hebben we ook echt ervaren. Een voorbeeld is dat toen wij met pijn in ons hart besloten een week later open te gaan, veel hulp kregen. We werden gelijk gebeld en er werd geholpen met het maken van een persbericht en een poster. Dat is heel prettig geweest. JURGEN: Fantastisch. Het is gewoon een ideale mix geweest. FHC heeft de horeca-achtergrond en cafetariakennis en wij konden onze retailkennis bieden, wat het is om met grote massa’s om te gaan. MIRJAM: Het is gewoon fijn dat je spreekt met mensen met ervaring waarvan je weet dat je hun blik op zaken kunt vertrouwen. WAAR HEBBEN JULLIE TIJDENS DE VERBOUWING NIET AAN GEDACHT OF WAT HAD JE ACHTERAF ANDERS GEDAAN? MIRJAM: Wij hebben in die zin vooraf best veel informatie gehad vanuit Family. We hadden in andere bedrijven bijvoorbeeld te weinig vriesruimte en dat is in Family goed opgepakt. Waar we wel tegenaan lopen is de koelruimte. Daar zitten we nu nog te krap, maar we zijn verder heel blij met het eindresultaat. JURGEN: Ik denk dat je in principe altijd wat tegenkomt achteraf. Wat we nog beter hadden kunnen doen is de routing. Voor de route naar de keuken is er een enkele deur en daar lopen we gewoon soms vast met grote drukte. MIRJAM: Een tip voor ondernemers is om bedrijven te omarmen die verstand hebben van hun specialisme. We hebben geïnvesteerd in specifieke bedrijven die veel kennis hebben. Tegelijkertijd moet je zelf in controle blijven en er bovenop blijven zitten. 16
WAT IS DE LEUKSTE REACTIE DIE JE HEBT GEKREGEN VAN EEN GAST OVER DE AFGELOPEN PERIODE? JURGEN: Een ondernemer uit Bergen op Zoom kwam binnen en zei: ‘Hoe is het mogelijk?’. Zo hebben we meerdere ondernemers mogen ontvangen die echt verbaasd zijn. MIRJAM: Een reactie was dat je iets zoals dit verwacht in een stad als Amsterdam. Dat geeft voor ons aan dat onze insteek met alles wat we hier doen echt een meerwaarde heeft voor Axel. We zien dat mensen van heinde en verre komen; specifiek voor Family Axel. Dat is misschien wel het grootste compliment dat we kunnen krijgen. JURGEN: Ook heel mooi is dat veel mensen herinneringen hebben aan de kerk. Dat ze gedoopt of getrouwd zijn in de kerk en nu terug kunnen komen naar die plaats en fantastisch kunnen eten. Ikzelf heb hier zelfs mijn communie gedaan. "Onlangs hadden we een man met een heel verhaal uit zijn jeugd over hoe hij in de kerk ging biechten. Hij wees aan waar hij dat dan deed. Dat is zo mooi." NAAST HET EETHUIS EN TERRAS, HEBBEN JULLIE OOK EEN SPEELPARADIJS VOOR KINDEREN. WAT ZIJN DE REACTIES HIEROP? MIRJAM: Waanzinnig. In het voortraject hebben we ons er een beetje zorgen over gemaakt. We vroegen ons af of het niet ging tegenvallen, omdat mensen dachten dat het misschien groter was dan het daadwerkelijk is. Toch merken we dat kinderen het zo naar hun zin hebben dat ouders ze er echt even weg moeten trekken voor het eten. JURGEN: Ja, de kinderen gillen het uit. Die vinden het fantastisch. We horen ook van ouders dat de kids gewoon anderhalf uur bezig zijn in de speelkooi. MIRJAM: Ze zijn daar echt even zoet, waardoor ouders ook in een leuke omgeving goed kunnen eten, terwijl de kinderen daar heel de avond of middag kunnen spelen. We hebben daarin ook aandacht besteed dat als je in het eethuis zit, je niks meekrijgt van de speeltuin. Je kunt erbij zitten en de kinderen in de gaten houden, maar je kunt ook echt even zelf van je maaltijd genieten. Dus ouders ontzorgen is absoluut gelukt. We merken ook dat families daar echt op af komen. JURGEN: Het draagt ook voor een groot deel bij aan het succes. Family Axel is mede hierdoor een aanwinst voor Axel en ZeeuwsVlaanderen. 17
De innovatieve, duurzame en composteerbare snackserie De markt vraagt steeds meer om innovatieve- en milieuvriendelijke snackbakjes en snackverpakkingen van karton. Een logische ontwikkeling, omdat de verpakking steeds meer geaccepteerd is en vraagt om totaal oplossingen. De 100% FAIR is zo’n oplossing: een innovatieve en duurzame verpakkingslijn bestaande uit kartonnen snackbakjes, friet verpakkingen, hamburger boxen, brood boxen, noodleboxen, soepbekers, sauscups, cateringdozen en rietjes. De 100% FAIR serie is duurzaam, aansprekend en vernieuwend. • Duurzaam karton en bio coating is de serie sterk, vetwerend, recyclebaar en 100% composteerbaar volgens de (Europese Norm) EN13432. • Aansprekend: De neutrale en bruine uitstraling zorgt er voor dat die de duurzaamheid nog eens extra benadrukt. • Vernieuwend: Dankzij de vernieuwde verpakkingsontwerpen, waaronder het snackbakje met vast sausvakje. Daarbij is er een instap assortiment ontwikkeld onder de naam Starpak, wat staat voor betaalbare kartonnen snackbakjes. Bijna alle 100% Fair en Starpak worden geproduceerd in de EU. Wat ook nog goed is voor het milieu. www.conpax.com | Linie 13, 6678 PK Oosterhout | +31 (0)887 58 81 11 | sales@conpax.com Member of PAPSTAR
VANAF 2020 ZIJN AL ONZE LIPTON PET FLESSEN GEMAAKT VAN 100% GERECYCLED PLASTIC EN VOLLEDIG RECYCLEBAAR Samen maken wij het verschil Vanaf 2020 zijn alle Lipton Ice Tea flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic en volledig recyclebaar. Samen met jou besparen we dus een flinke hoeveelheid nieuw plastic. 2020 20 gemaakt van 20 zijn all an 100% volledig dig jou bes hoe dig r es taal zo’n 60 miljoen plastic flesjes in Nederland. Door jouw e voor Lipton zorgen we er taa flesjes i ke v samen voor dat de frisdrank tegorie een beetje duuramer wordt. Let’s refresh the world together. zam same cat
EEN BLIK OP DE Dat het consumptiegedrag van de hedendaagse consument verandert, zal voor niemand nieuw zijn. Er is meer aandacht voor gezondheid, duurzaamheid, herkomst van ingrediënten, dierenwelzijn en ambacht. Wereldse smaken en gerechten hebben een plek veroverd tussen de Nederlandse klassiekers en we willen op ieder moment van de dag, waar we ook zijn, wat lekkers kunnen consumeren. Om nog maar niet te spreken over de invloeden van digitalisering. Dit alles zorgt voor een veranderende vraag van consumenten en het is onze taak om hier op in te spelen met het juiste productaanbod. Dit wil overigens niet zeggen dat de klassieke hardlopers opeens geen hardloper meer zijn. Iedereen houdt van een frikandel speciaal op zijn tijd. De verdeling tussen producten wordt alleen anders en het aanbod wordt uitgebreider. Binnen GoodLife Foods spelen wij hier op in middels onze Good Food en Good Planet doelstellingen. DE BESTE INGREDIËNTEN VOOR DE LEKKERSTE PRODUCTEN Onze grondstoffen worden zorgvuldig geselecteerd. In 2020 focussen we op de overgang naar beter leven vlees voor veel van onze producten.
LESS M’EAT Naast dat al onze hero producten beschikbaar komen in een vegetarische variant, zijn wij druk bezig met de ontwikkeling van snacks die minder vlees bevatten. Hierbij wordt een deel van het vlees vervangen door bijvoorbeeld champignons. Speciaal voor de bewustere consument die minder vlees wil eten, met als voordeel dat het product gezonder én net zo lekker is! Naast vegetarische producten en producten die minder vlees bevatten, hebben wij ook een assortiment met vegetarische producten die op groente gebaseerd zijn. Dit assortiment zal in 2020 uitgebreid worden met een aantal heerlijke vegetarische burgers, maar denk ook aan de lekkerste loempia’s, samosa’s en falafel. DE LEKKERSTE KROKETJES VAN CAS CULINAIR Genieten van de kleine momenten met de lekkerste kroketten van CAS Culinair. Van een ruim assortiment aan mini kroketjes, tot onze hoogwaardige en ambachtelijke blokjesvlees en draadjesvlees kroketten. Met de culinaire smaken van CAS zit je altijd goed!
Met trots voor u gebrouwen - Geen 18, geen alcohol
D U U Ook VHC Kreko denkt mee in duurzaamheid R Zo leveren wij de totaal oplossing voor de overstap naar duurzame disposables. Van disposable drinkbekers, servies en maaltijdboxen tot afvalzakken, cateringdozen en draagtassen. En dit aanbod blijft groeien, zodat we voortdurend aan uw wensen kunnen blijven voldoen! Of het nu gaat om restaurant, fastfood, kantine, kinderdagverblijf etc. Bij VHC Kreko zit u goed! Wij bieden u ondersteuning in het kiezen van uw merken producten, apparatuur en dus ook duurzame disposables! Voor ieder wat wils VHC Kreko is een totaalleverancier voor horeca en grootverbruik. Een echt familiebedrijf, gedragen door kwaliteit, service en klantgerichtheid. Wij leveren dagelijks verse groenten, fruit, vis en vlees producten. Ook een ruim assortiment delicatessen, droge kruidenierswaren en diepvries. Niet alleen op productniveau, maar veelal vanuit een totaalconcept. Kwaliteit is onze graadmeter! www.kreko.nl Z A A M M A L T A E R I A
Creatief met softijs Steeds meer bedrijven zoeken naar duurzame alternatieven voor plastic. Bij CoolBreak zijn we continu op zoek naar creatieve oplossingen die aansluiten bij de wensen en behoeften van de ondernemer. Zo zijn er veel mogelijkheden om uw softijs net even anders te serveren zonder gebruik te maken van plastic disposables. Wat dacht u van een vers afgebakken croissantje met softijs en fudge of een zoete brioche met softijs, gedipt in witte chocolade en aardbeisuiker? Combineer uw softijs met koek en creëer een softijs sandwich of ga voor een over de top freakshake met lekkere zoetigheden. CoolBreak inspireert graag met lekkere softijsvariaties die uw klanten verleiden en waarvoor ze graag nog een keer terugkomen. Wilt u ook creatief aan de slag met softijs? Dan kunt u contact opnemen via 078 68 33 400, uw CoolBreak vertegenwoordiger of via verkoop@vhc.nl. Coolbreakijsconcept Coolbreak_ijs Coolbreak
GEMAKKELIJK DUURZAMER ONDERNEMEN MET DEZE 4 TIPS! Het thema duurzaamheid is zo groot en er zijn zoveel tegenstrijdige berichten over wat nu duurzame oplossingen zijn, dat je als ondernemer niet meer de bomen door het bos ziet. Wat zijn kleine stappen die je op korte termijn kunt zetten zonder al te grote investering? 1 Duurzame verpakkingen Een van de gemakkelijkste keuzes die je kunt maken is die voor duurzame verpakkingen. Kies voor materialen als suikerriet of karton als alternatief op het plastic. Uiteraard geef je de bestelling dan ook mee in een papieren blokbodemtas. Je verpakkingskosten zullen hiermee iets stijgen. Gasten begrijpen dat je die kosten doorberekend in de verkoopprijs. 3 Afvalscheiding Een derde gemakkelijk toepasbare manier om duurzamer te ondernemen is door afval te scheiden. Zorg dat plastic, papier en restafval voor de klant gemakkelijk in de goede bak te gooien zijn. Verminder het afval door te kijken naar grotere eenheid verpakkingen, bijvoorbeeld sla. Als je toch veel gebruikt schakel dan over van 0,5 kg zakken naar 1,5 kg zakken. Om het vocht uit het restafval te krijgen is veel energie nodig. Hoe droger je het afval aanlevert hoe minder energie nodig is om het te verwerken. Gooi restjes drank niet in de afvalbak maar in de gootsteen. 4 MEER VEGA 2 Bespaar op je energie Wist je dat je energie kunt besparen door bij de opstart van jouw vestiging niet alle apparaten tegelijk aan te zetten, maar dit gefaseerd te doen? Bij pieken moet de energieleverancier veel energie leveren. Als je apparatuur met tussenpozen inschakelt krijg je geen piekbelasting. Beter voor het milieu en je portemonnee! Maak ook regelmatig de verdampers van koel- en vriesapparatuur schoon. Hierdoor is minder energie nodig om op temperatuur te blijven. Bovendien kun je in de rustige uurtjes je bakwand of in de keuken de apparatuur uitzetten of deksels op de pannen leggen om energie te besparen. LED verlichting is op dit moment de snelste manier om minder energie te verbruiken. De meerprijs voor LED verlichting is over het algemeen binnen drie tot zes maanden terugverdient. Vleesproductie belast het milieu zwaarder dan de productie van vegetarische alternatieven. Door in je assortiment meer vegetarische producten aan te bieden, draag je op jouw manier bij aan een verlaging van de vleesproductie en daarmee de CO2 je in op de trend waarbij steeds meer mensen minder vlees willen eten. -uitstoot. Daarbij speel 25
EEN TEAM MET HET ECHTE FAMILY-GEVOEL FAMILY UITGEEST WERD MET DIT TEAM IN 2018 UITGEROEPEN TOT FAMILY VAN HET JAAR. Binnenkomen bij Family Uitgeest voelt als een warm bad. Niet alleen door de entourage van deze recentelijk gerestylde Family, maar vooral door het gastvrije team. In een tijd waarin het vinden van medewerkers een flinke uitdaging is, vragen we onderneemster Jacqueline van Hoolwerff naar haar medewerkersbeleid. Het team van Family Uitgeest bestaat uit 16 medewerkers. Hiervan zijn er zes bezorgers en tien medewerkers voor in de vestiging. “Maar alle medewerkers bezorgen en bezorgers springen op hun beurt in als het in de cafetaria te druk wordt” aldus Jacqueline. "Bezorgers hebben sowieso taken achter de schermen voor momenten die ontstaan tussen bestellingen. Denk aan de afwas, mise-en-place of milkshakes tappen. Soms springen zij ook bij om tafels af te ruimen. Alle bezorgers dragen daarom standaard Family bedrijfskleding. Zo is iedereen gedurende hun dienst overal inzetbaar." Jacqueline werkte op haar 14e al in de cafetaria. Na wat andere banen gehad te hebben begon zij 22 jaar geleden bij Family Uitgeest als medewerker. Na drie jaar nam zij de zaak over. Voorlopig denkt ze nog niet aan stoppen. ‘Ik ben nog steeds het liefst iedere dag hier.” 26 Hier ligt direct de sleutel tot het succes van dit team. Iedereen is bereid mee te denken en een stapje harder te zetten op het moment dat dit nodig is.
personeelsbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we allerlei zaken. Ik begin dan met de verbeterpunten, maar sluit altijd af met positieve punten. Dit is ook mijn belangrijkste tip voor andere ondernemers. Wanneer een medewerker iets niet goed doet spreek ik diegene daar altijd op aan. Maar sluit altijd af met iets wat hij of zij wel goed heeft gedaan. Sowieso spreken alle medewerkers elkaar ook aan op zaken die beter kunnen. Iedereen accepteert dit van elkaar, omdat alle medewerkers hart hebben voor de zaak en willen dat het goed gaat. Inmiddels worden er op initiatief van medewerkers ook vaker uitjes met elkaar georganiseerd of komen ze buiten hun werkdagen langs voor een kop koffie. We hebben het oprecht leuk met elkaar.” HET VINDEN VAN MEDEWERKERS ÉÉN VAN DE GROOTSTE UITDAGINGEN. JE HEBT EEN VAST KERN, MAAR DAAR OMHEEN OOK MEDEWERKERS DIE VOOR KORTERE TIJD BIJ JE WERKEN. HOE ZORG JE DAT JE STEEDS VOLDOENDE MEDEWERKERS HEBT? “Hier heb ik eerlijk gezegd het antwoord niet op. Ik ben momenteel ook op zoek naar nieuwe medewerkers. Tot we die hebben gevonden werk ik zelf meer uren dan ik zou willen, maar de zaak moet toch draaien. Vroeger hing je een poster op en had je zo twintig mensen aan je counter om te solliciteren. Tegenwoordig proberen we ook medewerkers te werven via social media of andere kanalen, maar het gaat een stuk moeizamer.” VASTE KERN ALS BASIS VAN HET TEAM Er zijn vijf medewerkers die al lange tijd bij Family werken. Yvonne 18 jaar, Tilly 15 jaar, Natasja 12,5 jaar, Roxy en Yorin alweer 10 jaar. “Laatstgenoemden zijn hier begonnen als bijbaantje naast hun studie. Ik had verwacht dat ze na het afronden van hun studie uit zouden vliegen, maar zowel Roxy als Yorin hebben er na hun studie voor gekozen te blijven.” LIGT DIT DAN AAN HET WERK OF JULLIE TEAM? “Natuurlijk vinden ze het werk leuk, maar eerlijk gezegd denk ik dat het team en de sfeer binnen ons bedrijf ervoor zorgt dat ze deze keuze hebben gemaakt. Je weet het nooit, maar ik durf vrij zeker te zeggen dat ze hier voorlopig niet weg gaan.” “De vaste kern van medewerkers is de dragende kracht van het bedrijf. Omdat we het de afgelopen jaren steeds drukker hebben gekregen worstelde ik wel even met de vraag of ik het nog steeds wel leuk vond als ondernemer. Maar dit team heeft laten zien dat ze de drukte aan kunnen en overtuigden mij dat het nog veel te leuk is om aan stoppen te denken.” ALLE MEDEWERKERS HEBBEN HART VOOR DE ZAAK WAT IS DE KRACHT VAN JULLIE TEAM? “Ik betrek ze bij alle beslissingen. Of het nu gaat om het starten met bezorgen, het onlangs vernieuwde interieur of de introductie van producten. Zo voelt iedereen zich verantwoordelijk. Ook organiseren we vier keer per jaar een IS DIT JE GROOTSTE UITDAGING ALS HET OM MEDEWERKERS GAAT? “Dat is zeker één van de uitdagingen, maar ook het inwerken van medewerkers is een uitdaging. Je kunt niet altijd goed inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Een 15-jarige komt binnen met het idee om geld te verdienen, niet omdat hij of zij het werk leuk vindt. Daarom zoek ik bij voorkeur wat oudere medewerkers. Het inwerken gebeurt altijd door mijzelf of Roxy. Dit kost, bij een goede, gemiddeld zo’n drie maanden. Maar dan leren we het ze precies zoals wij het willen. Daarbij geven we wel veel verantwoordelijkheid, zodat iemand zich gelijk onderdeel van het team voelt. Lukt het niet om iemand hetzelfde te laten denken dan kiest diegene er vaak zelf voor om weg te gaan. We hebben in het verleden wel meegemaakt dat medewerkers aangeven niet dezelfde motivatie te kunnen opbrengen en daardoor te stoppen. Dit gaat vaak heel natuurlijk. Er is nog nooit iemand op een vervelende manier weggegaan.” BEZORGING IS EEN APART VERHAAL “Bezorgen is een apart verhaal. Het is wat dat betreft echt een bedrijf in een bedrijf. Sinds ik hiermee gestart ben heb ik er een half bedrijf bij gekregen. Bij bezorgers zie je dat ze in het begin niet door hebben hoe druk het kan zijn in de cafetaria. Soms ben je maanden bezig voordat het kwartje valt. Valt het kwartje dan heb je er ook gelijk een topper bij. Iemand die zelf ziet wanneer hij of zij bij moet springen of een stapje harder moet gaan.” 27
DE TOEKOMST VAN MEXICANO® DE MEXICANO® BURGER
DE TOEKOMST VAN MEXICANO® De enige echte, en dat proef je. De Mexicano® is al sinds 1984 de nummer 1 ribsnack voor de fastservice. Het herkenbare uiterlijk, de kruidige en pittige smaak en de grootte van de snack vormen hiervan de basis. Met tal van varianten heeft het merk tegenwoordig voor ieder wat wils, wat vanaf 2020 wordt uitgebreid met de Mexicano®burger. Een stoere burger met het herkenbare uiterlijk en de echte Mexicano®-smaak, maar dan in het perfecte formaat voor op een broodje. DE MEXICANO® De Mexicano® -BURGER -burger is speciaal ontwikkeld om op een broodje . en hamburgers perfect gecombineerd. Straks te herkennen aan het Mexicano® Burger logo gegeten te worden, zonder afbreuk te doen aan de echte Mexicano® Door middel van diverse toppings en andere ingrediënten is de burger voor iedereen samen te stellen. Wat dacht je van een Aziatische variant met sla, pindasaus en gebakken uitjes? Met de burger worden de werelden van Mexicano® ICANO® g -RANGE ger bestaat het assortiment ano® uit de bekende classic, aguette. Ook is er een XXLn Mini Mexicano® hal ague vian n b iaa Meicano® beschikiaal voor de oven hebben we de tick, welke perfect warmgean worden in een warmhoudkast. ortiment te versterken zijn er oopondersteunende material beshikbaar. oo BENT U BENIEUWD NAAR HET ASSORTIMENT, OF HEEFT U VRAGEN? Neem dan contact op met uw rayonmanager of met ons hoofdkantoor T 076 578 48 00 | E foodserviceNL@glfoods.com GoodLife Foods | Minervum 7035 | 4817 ZL Breda | Tel.: 076-578 48 00 Email: foodserviceNL@glfoods.com | www.glfoods.com TRADEMARK OF
FOODMASTER Frituurcultuur Je vindt het nergens anders ter wereld dan in ons kikkerlandje: de cafetaria. Een plek waar de frituur centraal staat en waar je frites en snacks zoals kroketten en frikandellen bestelt. Om gelijk van te smullen of om mee te nemen voor onderweg, thuis op werk of waar dan ook. Het is snel en gemakkelijk en tegenwoordig bezorgen we het zelfs bij je thuis. De cafetaria is de plek waar we genieten van een snelle, lekkere hap. Het is de cafetaria waar we naar verlangen als we op vakantie zijn geweest of waar we op een vaste dag in de week met het hele gezin bestellen. Het is een begrip, een gewoonte die we al bijna 100 jaar kennen. Een stukje nostalgie, waar we blij van worden. Bij Foodmaster houden we wel van die oer-Hollandse frituurcultuur, maar geven het ook graag een moderne twist. Frituurkunst gefotografeerd door Sanne Croonenberg 30
Waar is dat feestje? Geen feestje compleet zonder een bitterbal. Zijn grote broer de kroket doet het ook niet slecht. Met alle smaakvariaties, kunnen we dit wel de meest veelzijdige snack noemen. 31
Er lijkt geen einde te komen aan de toenemende populariteit van de burger. Dubbeldoel, Wagyu, vega of gewoon deze lekkere grillburgers. 1, 2, 3 Burger 32
Goudkoorts Iedereen is gek van frites. Of je vindt dat het friet of patat is, zolang ze maar goudgeel gebakken zijn is het altijd smullen! 33
Doe normaal Neem een frikandel speciaal! Want dit blijft de nummer één snack van Nederland. Lekker met ketchup of curry? 34
Shake it baby Less is more. Hoewel de freakshake Instagram heeft veroverd, blijft de simpele shake een echte omzetmaker in de cafetaria. Verrassen met smaken kan net zo succesvol zijn! 35
FHC FORMULEBEHEER VIERT 25 JAAR SAMEN ONDERNEMEN FHC Formulebeheer kan terugkijken op een succesvol jubileumjaar, met als overkoepelend thema ‘samen’. Want samen ondernemen is wat FHC al 25 jaar onderscheid als franchise-organisatie. Hoogtepunten van het jubileumjaar zijn toch wel de samenwerking met Pierre Wind, de trendtour naar New York en een knallend jubileumfestival. FAMILY X PIERRE WIND Met het jubileum van FHC Formulebeheer werd ook het 25-jarig bestaan van de formule Family gevierd. Topkok Pierre Wind, bekend vanwege zijn tomeloze energie en zijn passie voor de snackbar, werd gevraagd om een aantal unieke recepten te ontwikkelen. Vanuit het gedeelde enthousiasme voor de cafetaria zijn we aan de slag gegaan. Onder één voorwaarde. Pierre wilde in ieder geval zijn eigen frikandel ontwikkelen. Een eigen snack stond al decennialang op de bucketlist van Pierre Wind. “In de jaren negentig had ik al de fantasieën voor een eigen frikandel”, aldus Wind. “Ik als snackliefhebber vroeg me vele malen af waarom er in de vitrine geen frikandellen met smaken lagen. Ik probeerde het meermaals in mijn eigen keuken, maar ondanks de vele koksjaren in de broekzak, kreeg ik maar geen frikandel, die enigszins leek op de reguliere in het toenmalige snackaanbod.” Er werd gestart met de ontwikkeling van de frikandel. Goodlife Foods1 , al 25 jaar de leverancier van frikandellen bij FHC Formulebeheer, was gelijk enthousiast en wilde wel meedenken over een speciale Pierre Wind frikandel. Zij leverden twee emmers frikandellendeeg af bij Wind, zodat hij kon starten met experimenteren. En experimenteren ging hij. Er volgde samples van een chocolade-, sinaasappel-, bier-, truffelen pestovariant. Uiteindelijk werden de truffel- en pestofrikandel de kanshebbers. Niet alleen omdat deze samples de lekkerste waren, ook omdat het toegankelijke smaken zijn. Voor de andere recepten brachten Pierre Wind en marketing manager van FHC Formulebeheer, Chantal van der Meer, een bezoek aan twee franchisenemers. Een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de recepten volgens Wind. "Ik wil iets maken waar de ondernemer echt iets aan heeft. Het moet dus goed passen binnen het concept." 36 1 Het voormalig Izico Foodgroup en fabrikant van het merk Beckers.
De bezoeken aan Family Honselersdijk en Uithoorn gaven de nodige inzichten. Begin 2019 kwamen verschillende belanghebbenden bij elkaar: Pierre Wind, Family-ondernemer Janine van der Meij, Ronald Hemsing van GoodLife Foods en Chantal van der Meer en Joeri Nakken van FHC Formulebeheer. Zij proefden de gerechten van Pierre stuk voor stuk en beoordeelden ze op smaak, maar ook haalbaarheid. De gerechten moesten lekker zijn, maar ook gemakkelijk kunnen worden bereid. Het resultaat FRIKANDELPROEVERIJ De pestofrikandel wordt samen met de frikandel speciaal in een proeverij aangeboden. Het wordt geserveerd op een broodje met pestomayonaise, Parmezaanse kaas en pijnboompitten. SCHUDFRIET Frites in een zak, kruidenmix erbij en schudden maar. Juist het feit dat gasten zelf de frites schudden geeft een unieke belevenis. ‘“Doen met eten”, dat is echt de trend van dit moment’, zegt Pierre. ‘Oftewel: “theater aan de toonbank of aan tafel”. GOLDEN BURGER Het ziet er spectaculair uit en is een echte must-try voor de burgerliefhebber. ‘De burger met vierentwintigkaraats goud trekt de aandacht en maakt de gast nieuwsgierig’, zegt Wind. KNETTERSALADE Voor zijn jubileumsalade koos de kok knettersuiker als opvallend ingrediënt. Hij combineert dit met geitenkaas en walnoten. FAMSALON Een twist op de bekende kapsalon: de Famsalon. De ingrediënten zijn bekend, maar toch net anders. Geen vlees, maar een lekkerbek. En, als optie voor de Family-ondernemers: geen gewone frites, maar zoete aardappelfrites. De Family-gerechten van Pierre Wind stonden van april t/m juni op de menukaart bij Family. De één met meer succes dan de ander, maar allemaal hebben ze gezorgd voor fun en een nieuwe blik op het bestaande assortiment. SAMEN ONTDEKKEN IN NEW YORK De trend tour naar New York was letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt te noemen. Je leest alles over het bezoek aan de Big Apple op pagina 58. 37
JUBILEUMFESTIVAL ‘SAMEN’ Op 25 november werd het jubileumjaar afgesloten met een spetterend festival op een unieke locatie; the Garden of Amsterdam. Midden in het groen werden gasten ontvangen voor een dag vol inspiratie, goed eten, muziek en de nodige gezelligheid. Bij binnenkomst liepen de 225 gasten door een memory lane vol beelden van 25 jaar FHC Formulebeheer. Ondernemers van het eerste uur zagen zichzelf terug op zwart/wit foto’s en in krantenknipsels van weleer. Eenmaal in de VIP lounge werden zij ontvangen met een slush gemaakt van Lipton ice tea green. De eerst van vele creatieve gerechtjes en drankjes, gemaakt door cateraar Brood met Spelen. Het officiële programma werd gestart met een video vol FHC momenten en een welkomstwoord door Wim Markwat, oprichter van het bedrijf en Ralph Markwat, de huidige directeur. Waarna Isabel Boerdam als eerste spreker vol enthousiasme en passie vertelde over haar initiatief ‘de week zonder vlees’. Daarop volgde een interview met top horeca-ondernemers René Bogaart en Gordon. Zij gaven hun visie en tips over het ondernemerschap. Zo gaf René Bogaart aan te werken met e-learnings om medewerkers goed te trainen. Tegenover iedere afgeronde e-learning staat een salarisverhoging. Zo houd je medewerkers gemotiveerd. Gordon gaf aan dat het vooral belangrijk is om te kijken wat er in de wereld gebeurd en daar jouw eigen persoonlijke touch aan te geven. Tijd voor de masterclasses! De gasten werden verdeeld over zeven inspirerende masterclasses; Samen duurzamer ondernemen, Wat groen kan doen, Samen de wereld rond, Samen werken, Beer&bites, Bezorgen… de blik op morgen, De wondere wereld van de handhaver. Het avondprogramma werd knallend geopend met bigband Jazzalike. De acht jonge mannen bliezen het publiek omver met hun vertolking van diverse hits. Terwijl er allerlei gerechtjes voorbij kwamen als frietje kaviaar, ribeye on the rocks en biefstuk met bitterballenjus. Het hoogtepunt van de avond werd de jaarlijkse prijsuitreiking van ondernemer van het jaar. Dit jaar werd er een extra prijs uitgereikt, de delivery award, mogelijk gemaakt door Ebike4delivery en Thuisbezorgd.nl. De volgende winnaars werden uitgeroepen: 38
BESTE VITAL4SKOOL Ayse Kiliç, Vital4Skool Sancta Maria en KSH “Ayse verdient deze prijs, omdat zij uitblinkt in de presentatie van haar assortiment. Maar bovenal vanwege haar presentaties op banqueting gebied. De medewerkers van de schoollocaties waar zij werkt weten haar te vinden vinden voor de catering van allerlei evenementen.” BESTE FOODMASTER Loes Helling, Foodmaster Boskoop “Loes is krap twee jaar onderneemster, maar scoort op bijna alle onderdelen van deze verkiezing het hoogste. Zowel de gastvrijheid in haar zaak als de bezorging heeft zij voor elkaar.” “Ik heb het niet zien aankomen, ik ga namelijk nog helemaal niet zo lang mee” aldus een stralende Loes Helling. BESTE FAMILY Yunce en Ya-Lin Yang, Family Beverwijk “Yunce wint de prijs voor beste Family vanwege zijn goede scores op gastvrijheid en hygiëne. Zijn vestiging is recentelijk geheel verbouwd om gasten nog beter te kunnen ontvangen. Deze ondernemer zet zich daarnaast al jaren in voor de formule middels zijn deelname aan de franchiseraad.” DELIVERY AWARD Pascal Pelkman en Wijnand Commijs, Foodmaster Vlissingen en Middelburg “Deze ondernemers bezorgen inmiddels een aantal jaar. In deze jaren is hun bezorgservice constant in ontwikkeling. Zo streven zij naar een steeds hogere klanttevredenheid. Hierbij wordt naar ieder detail gekeken, tot aan het meeleveren van een pepermuntje bij de bestelling.” Als afsluiting van het festival en om de winst goed te vieren werd een grand dessert op grote houten planken naar binnen gedragen. Om samen te genieten van al deze zoete lekkernijen. 39
VEGAN JUNK FOOD BAR WIL WERELD VEROVEREN MET LEKKER PLANTAARDIG FASTFOOD 40
WANNEER JE DE NIEUWE HOTSPOTS IN DE BRANCHE EEN BEETJE VOLGT KAN DE VEGAN JUNK FOOD BAR JE NIET ONTGAAN ZIJN. HET CONCEPT DAT WERD GELANCEERD TIJDENS KONINGSDAG 2017 AAN HET STARINGPLEIN IN AMSTERDAM TELT INMIDDELS VIJF VESTIGINGEN. VOLGEND JAAR OPENT EEN VESTIGING IN GRONINGEN EN WORDT DE EERSTE STAP NAAR HET BUITENLAND GEZET. NAAR BARCELONA OM PRECIES TE ZIJN. DE EERSTE STAP OM DE WERELD TE VEROVEREN MET LEKKER PLANTAARDIG FASTFOOD. IN GESPREK MET MIREILLE SANCHES. VERANTWOORDELIJK VOOR DE MARKETING VAN DE VEGAN JUNK FOOD BAR. VEGAN HEEFT JARENLANG EEN IMAGO VAN 'GEITENWOLLENSOKKEN' GEHAD. HEBBEN JULLIE DAAROM BEWUST VOOR DEZE HIPPE URBAN UITSTRALING GEKOZEN? “Dit is zeker een bewuste keuze geweest. We willen met het concept niet alleen veganisten aanspreken, maar juist een brede doelgroep. We zien dat veel mensen nieuwsgierig zijn naar veganistisch eten. Wij willen vooral inspireren en niet belerend of activistisch overkomen.” WAAROM HEBBEN JULLIE GEKOZEN VOOR VEGAN EN NIET VOOR VEGETARISCH? “De keuze voor vegan is heel bewust gemaakt. Wij geloven dat dit de enige ethische manier is om bij te dragen aan een betere planeet. Daarbij heeft plantaardige voeding een enorm voordeel voor je gezondheid.” IS HET CONCEPT VANAF DAG 1 EEN SUCCES? “We zijn op Koningsdag 2017 gestart. Gelijk stond het rijen dik. De eerste locatie aan het Staringplein is de kleinste vestiging waar we met name snacks en burgers verkochten. Dat is vanaf het begin succesvol geweest. De andere locaties zijn ruimer en meer restaurant.” MERK JE VERSCHILLEN TUSSEN DE LOCATIES ALS HET BIJVOORBEELD GAAT OM HET PUBLIEK DAT ER KOMT OF DE HARDLOPERS IN HET ASSORTIMENT? “Er zijn weinig verschillen merkbaar tussen de vestigingen. Wel zie je in Amsterdam een grotere stroom toeristen dan in Rotterdam. Maar het assortiment is gelijk. Wij verkopen enkel hardlopers. Het menu wisselt geregeld maar er zijn een aantal klassiekers die altijd terugkomen op de kaart. Soms met een kleine twist. Daar omheen wisselt de kaart. 41
WIE IS JULLIE GROOTSTE DOELGROEP? “Het is zeker niet zo dat hier alleen veganisten komen. Je ziet bijvoorbeeld wel vegans die hun non-vegan vrienden meenemen om hen te overtuigen dat veganistisch eten ook heel lekker kan zijn. Maar we willen er vooral voor een breed publiek zijn om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met veganistisch eten. Daarom hebben we gekozen voor junk food. Iedereen houdt van fastfood. Je ziet hier jonge gezinnen, tieners, maar ook senioren, vegans en non-vegans. WORDT ER VANUIT DE LOCATIES OOK BEZORGD? “Jazeker. We zijn actief op alle grote bezorgplatforms. We merken dat er veel mensen zijn die niet alleen voor de beleving van onze vestigingen komen, maar heel bewust kiezen voor onze producten. Ook omdat deze gewoon lekker en kwalitatief heel goed zijn. Deze zijn dan ook prima te bezorgen. Producten waarvan we niet kunnen garanderen dat ze lekker blijven bij bezorging, bieden we in dit kanaal niet aan.” WAT DOEN JULLIE AAN MARKETING? “We zetten vooral in op Instagram. Hier hebben we de afgelopen tijd veel stappen in gezet. We willen daar dezelfde beleving meegeven als in onze vestigingen. De Insta-pagina moet dus vooral inspireren. Deze content zetten we ook door naar onze Facebookpagina. Een ander voorbeeld van onze marketing is de webshop met merchandise. Hier koop je bijvoorbeeld een VJFB hoodie of tas.” WAT ZIJN JULLIE AMBITIES? “Uiteindelijk willen we in alle grote wereldsteden een vestiging openen. Volgend jaar openen we onze eerste internationale vestiging in Barcelona. We geloven dat het concept een wereldwijd succes kan zijn. Al zijn we ons ook bewust dat je wellicht kleine aanpassingen moet doen binnen bepaalde culturele normen en waarden. Ons concept is flexibel genoeg om daar als nodig op in te spelen. Voor ons is het een manier om onze missie te bereiken; via plantaardige producten miljarden mensen positief beïnvloeden.” 42
DEFINITIES WE KUNNEN ER NIET MEER OMHEEN; VEGETARISCHE PRODUCTEN. ALLE FABRIKANTEN KOMEN MET VEGETARISCHE ALTERNATIEVEN OP BESTAANDE PRODUCTEN OF MET GEHEEL NIEUWE PRODUCTEN OP BASIS VAN GROENTEN. BIJ DE INTRODUCTIE VAN DEZE PRODUCTEN VLIEGEN DE BEGRIPPEN JE OM DE HOREN. IDEAAL VOOR DE FLEXITARIËR, 100% VEGAN EN GA ZO MAAR DOOR. SNAP JIJ HET NOG? MET DE VEGGIE FACTS VERSCHAFFEN WE WAT HELDERHEID IN DE HELE VEGA SITUATIE. Flexitarier - iemand die minimaal drie dagen per week geen vlees eet VERHOUDING GEWERVELDE DIEREN* IN DE WERELD *dieren met een inwendig skelet van botten 35% MENS 5% DIEREN IN HET WILD VERHOUDING NEDERLANDSE BEVOLKING 60% VEE VOOR DE VLEESINDUSTRIE Vegetariër - iemand die niets eet van een gedood dier Veganist - iemand die geheel plantaardig eet 4% van de Nederlanders is vegetarisch 48 55% van de Nederlanders is flexitariër 0,7% 50-75% van de Nederlanders is veganist van de Nederlandse bevolking last regelmatig een vleesloze dag in VEGGIE FACTS
IMPACT VLEESCONSUMPTIE OP DE LANDBOUW 70% vegetarische gerechten in de horeca nog te beperkt. 57,9 KILO 5,8 KILO 13,4 KILO 4,1 KILO PRODUCTIE VAN 1 KILO BIEFSTUK PRODUCTIE VAN 1 KILO TOFU FEIT OF FABEL? ALS VEGETARIËR KRIJG JE NIET ALLE VOEDINGSSTOFFEN BINNEN DIE JE NODIG HEBT? FABEL Bij voldoende afwisseling in wat je eet, krijg je alsnog voldoende voedingsstoffen binnen. EEN VEGETARIËR EET VAAK GEZONDER. FEIT Vegetariërs eten meer gevarieerd en veelal uit de Schijf van Vijf. Het zijn mensen die bewuster in het leven staan en daarom ook bewuste keuzes maken voor gezonde voeding. VEGETARISCH ETEN IS DUURZAMER. FEIT In Nederland eten we elke dag 500.000 dieren. Dat zorgt voor: • De uitstoot van broeikasgassen, omgerekend zo’n 31 miljoen kg CO2 per dag. • Verbruik van circa 303 miljoen liter water per dag. Als iedereen in Nederland één dag per week alle dierlijke producten vervangt door voedingsmiddelen op basis van soja, is dat qua CO2 -uitstoot te vergelijken met 430.000 minder auto’s op de weg. bronvermelding: Voedingscentrum, Vegetarische slager, Voedingindezorg.nl, nos, Wakker Dier 49 PRODUCTIE VAN 1 KILO KIP VAN DE LANDBOUWGROND TER WERELD WORDT GEBRUIKT VOOR VEEHOUDERIJ, OM DIEREN TE HUISVESTEN ÉN OM VOEDSEL VOOR DIE DIEREN VEGETARISCH AANBOD IN DE HORECA • Vooral vrouwen (40%); • personen onder de 50 jaar (39%); • en hoogopgeleiden (49%); vinden het aanbod van TE TELEN. WANNEER IEDEREEN OVERGAAT OP PLANTAARDIG VOEDSEL IS SLECHTS DE HELFT VAN DE LANDBOUWGROND NODIG. VERKOOP VLEESVERVANGERS IN DE SUPERMARKT 51% gestegen sinds 2017 CO2 UITSTOOT Leuke vega accounts op Instagram @vegetarischeslager @dehippevegetarier PRODUCTIE VAN 1 KILO VEGABURGER
LOES HELLING Onderneemster Foodmaster Boskoop Werkte in diverse cafetaria’s, voordat ze haar eigen zaak startte. Runt nu bijna twee jaar een Foodmaster, waar ze met name uitblinkt in bezorging. Loes is lid van de Foodmaster franchiseraad en adviseert vanuit die rol het formulehuis bij diverse ontwikkelingen binnen de formule. 50
ONDERNEEMSTER LOES HELLING IN BEZORGING BLINKT UIT Wel of niet bezorgen, dat was geen issue voor Loes Helling van Foodmaster Boskoop. De jonge ondernemer koos er heel bewust voor om vlak na de opening in februari 2018 een bezorgservice te integreren in haar cafetaria. Met succes. Haar credits gaan naar Geerlof Mostert, formulecoach van FHC. ‘Hij heeft me in het hele proces met raad en daad terzijde gestaan.’ Glimlachend: ‘Dat was nodig, ik ben niet zo van de cijfertjes.’ Dan serieus: ‘Wil je bezorging goed doen, dan moet je de juiste keuzes maken. Het garanderen van kwaliteit, een snelle bezorgtijd en bestel- en betaalgemak zijn absolute voorwaarden. Welke online bestelomgeving kies je? Welke verpakking en vervoersmiddelen? Hoe ver ga je met je bezorggebied? Hoe zet je je personeel in? Ik had al enige ervaring opgedaan met bezorgen toen ik zelf nog werkte bij Family Uithoorn. Maar het is altijd prettig dat je een beroep kunt doen op iemand met veel branchekennis en financiële ervaring binnen een organisatie die werkt met de beste materialen om friet en snacks thuis te laten bezorgen.’ BEZORGEN MET DE JUISTE KENNIS EN MATERIALEN Er wordt alleen per e-bike bezorgd. Tegenwoordig halen steeds minder jongeren hun scooterrijbewijs en voor fietsen hoef je geen 16 jaar te zijn dat scheelt weer in loonkosten. Daarbij zijn fietsen simpelweg sneller, doordat ze nooit in de file staan en gemakkelijk overal tussendoor kunnen. ‘De e-bikes zijn beter voor het milieu en ik kan ze gemakkelijk leasen. Dat werkt perfect, ik heb geen tijd om voor ieder schroefje naar de fietsenmaker te gaan en iedereen kan ermee bezorgen.’ De bestelde maaltijd gaat in een warmhoudtas van Cooktek en is binnen tien minuten op de plek van bestemming. Zo blijft de friet altijd warm en knapperig. Van de elf man personeel zijn er inmiddels vijf puur als bezorger beschikbaar. ‘FHC adviseert altijd om naast de eigen bestelomgeving ook Thuisbezorgd.nl te gebruiken’, vertelt Loes Helling. ‘Natuurlijk is de fee hoog, maar het betekent gegarandeerde omzet en vaak extra klanten. Ondernemers van FHC profiteren van de samenwerking die zij hebben met Thuisbezorgd.nl. Zo tackelde FHC Formulebeheer met succes het probleem van het bezorggebied bij Thuisbezorgd.nl. ‘Zij kennen alleen maar postcodegebieden zonder letters. De postcode reikt hier zover dat onze bezorgers 25 minuten onderweg zijn. Dat kan niet. Tien minuten is het maximum. Dat is nu opgelost.’ Andersom leerde Geerlof Mostert ook van Loes Helling. ‘De bezorgers gebruiken Google Maps. Daarvoor heb ik zelf drie mobiele telefoons aangeschaft. Ze laten hun eigen smartphone in de zaak achter. Zo worden ze onderweg niet afgeleid door appjes of andere berichten van vrienden. Dat werkt sneller en is veiliger,’ vertelt ze. Dertig procent van haar omzet bestaat inmiddels uit bezorgen, dat percentage zal volgens Loes Helling alleen maar toenemen. ‘Bezorgen is de toekomst. De jongere generatie kiest massaal voor online. Ik denk zelfs dat de verhouding straks twintig procent winkel en tachtig procent bezorgen wordt. Ik ben er helemaal klaar voor.’ DE GOUDEN BEZORGTIP VAN LOES; NEEM HET SERIEUS Benader bezorgen als extra inkomstenbron. Daar moet je voor investeren in de juiste materialen als fietsen, warmhoudtassen, kleding en een goed kassasysteem. Denk je bezorgen er wel even bij te doen en investeer je hier niet in dan wordt het niets. Onderschat vooral niet wat erbij komt kijken voordat je gaat starten. Maar als je het goed doet is het zeker de moeite waard! "Ik verwacht dat in de toekomst 80% van mijn omzet komt uit bezorgen." 51
Gesp t Een wereld zonder... social media? Het is nog moeilijk in te denken. Waar ooit Facebook de eerste grote stappen zetten, is Instagram met name onder jongeren populair. En dat levert mooie kansen op! Voor jou als cafetaria-ondernemer, maar ook om heel makkelijk bij te houden wat er speelt in de markt. Wij vertellen je welke kanalen in de gaten te houden voor 2020! @lterveld Of ook wel: Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet. Deze succesvolle blogger en Instagrammer eet en deelt veel heerlijk cafetariavoedsel. Van bitterballen tot burgers en shakes. Dat levert haar bijna 34.000 volgers op! @lterveld @ohmyfoodness Op zoek naar frituurliefde? Houd dan @ohmyfoodness in de gaten, een gevarieerd account waar het op vrijdag #fastfoodfriday is! Wat er zoal de revue passeert? Mega-saucijzenbroodjes, hotdogs en kipkorns! En de andere dagen? Blogt ze over andere heerlijke gerechten en foodtrends! En natuurlijk haar eigen recepten. Met bijna 40.000 volgers is dit één van de populairste foodfluencers out there! #ohmyfoodness 52
@wateetjedanwel De vraag die vele vegetariërs en veganisten krijgen: maar wat eet je dan wel? Veganist Suzanne beantwoordt deze vraag door te laten zien dat er echt heel veel heerlijke vegan opties zijn. Iedere dag deelt ze een foto van toffe nieuwe gerechten en producten op de markt voor de dier- en milieubewuste mens. En daar is zeker interesse in. Met meer dan 34.000 volgers is @wateetjedanwel zonder meer een influencer te noemen! @wateetjedanwel @snackspert Inmiddels een echt begrip in snackland. Eke Bosman heeft via zijn account @snackspert meer dan 17.000 volgers weten te vergaren. Hoe? Door te posten over snacks! Wat hij eet. Waar hij het eet. Wat hij ervan vindt. Dat heeft tot meer geleid dan leuke reacties op Instagram. De Snackspert is al eens te gast geweest bij De Coen en Sander Show. @snackspert @frikandellaa Snackfanaat in hart en nieren. @frikandellaa houdt wel van een vette hap. Haar favoriet? Hoe kan het ook anders: de frikandel! Speciaal. Met mayo. In allerlei vormen. Haar kanaal is nog vers van de pers en is pas in 2018 gestart! KLEIN MAAR FIJN Je hoeft niet duizenden volgers te hebben om heerlijk te kunnen smullen. In het land van foodfluencers zijn er tal van nieuwe gezichten en oude rotten die toffe snackcontent plaatsen! @crowketkeurtsnacks Op zoek naar echte frituurliefde? Bij @crowketkeurtsnacks ben je aan het juiste adres. Van frites tot burgers en frikandellen, @crowketkeurtsnacks fotografeert, eet en recenseert. Een vet account om te volgen. @supervetteshit Tip Meer snacktrends volgen? Op Instagram kan je ook hashtags volgen. Hashtagtips van de redactie: #snacks #snacken #patat #frituur #frituurcultuur #funwithfries #friesbeforeguys #burger # # 53 Ook bekend als: Fred Rikandel. Goed, het mag duidelijk zijn: @supervetteshit houdt van snacken. Sterker nog, op zijn kanaal maakt hij een stevig punt: “Tegen Quinoarisering van de samenleving”. Dus. Verwacht bitterballen, hotdogs, frites, burgers en alles wat de frituurcultuur rijk is!
uw digitale partner in horecamanagement #nexttofood e-kiosk bestelzuil | self service Stijlvolle digitale kiosk Deze door next to food ontwikkelde bestelzuil wordt geleverd inclusief betaalautomaat. De bestelbeleving is compleet met sprekende videocontent van samenwerkingspartner De Digitale. Hij bespaart je uren, realiseert hogere bestedingen door slimme meerverkoop en sluit aan bij jouw huisstijl. e-pos kassa | handheld | bar- & keukenscherm Het innovatieve kassasysteem e-pos biedt een complete kassa met diverse opties zoals een klantenscherm, handhelds en vingerlezers voor de urenregistratie. Het systeem sluit naadloos aan op je boekhouding en overige online modules zoals e-food, e-manage en e-margin. planning & control rooster app | personeelsplanning | rapportages Roosterplanning met inzicht planning & control is de nieuwste planningsmodule van ntf. Na het invoeren van een weekprognose is het efficiënt inroosteren van de medewerkers een simpele taak. Het systeem adviseert en waarschuwt bij afwijkingen en zorgt voor een meetbare rendementsverbetering. e-manage dashboards | notificaties | koppelingen Realtime online inzicht uw digitale partner in horecamanagement #digitalhospitality Next to Food b.v. Randweg 6 4104 AC Culemborg +31 (0)345 639 100 info@ntf.nl ntf.nl e-manage verzamelt al je kassa-informatie in een database en toont die in een realtime online dashboard. Een helder overzicht van alle activiteiten en tevens beschikbaar als app voor uw smartphone of tablet. Ontdek al onze innovatieve producten en diensten om uw horecaonderneming efficiënter te maken op ntf.nl
OPGEBLAZEN GEVOEL Vegetarische producten zijn in opkomst; het is een uitspraak die je tegenwoordig overal tegenkomt, ook in Snackkoerier. Meestal gedaan door fabrikanten die een vleesloze snack introduceren. Maar in hoeverre is dat echt zo? En wat moet je daar als cafetariahouder mee? Het percentage Nederlanders dat nooit vlees eet, is minder dan 5 procent. Dat zijn 850.000 mensen. De groep veganisten is nog veel kleiner. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme – en die zouden het moeten weten – denkt dat het om 121.000 mensen gaat. Dat is 0,7 procent. Dit aantal groeit wel enorm snel, zegt de vereniging erachteraan. Dan de flexitariërs. Volgens het Voedingscentrum kiest inmiddels meer dan de helft van de Nederlanders ervoor om minstens drie dagen per week geen vlees te eten. Dat is dan wel weer een flink aantal. Wat gebeurt er dan in de cafetaria? De ene ondernemer zegt dat steeds meer gasten erom vragen en past het assortiment daarop aan, hoewel vegetarische snacks zeker nog geen hardlopers zijn. De ander hoort er vrijwel nooit iets over en maakt zich dan ook totaal niet druk. Sommigen die ik spreek, hebben het gevoel dat het allemaal een beetje wordt opgeblazen. Ik ben van mening dat je niet louter af moet gaan op de cijfers van vandaag. Kijk een paar jaar vooruit. Stoere jongen die mij bij de cafetaria weghoudt, maar mijn dochter (8 jaar oud en bezorgd om de aarde) denkt daar straks misschien heel anders over. Nu smult ze nog van een frikandel, maar wie weet eet ze over een paar jaar geen vlees meer. Het zou mooi zijn als ze dan ook bij de cafetaria bestelt omdat die een vegetarisch assortiment heeft. Niet in plastic verpakt natuurlijk, en bezorgd door een drone... En alleen het feit dat gasten in jouw zaak er niet om vragen, hoeft geen reden te zijn om er niets mee te doen. Misschien gaan ze straks stilletjes naar een ander omdat ze daar wel die producten zien liggen, of komen ze gewoon minder vaak. Wat doen horecazaken om je heen, wat ligt er in de supermarkt? Pakken ze weer een stukje van die taart? De vleesloze trend is een blijvertje, want het is onderdeel van een veel bredere maatschappelijke discussie over duurzaamheid, milieu, gezondheid en de toekomst van onze planeet. Als ondernemer kun je daar de ogen niet voor sluiten. Verdiep je erin zou ik zeggen, en kijk hoe jij jouw cafetaria een plek kunt geven in die veranderende wereld. Dan doe ik ondertussen mijn best om ervoor te zorgen dat Snackkoerier de boel in ieder geval niet opblaast. Dennis van Asselt chef-redacteur Snackkoerier dennisvanasselt@vakmedianet.nl JOIN THE FAMILY Ben jij een ondernemer die net dat stapje meer wilt zetten en bij wie gastvrijheid een tweede natuur is? Start dan jouw eigen Family. Family is een succesvol fastcasual dining formule die dit jaar haar 25-jarig jubileum viert! Family stimuleert eigen initiatief, ondernemerschap en samenwerking. We bieden je een fullservicepakket waarbij 80 procent wordt verzorgd. Denk aan de inkoop, inrichting, marketing, trainingen en administratieve en operationele ondersteuning. Daarnaast heb je 20 procent vrijheid om zelf te ondernemen, zodat jouw Family helemaal aansluit bij de wijk, straat of stad waar je onderneemt. Denk hierbij aan lokale specialiteiten of huisgemaakte producten. Bij Family ben je altijd welkom Even snel iets afhalen of juist lekker blijven eten: bij Family kan het allemaal. Net als thuis is het er gezellig en hebben we aandacht voor elkaar. Hierbij hoort lekker eten. Jij biedt gasten van Family een kaart vol (h)eerlijke producten en maaltijden die worden bereid met de beste ingrediënten. Of iemand nu zin heeft in één van onze favorieten, zoals de Family burger, een lekkere salade of alleen een goed kopje koffie. Gasten komen graag bij Family of het nu gaat om lunch, snack of diner. Meer weten over Family? Neem contact op met Gilbert Boon via 06 52 38 33 36 of mail naar gboon@fhc-formulebeheer.nl. Een verrassend en verdraaid lekker ijsconcept Bij Family ben je altijd welkom Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency
Chaupain Flatbread (art.NR 8163) met hummus en falafel VEGA(N) brood, verrassend lekker Het aantal mensen dat plantaardig voedsel eet neemt toe en daarmee stijgt ook de vraag naar vega(n) producten. Uw gasten kiezen niet langer alleen maar vanwege een bepaalde intolerantie of allergie voor plantaardig voedsel, maar ook steeds vaker vanuit een bepaalde overtuiging. Chaupain speelt in op deze behoefte en heeft naast 100% natuurlijke, lactosevrije en glutenvrije producten, ook vegan producten in het assortiment. Uw gasten kunnen namelijk genieten van Chaupain vegan desem (XL) broden, desem bollen, desem plukbroden, desem flutes, desem broodvingers, bagnats en mini broodjes. De bestaande producten zijn voorzien van het vegan stempel. Zo kunt u uw gasten een vegetarisch of veganistisch alternatief bieden voor bijvoorbeeld het ontbijt of de lunch. vegan Bij de productie en ontwikkeling van Chaupain vegan producten wordt er geen gebruik gemaakt van materialen met dierlijke herkomst. De producten zijn vrij van dierlijke ingrediënten en genetisch gemodificeerde organismen. Bovendien zijn de Chaupain producten proefdiervrij geproduceerd. Desem (XL) broden (Mini) Plukbrood De volgende Chaupain producten zijn vegan: Desem XL wit 5029, Desem XL wit gesneden 5039, Desem XL meergranen 5031, Desem XL meergranen gesneden 5032, Desem belle multikoorn 5001, Desem origine 5004 en Desem mais 5003. De volgende Chaupain producten zijn vegan: Plukbrood rode biet-ui 6005, Mini plukbrood rode biet-ui 6007, Plukbrood volkoren-bier 6010, Mini plukbrood volkoren-bier 6010, Plukbrood citroen zeezout 6015 en Mini plukbrood citroen-zeezout 6017. Flatbread De volgende Chaupain producten zijn vegan: Flatbread Italian naturel 8163, Flatbread rozemarijn & knoflook 8162 en Flatbread tomaat & paprika 8161. Voor meer informatie kijkt u op www.chaupain.nl of belt u met 078 683 34 00 Chaupain Chaupain_nl
BAgnat met BIETENBURGER Ingrediënten voor 1 burger chaupain bagnat wit 1 Chaupain bagnat • 125 gr geraspte biet • 15 gr zongedroogde tomaat • 10 gr hazelnoten • 60 gr zoete aardappelpuree • 20 gr maïzena • 20 gr babyspinazie • 30 gr vegan tzatziki (soja) • 30 gr paprikaspread Bereiding Laat de Chaupain bagnat ontdooien op kamertemperatuur. Bak de Chaupain bagnat volgens de instructies. Laat de Chaupain bagnat even afkoelen en maak ondertussen de bietenburger. Rasp de bieten en knijp het vocht goed uit de bietenrasp. Doe de geraspte bieten in een kom. Hak de zongedroogde tomaten en hazelnoten fijn en doe dit bij het bietenmengsel. Voeg aan het mengsel de pompoenpuree en maïzena toe. Maak van het mengsel de burger. Verhit wat olie in de pan en bak de burgers circa 3 minuten aan beide kanten. Snijd de bagnat door midden en besmeer de onderste helft met tzatziki op basis van soja. Leg er de babyspinazie op en daarop de bietenburger. Besmeer met paprikaspread. Leg de bovenste helft van de bagnat er bovenop. De Chaupain bagnat is een mooie ronde bol, die luchtig en licht krokant is. Ideaal voor een vega(n) burger, sandwich of zelfs als tosti. 200 C | 3-4 minuten Artikelnummer: 1175 Gewicht: 105 gram vegan lactosevrij Aantal: 22 (2x11) stuks Soort product: Ontdooitijd: 30 minuten Chaupain bagnat wit (art.NR 1175) MET BIETENBURGER
HEALTHY OF GUILTY PLEASURE? OP TRENDTOUR NEW Y 58
