3

Op het moment dat de Cafetaria naar de drukker gaat, zit ons jubileumjaar erop. We kijken terug op een succesvol jaar met een aantal mooie campagnes en activiteiten, waar je in het magazine ook de nodige verhalen over terugleest. Zo was er de onvergetelijke trendtour naar New York, waar we met 55 partners en ondernemers in vier dagen zijn weggeblazen door alles wat deze stad te bieden heeft. Of het nu om guilty of healthy pleasures gaat, er is van alles te zien en te proeven! Maar ook de samenwerking met Pierre Wind is er één om niet snel te vergeten. Deze culinaire wervelwind heeft ons verrast met een creatieve blik op het assortiment en een campagne met een vette knipoog. Nu dit jaar erop zit gaat de blik naar morgen. We zien een toekomst waarin thema’s als gemak en duurzaamheid de hoofdtoon zullen voeren. Zo zullen er over vijf jaar geen wachtrijen meer te vinden zijn in de cafetaria, omdat het merendeel van de bestellingen tegen die tijd wordt bezorgd. De digitaliseringsslag die we hiervoor moeten maken is iets waar we als franchiseorganisatie dagelijks mee bezig zijn. Net als het thema duurzaamheid. Met het verbod op plastic verpakkingen dat eraan zit te komen zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het product. Maar duurzaamheid zit ook in energieverbruik, het vervoermiddel dat gekozen wordt voor de bezorgdienst, de mate waarin afval wordt gescheiden en vegetarisch eten. Ook de cafetaria wereld kan er niet meer omheen. Er wordt steeds minder vlees gegeten. Hoewel de gemiddelde Nederlander nu nog met gemak 37 frikandellen per jaar eet, zien we toch steeds meer vraag komen naar vegetarische alternatieven. Een guilty pleasure, maar wel één met oog voor dierenwelzijn en milieu. Leer van het interview dat wij hadden met de Vegan Junk Food Bar hoe deze twee prima hand in hand kunnen gaan. En lees alles over de productie van de vegetarische snacks van Mora en de Vegetarische Slager. We hopen je hiermee te inspireren om ook jouw assortiment onder de loep te nemen. Houden deze onderwerpen jou als ondernemer ook bezig en wil je daar graag eens over sparren? Ik kom graag met je in gesprek. Chantal van der Meer 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication