65

KUN JE HET CONCEPT KORT BESCHRIJVEN? “JAMe is een fastfood-formule, verse producten en snelheid zijn de basis van het concept. Gerechten zijn in twee minuten te bereiden, met uitzondering van producten uit de frituur. Iedere handeling die nodig is om een product te bereiden duurt tien tellen. Iedereen die tot tien kan tellen kan dus bij JAMe werken! Het assortiment is werelds en te bereiden in de wok of frituur. Denk aan wokgerechten, burgers en flatbread. Naast deze producten serveren we ook salades, pokébowls en wraps. Binnekort gaan we frites opnemen in het assortiment, gasten willen dit bij een burger. Hier krijgen we steeds meer vraag naar." De echte hardlopers zijn de wokgerechten met kip, de pokébowls en bites als samosa. Gedreven door discussies over het halveren van de veestapel in Nederland, maar ook de kosten van het transport van voeding uit het buitenland naar Nederland. De schaarste die hierdoor ontstaat zal de prijzen opdrijven.” HOE SLAAT HET CONCEPT TOT NU TOE AAN? “Binnenstappen om ter plekke te eten is nog niet zo populair. Online bestellen in combinatie met bezorging gaat daarentegen goed. Daar zetten we dan ook vol op in door van alle bezorgplatforms gebruik te maken. Zou je op onze locatie in Amsterdam een Family openen, staan ze voor je counter. Een cafetaria is nu eenmaal heel herkenbaar. Een concept als JAMe wordt nog niet begrepen door de consument. Dat zie je zeker in de vestigingen terug." JE GEEFT AAN DAT VEGA/VEGAN EEN BELANGRIJKE BASIS IS VAN HET CONCEPT. ZIJN ER NOG ANDERE TRENDS EN ONTWIKKELINGEN DIE JE IN DE FORMULE HEBT VERWERKT? “Zo’n ⅓ van het assortiment is inderdaad vegetarisch. We hebben een unieke bereiding waardoor we ook aan veel dieetwensen vanuit cultureel of godsdienstelijk oogpunt, zoals halal, gemakkelijk kunnen voldoen. We werken met wokpannen met verschillende kleuren stelen. Iedere steel staat voor een bepaald ingrediënt, zoals rund- of varkensvlees. Zo houden we ook rekening met het vermengen van producten, daarom worden ingrediënten apart afgewogen in gekleurde bakjes om zeker te zijn dat b.v. vega, vega blijft. We houden rekening met onnodige toevoegingen, zout en suiker. Dit is het gezondheidsaspect waar consumenten zich bewust van zijn, maar ook steeds gevoeliger voor worden. In mijn ogen veroorzaken deze smaakversterkers onder andere de teloorgang van de traditionele Chinese restaurants. De consument wil dit niet meer." WIE IS JULLIE GROOTSTE DOELGROEP? “Onze grootste doelgroep is de consument die zich bewust is van het klimaat, milieu en gezondheid. De groep is tussen 15 en 35 jaar is. We verwachten dat onze doelgroep de komende tijd zal verbreden. Niet alleen doordat mensen bewust bezig zijn met hun voeding, maar ook omdat vlees duurder zal worden. 65 OOK BIJ JAME HEB JE GEKOZEN VOOR FRANCHISE. HOE LOOPT DAT TOT NU TOE? “Alle opstartproblemen waar ik 25 jaar geleden bij de oprichting van FHC tegenaan liep kom ik nu weer tegen. Het is hard werken om je formule van de grond te krijgen. Om de formule succesvol te krijgen begint het bij gedreven ondernemers, die zelf iedere dag in de zaak staan. Bij een nieuwe vestiging is alle tijd en aandacht van de ondernemer nodig om het een succes te maken. Het vinden van deze ondernemers is lastig. Ook omdat de formule nog wat bekendheid mist.” TOT SLOT: WAT ZIJN JE AMBITIES MET JAME? Lachend: “Ik ben een oude man, dus ik zoek een jonge, goede partner die JAMe gaat vertegenwoordigen. Ik heb de formule opgericht met alle kennis die ik heb over franchise, productbereiding en inkoop, maar het gezicht van de formule moet jong zijn. Iemand uit de doelgroep van het concept.”

66 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication