ONDERNEEMSTER LOES HELLING IN BEZORGING BLINKT UIT Wel of niet bezorgen, dat was geen issue voor Loes Helling van Foodmaster Boskoop. De jonge ondernemer koos er heel bewust voor om vlak na de opening in februari 2018 een bezorgservice te integreren in haar cafetaria. Met succes. Haar credits gaan naar Geerlof Mostert, formulecoach van FHC. ‘Hij heeft me in het hele proces met raad en daad terzijde gestaan.’ Glimlachend: ‘Dat was nodig, ik ben niet zo van de cijfertjes.’ Dan serieus: ‘Wil je bezorging goed doen, dan moet je de juiste keuzes maken. Het garanderen van kwaliteit, een snelle bezorgtijd en bestel- en betaalgemak zijn absolute voorwaarden. Welke online bestelomgeving kies je? Welke verpakking en vervoersmiddelen? Hoe ver ga je met je bezorggebied? Hoe zet je je personeel in? Ik had al enige ervaring opgedaan met bezorgen toen ik zelf nog werkte bij Family Uithoorn. Maar het is altijd prettig dat je een beroep kunt doen op iemand met veel branchekennis en financiële ervaring binnen een organisatie die werkt met de beste materialen om friet en snacks thuis te laten bezorgen.’ BEZORGEN MET DE JUISTE KENNIS EN MATERIALEN Er wordt alleen per e-bike bezorgd. Tegenwoordig halen steeds minder jongeren hun scooterrijbewijs en voor fietsen hoef je geen 16 jaar te zijn dat scheelt weer in loonkosten. Daarbij zijn fietsen simpelweg sneller, doordat ze nooit in de file staan en gemakkelijk overal tussendoor kunnen. ‘De e-bikes zijn beter voor het milieu en ik kan ze gemakkelijk leasen. Dat werkt perfect, ik heb geen tijd om voor ieder schroefje naar de fietsenmaker te gaan en iedereen kan ermee bezorgen.’ De bestelde maaltijd gaat in een warmhoudtas van Cooktek en is binnen tien minuten op de plek van bestemming. Zo blijft de friet altijd warm en knapperig. Van de elf man personeel zijn er inmiddels vijf puur als bezorger beschikbaar. ‘FHC adviseert altijd om naast de eigen bestelomgeving ook Thuisbezorgd.nl te gebruiken’, vertelt Loes Helling. ‘Natuurlijk is de fee hoog, maar het betekent gegarandeerde omzet en vaak extra klanten. Ondernemers van FHC profiteren van de samenwerking die zij hebben met Thuisbezorgd.nl. Zo tackelde FHC Formulebeheer met succes het probleem van het bezorggebied bij Thuisbezorgd.nl. ‘Zij kennen alleen maar postcodegebieden zonder letters. De postcode reikt hier zover dat onze bezorgers 25 minuten onderweg zijn. Dat kan niet. Tien minuten is het maximum. Dat is nu opgelost.’ Andersom leerde Geerlof Mostert ook van Loes Helling. ‘De bezorgers gebruiken Google Maps. Daarvoor heb ik zelf drie mobiele telefoons aangeschaft. Ze laten hun eigen smartphone in de zaak achter. Zo worden ze onderweg niet afgeleid door appjes of andere berichten van vrienden. Dat werkt sneller en is veiliger,’ vertelt ze. Dertig procent van haar omzet bestaat inmiddels uit bezorgen, dat percentage zal volgens Loes Helling alleen maar toenemen. ‘Bezorgen is de toekomst. De jongere generatie kiest massaal voor online. Ik denk zelfs dat de verhouding straks twintig procent winkel en tachtig procent bezorgen wordt. Ik ben er helemaal klaar voor.’ DE GOUDEN BEZORGTIP VAN LOES; NEEM HET SERIEUS Benader bezorgen als extra inkomstenbron. Daar moet je voor investeren in de juiste materialen als fietsen, warmhoudtassen, kleding en een goed kassasysteem. Denk je bezorgen er wel even bij te doen en investeer je hier niet in dan wordt het niets. Onderschat vooral niet wat erbij komt kijken voordat je gaat starten. Maar als je het goed doet is het zeker de moeite waard! "Ik verwacht dat in de toekomst 80% van mijn omzet komt uit bezorgen." 51
52 Online Touch Home