UR IN YORK Vier dagen, 55 ondernemers en partners en zo’n 150 foodhotspots. FHC Formulebeheer bezocht dit jaar New York voor een onvergetelijke trendtour. Ieder jaar doet FHC een wereldstad aan, meestal in Europa, maar speciaal voor het jubileum koos de franchiseorganisatie voor foodwalhalla New York. “New York stond al een tijdje op de lijst,” zegt Ralph Markwat. “Als er ergens op de wereld een stad is waar alles om snelheid draait, dan is het New York wel. Met twee fastserviceformules en een schoolcateringformule is snelheid de sleutel tot ons succes. In combinatie met de uitstraling en het assortiment natuurlijk. Dat verklaart de keuze voor deze stad.” De route was van tevoren vakkundig uitgestippeld in samenwerking met Jesse Geboers van Business Tours. De meegereisde partners en ondernemers kregen een scala aan fastservice-concepten te zien. Ieder met iets bijzonders, of het nu het product, de routing of de uitstraling van het concept betrof. Natuurlijk bezochten de deelnemers ook een aantal toeristische highlights, zoals ‘Top of the Rock’, de Brooklyn Bridge en de WTC Memorial. “Onvergetelijk! Deze tour gaan we niet snel overtreffen,” was de reactie van Jacqueline van Hoolwerff, onderneemster van Family Uitgeest, na afloop. En dat geldt voor alle aanwezigen. De deelnemers bezochten het grootste gedeelte van de tour verschillende foodconcepten te voet. Zoals je mag verwachten van een stad waar iedereen gehaast leeft, is er veel aandacht voor online bestellen. Wat opvalt is dat dit vervolgens niet allemaal bezorgd wordt, maar dat bijna ieder concept een aparte rij heeft gemaakt voor bestellingen die online zijn geplaatst. 59
60
In lijn met het digitaliseren van het bestelproces is ook de communicatie vaak gedigitaliseerd. Geen standaard stoepborden of kliklijsten, maar tvschermen zodat de communicatie volledig is afgestemd op dat moment van de dag. Op productniveau zie je duidelijk twee kanten. Enerzijds de echte guilty pleasures zoals burgers en veel zoetigheden als donuts en ijs. Anderzijds de concepten waar een gezonde levensstijl centraal staat, met daarbij ook veel vegan producten. Volgens FHC Formulebeheer zou iedereen die naar New York afreist deze top 3 locaties moeten bezoeken 1. Mercado Little Spain Nieuw concept van de wereldberoemde José Andrés en de gebroeders Adrià 2. Starbucks Roastery Reserve Een koffiebranderij van Starbucks midden in New York! Je voelt je als Sjakie in de chocoladefabriek in deze prachtige vestiging. 3. Sweet Green Het concept waar niet alleen gezond eten, maar een gezonde levensstijl centraal staat “Wanneer we de tweede avond gebroederlijk dansend en zingend het diner afsluiten dacht ik bij mezelf; welke franchiseorganisatie heeft dit nou? Dan ben ik trots op de organisatie, onze partners en ondernemers. Zo kunnen we nog gemakkelijk 25 jaar door,” aldus Chantal van der Meer. Naast het opdoen van inspiratie is deze saamhorigheid voor FHC nog wel het meest belangrijke aspect van de tour. Op een informele wijze sparren met collega-ondernemers en partners is veel waard. In het vliegtuig terug komt direct de vraag: ‘Waar gaan we volgend jaar naartoe?’ 61
MET JE HET VER R SMAAKT ALS ZELFGEMAAKT! Aviko Oerfriet met Schil is speciaal gemaakt voor de echte liefhebber. Je proeft de volle aardappelsmaak, de friet wordt mooi knapperig goudbruin en smaakt als zelfgemaakt. SPEELT IN OP DE TREND Deze friet smaakt niet alleen als zelfgemaakt, door de bijzondere snijtechniek en de speciale snijmaat oogt de friet ook nog eens heel authentiek. Zo speel je in op de trend naar zelfgemaakte friet, zonder het arbeidsintensieve karakter hiervan. MEEST GEVRAAGDE BIJGERECHT IN DE HORECA Friet is het meest gevraagde bijgerecht. Een goed frietje met een volle aardappelsmaak kan het verschil maken. Zorg dat je gasten het beste krijgen en kies voor de kwaliteit van Aviko Oerfriet of het nu met of zonder schil is. M M MA BESTEL VANDAAG NOG Benieuwd naar Aviko Oerfriet en Oerfriet met schil? Vraag een gratis proefpakket aan op foodservice.nl/actie of neem via 0575 458 238 contact op met je vertegenwoordiger.
AAK AAA
JAMe Iedereen die tot tien kan tellen kan bij JAMe werken! Wim Markwat is in de branche bekend als oprichter van FHC Formulebeheer en begenadigd cafetaria-ondernemer. Toch zette hij 2 jaar geleden de stap naar een nieuwe formule; JAMe. Fastfood, maar dan gezond. Inmiddels telt de formule drie vestigingen en staat de vierde op de planning. Tijd om meer te weten te komen over deze vernieuwende formule. WAT HEEFT JE, NA JARENLANG ONDERNEMEN IN DE CAFETARIA, DOEN BESLUITEN OM JAME TE STARTEN? “Ik ben iemand die altijd bezig is met wat de toekomst brengt. Zo’n vier à vijf jaar geleden besefte ik dat verantwoord eten met aandacht voor het klimaat, milieu en gezonder eten geen hype is, maar een onomkeerbaar proces bij mensen dat het anders moet. De bewustwording bij de consument over smaakstoffen, suiker en zout en toenemende vraag naar vegetarische en vegan producten. Gedreven vanuit de invloed die vleesproductie heeft op het klimaat. Ik zag dit als een kans om een concept omheen te bouwen.” Zo n vier à vijf jaar geleden besefte ik dat gezondheid geen hype was, maar een onomkeerbaar bewustzijn bij mensen dat het anders moet. 64
KUN JE HET CONCEPT KORT BESCHRIJVEN? “JAMe is een fastfood-formule, verse producten en snelheid zijn de basis van het concept. Gerechten zijn in twee minuten te bereiden, met uitzondering van producten uit de frituur. Iedere handeling die nodig is om een product te bereiden duurt tien tellen. Iedereen die tot tien kan tellen kan dus bij JAMe werken! Het assortiment is werelds en te bereiden in de wok of frituur. Denk aan wokgerechten, burgers en flatbread. Naast deze producten serveren we ook salades, pokébowls en wraps. Binnekort gaan we frites opnemen in het assortiment, gasten willen dit bij een burger. Hier krijgen we steeds meer vraag naar." De echte hardlopers zijn de wokgerechten met kip, de pokébowls en bites als samosa. Gedreven door discussies over het halveren van de veestapel in Nederland, maar ook de kosten van het transport van voeding uit het buitenland naar Nederland. De schaarste die hierdoor ontstaat zal de prijzen opdrijven.” HOE SLAAT HET CONCEPT TOT NU TOE AAN? “Binnenstappen om ter plekke te eten is nog niet zo populair. Online bestellen in combinatie met bezorging gaat daarentegen goed. Daar zetten we dan ook vol op in door van alle bezorgplatforms gebruik te maken. Zou je op onze locatie in Amsterdam een Family openen, staan ze voor je counter. Een cafetaria is nu eenmaal heel herkenbaar. Een concept als JAMe wordt nog niet begrepen door de consument. Dat zie je zeker in de vestigingen terug." JE GEEFT AAN DAT VEGA/VEGAN EEN BELANGRIJKE BASIS IS VAN HET CONCEPT. ZIJN ER NOG ANDERE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN DIE JE IN DE FORMULE HEBT VERWERKT? “Zo’n ⅓ van het assortiment is inderdaad vegetarisch. We hebben een unieke bereiding waardoor we ook aan veel dieetwensen vanuit cultureel of godsdienstelijk oogpunt, zoals halal, gemakkelijk kunnen voldoen. We werken met wokpannen met verschillende kleuren stelen. Iedere steel staat voor een bepaald ingrediënt, zoals rund- of varkensvlees. Zo houden we ook rekening met het vermengen van producten, daarom worden ingrediënten apart afgewogen in gekleurde bakjes om zeker te zijn dat b.v. vega, vega blijft. We houden rekening met onnodige toevoegingen, zout en suiker. Dit is het gezondheidsaspect waar consumenten zich bewust van zijn, maar ook steeds gevoeliger voor worden. In mijn ogen veroorzaken deze smaakversterkers onder andere de teloorgang van de traditionele Chinese restaurants. De consument wil dit niet meer." WIE IS JULLIE GROOTSTE DOELGROEP? “Onze grootste doelgroep is de consument die zich bewust is van het klimaat, milieu en gezondheid. De groep is tussen 15 en 35 jaar is. We verwachten dat onze doelgroep de komende tijd zal verbreden. Niet alleen doordat mensen bewust bezig zijn met hun voeding, maar ook omdat vlees duurder zal worden. 65 OOK BIJ JAME HEB JE GEKOZEN VOOR FRANCHISE. HOE LOOPT DAT TOT NU TOE? “Alle opstartproblemen waar ik 25 jaar geleden bij de oprichting van FHC tegenaan liep kom ik nu weer tegen. Het is hard werken om je formule van de grond te krijgen. Om de formule succesvol te krijgen begint het bij gedreven ondernemers, die zelf iedere dag in de zaak staan. Bij een nieuwe vestiging is alle tijd en aandacht van de ondernemer nodig om het een succes te maken. Het vinden van deze ondernemers is lastig. Ook omdat de formule nog wat bekendheid mist.” TOT SLOT: WAT ZIJN JE AMBITIES MET JAME? Lachend: “Ik ben een oude man, dus ik zoek een jonge, goede partner die JAMe gaat vertegenwoordigen. Ik heb de formule opgericht met alle kennis die ik heb over franchise, productbereiding en inkoop, maar het gezicht van de formule moet jong zijn. Iemand uit de doelgroep van het concept.”
Vegetarisch snacken, doe je met Mora in samenwerking met vegetarische variant. Vrij van vlees, net zo vol van smaak en nauwelijks van echt te onderscheiden. Zo kunnen al je gasten lekker en gevarieerd snacken. Door een unieke samenwerking met De Vegetarische Slager hebben we overheerlijke kroketten en bitterballen ontwikkeld met vegetarisch ‘draadjesvleesch’ en daarnaast ook een kipkorn met knapperige korst. Hiermee spelen we in op een groeiende vraag naar smakelijke vegetarische alternatieven. Twee op de drie mensen in Nederland geeft namelijk aan bewust minder vlees te eten. Vegetarische snacks zijn dus niet alleen een trend, maar ook de toekomst. Is jouw huidige snackassortiment al helemaal klaar voor deze nieuwe generatie snackers?
Doe mee en win een friettent! Frituurcultuur puzzel S P E C I A A L E D N A K I R F S U N D A E K O N A C I X E M M A D S S E S A S L N E C V K I K F F O T B N A E U R R E U L S B H R F E U A S A T A G O K R A E A I T G R C S S I G S S K M R E L T I G G K O B I R H A I P S Y E E J U E G U E E A A S D I I L N S S N R E F U K S C T A N O K B N A O E Z F E I H T N E E I T E A T L G I L I I T O E M F E P R C E A R N E J N Y J P L K A D E K M S O S F S A V I E O A R C H B E P Z Z O M E A G R S E P R A A N A E A G E H A K T B A L P P R U K B K U N E M R E D N I K AFHALEN BAMISCHIJF BEREHAP BESTELAPP BEZORGER BURGER CAFETARIA CURRY FRIKANDEL FRITES GEHAKTBAL GEZINSZAK KAASSOUFFLE KAPSALON KINDERMENU KIPKORN KROKET LOEMPIA MAYONAISE MEXICANO MILKSHAKE NUGGETS PINDASAUS SATEMENU SNACK SNACKBAR SOFTIJS SPECIAAL SUNDAE UITJES VEGGIE Oplossing: Mail jouw oplossing voor 15 april naar info@fhc-formulebeheer.nl en maak kans op één van de drie friettenten! ADVIES, ONTWERP EN PRODUCTIE Het maken van maatwerkmeubilair is al ruim 30 jaar onze passie. Van een enkel meubel tot een compleet interieur voor uw horecagelegenheid, winkel, kantoor of woning. Elk project zien wij als een crea eve uitdaging! Family Axel (zie pag. 14) Bezoek onze website voor een eerste indruk: www.deleeuwinterieurbouw.nl
IN GESPREK MET DE GROOTHANDEL over duurzaamheid Welke stappen zet VHC Actifood om duurzamer te ondernemen? “We hebben de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in het verduurzamen van onze huisvesting, digitalisering en het wagenpark.” HUISVESTING “Het recent aangebouwde Verscentrum wordt volledig gekoeld door een klimaatneutrale “groene” koelinstallatie, met het natuurlijke koudemiddel CO2, wat resulteert in een lager energieverbruik. Bovendien wordt er meer rendement gehaald uit de warmteterugwinning wat voordelen biedt voor het verwarmen van de opslagloodsen en kantoren. Onlangs is de handtekening gezet onder een overeenkomst om ons logistieke centrum in 2020 te voorzien van 10.000m² aan zonnepanelen. Hiermee zal VHC ActiFood volledig zelfvoorzienend worden voor wat betreft het energieverbruik.” DIGITALISERING “Papierverbruik is geminimaliseerd door de papieren paklijsten te vervangen voor een volledig geautomatiseerd voicepicksysteem, die werknemers via een koptelefoon instructies geeft bij het verzamelen van de orders. Facturering verloopt digitaal, net als het goederenretoursysteem waarbij de chauffeurs retouren inscannen met hun mobiele telefoon. De papieren retourbon komt hierdoor te vervallen.” WAGENPARK “Ons vrachtwagenpark heeft drie ‘door de zon gekoelde’ vrachtwagens. Deze passen perfect in het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’; de energie wordt verzorgd door de zonnepanelen op het dak en het koudemiddel is volledig natuurlijk. De koeling van een door de zon gekoelde vrachtwagen blijft doordraaien als de motor stilstaat. Hierdoor blijft de temperatuur in de laadruimte gekoeld wat weer ten gunste komt van de producten in de wagen. Het wagenpark van de buitendienst medewerkers wordt gefaseerd vervangen door volledig elektrisch aangedreven auto’s. In combinatie met de te plaatsen zonnepanelen biedt dit enorme voordelen als het gaat om het opladen van de accu’s. Daarnaast werken we met een routeplanningssysteem waarin de routes vooraf ingeladen worden en de kortste route van klant naar klant wordt berekend. De uitstoot van ongewenste (schadelijke) gassen en roetdeeltjes worden hiermee tot het minimum beperkt.” Wat is jullie grootste uitdaging? “Inspelen op hetgeen de toekomst brengt, zonder dat dit ten koste gaat van de service en betrokkenheid. Onze verwachting is een 24-uurs economie, waarbij de geplaatste orders dezelfde dag nog geleverd worden (denk aan een Bol.com). Gelukkig hebben we bij VHC Actifood een team van 200 medewerkers, die 7 dagen per week klaar staan om ervoor te zorgen dat onze klanten hun bestellingen naar volle tevredenheid geleverd krijgen. Nu en in de toekomst.” 68
De slagerij is één van de parels van VHC Jongens. Wat doen zij aan duurzaamheid en hoe kijken ze naar de toenemende vraag naar vegetarische producten? Hoe geven jullie invulling aan duurzaamheid? “Wij proberen op verschillende manieren invulling te geven aan duurzaamheid. Zo weten we van alle vleesproducten die wij in ons assortiment hebben waar het vandaan komt en houden we maximaal rekening met duurzaamheid van deze producten. Zo kijken we met name naar de zogenaamde “foodmiles”, oftewel de kilometers die eten aflegt voordat het wordt geconsumeerd. Om de foodmiles te verminderen proberen we waar mogelijk de bestel- en afleverdagen van onze leveranciers zo beperkt mogelijk te houden. Onze leveranciers leveren zo’n 1 tot maximaal 2 keer per week (uitgezonderd kip). Ook proberen we bij zowel rund-, kalf- als lamsvlees vooral te kijken naar de manier waarop de dieren te eten krijgen. Hoe meer gras ze te eten krijgen hoe minder extra voeding er hoeft te worden geteeld voor dierenvoeding (soja/mais). Als laatste is dierenwelzijn enorm belangrijk. Wij kiezen bijvoorbeeld voor moderne slachthuizen die met respect voor het dier slachten, zo kort mogelijk transport van levende dieren, liefdevolle boeren en goede leefomstandigheden.” Zien jullie verandering in de slagerij doordat mensen steeds minder vlees eten? “Feit is dat er meer flexitariërs komen. Wij zien of merken niet echt in onze cijfers dat er vanuit onze slagerij minder vlees wordt geconsumeerd maar dat heeft meer te maken met het feit dat wij jaarlijks groeien. Er is in de horeca simpelweg meer ruimte ingepland voor vegetarische of veganistische producten op de menukaart. Als slagerij hebben wij eind 2018 besloten om producten van Beyond Meat te verkopen. We zien dat dit erg goed aanslaat; zowel de Beyond burger als de Beyond sausage zijn een doorslaand succes ondanks de behoorlijk hoge prijs. Wij zullen vanuit onze slagerij dan ook zeker het assortiment in deze hoek gaan uitbouwen omdat wij ook geloven dat slagers hier de ultieme partij in kunnen zijn. Ik denk dat ambachtelijke slagerijen en horecaslagerijen zich echt kunnen onderscheiden op dit gebied. Vlees met een verhaal en meer vegetarische producten.” Zijn er nog andere trends waar jullie op in spelen? “Als zogenaamde “Randstad” horeca slagerij word je geacht voorop te lopen in trends. Waar mogelijk probeert iedere slager iets bijzonders te doen en wij ook zeker. Een voorbeeld van een trend die wij volgen zijn sous-vide gegaarde producten. Langzaam gegaard vlees met smaak waarbij onze relaties het alleen nog maar af hoeven te maken. Koks lijken schaars te worden. Wij helpen op deze manier het leven van de horeca wat aangenamer te maken.” Waar ben je het meest trots op? “Dat is een leuke vraag. Het meest trots ben ik op mijn slagers. Met een gemiddelde leeftijd van 50 jaar zorgen zij dagelijks voor dag en dauw voor de bestellingen. Met volle overgave en heel veel liefde. Iedere dag hoor ik ze bij de koffie bulderen van het lachen. Daar doe ik het voor. Ik zorg dat er geweldig vlees wordt ingekocht en zij zorgen dat het ook geweldig de deur uitgaat. Mooi toch!” 69
Conpax staat voor duurzaamheid Als Conpax organisatie willen wij ons aandeel nemen in het leefbaar maken en houden van deze wereld. Niet alleen voor onszelf en alle mensen om ons heen, maar ook voor de toekomstige generaties. Wij doen dit met de mogelijkheden die wij hebben in onze branche en met onze producten en onze positie in de maatschappij. Papstar Pure Tien jaar geleden zijn wij gestart met het ontwikkelen van onze productlijn ‘Pure’. De basis van deze productlijn is dat deze mais, suikerriet, palmbladeren met een eigentijdse vormgeving. Waarbij het streven is om de producten te kunnen composteren of te kunnen hergebruiken. Deze dienen te voldoen aan de Als organisatie nemen wij deel aan het Global Compact van de Verenigde Naties (UNGC). Hiermee conformeren wij ons aan de tien regel s me t betrekkin g to t mensenrechten , wer komstandigheden , milieubescherming en anti-corruptie: de basisregels van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Duurzame verpakkingen; van afval tot grondstof Naast het leveren van duurzame disposables van verschillende materialen, adviseren wij onze relaties om de duurzaamheid door te voeren in de gehele bedrijfscultuur door een duurzaamheid beleid op te stellen. Neem ons Take Care concept, waarbij de gerecycled. Niet alleen de keuze van het materiaal is dus van belang, maar ook de afvalscheiding- en verwerking. Het scheiden van afval lijkt een kleine stap in het proces, maar heeft een groot verschil maken, die op locatie het etensafval met duurzame producten reduceren tot compost www.conpax.com | Linie 13, 6678 PK Oosterhout | +31 (0)887 58 81 11 | sales@conpax.com Member of PAPSTAR
Word Foodmaster! Stroomt er bij jou, net als bij ons, frituurvet door de aderen? En ben jij een no-nonsense ondernemer in hart en nieren? Word dan Foodmaster! De lekkerste sinds vroeger Al bijna 90 jaar kennen we de cafetaria en koesteren we de typisch Nederlandse frituurcultuur. Dit doen wij als Foodmaster door de traditionele cafetaria weer op de kaart te zetten, maar dan in een modern jasje. Zo hebben we steeds meer een focus op bezorgen, ontwikkelen we verrassende concepten binnen het traditionele cafetaria-assortiment en zetten we in op online marketing met #frituurcultuur. De beste partner van nu De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke passie voor ondernemerschap en het geloof dat jouw lokale kennis en kunde bepalend is voor het succes. Je profiteert van: • Succesvolle landelijke marketing campagnes • Eigen lokaal marketingbudget, plus een eigen website en bestelomgeving • Ondersteuning op maat door een bedrijfscoach • Workshops en trainingen voor jou en je medewerkers Meer weten OVER FOODMASTER? Neem contact op met Gilbert Boon gboon@fhc-formulebeheer.nl 06 52 38 33 36 Foodmaster is een formule van FHC Formulebeheer. • Administratieve ondersteuning • Bouwbegeleiding voor een unieke uitstraling en optimale routing
1 Online Touch