7

WAT IS DE VOLGENDE GROTE TREND BINNEN DE CAFETARIA? CHANTAL: De afgelopen jaren was er ieder jaar wel één product dat eruit sprong. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn de premium burger en de frites special. Producten die ook de cover van dit magazine sierden. Volgens mij ligt de trend de komende jaren niet in één product maar op verduurzaming van het assortiment en toevoeging van vleesvervangers. Voorheen kozen veel mensen voor vegetarisch eten vanwege het dierenleed. Tegenwoordig zie je dat er steeds meer bewustwording komt over de impact van vleesproductie op het milieu. Dit maakt dat een bredere groep mensen ervoor kiest om minder vlees te eten. RALPH: Een ontwikkeling die door de overheid gedreven wordt is aandacht voor gezonder eten. We zitten aan tafel bij het voedingscentrum en partijen als het JOGG om te praten over het aanbod van verantwoord eten en drinken op scholen. Hoewel dit voor de cafetaria nog een ver van je bed show lijkt is de realiteit toch anders. Het is niet uit te sluiten dat de overheid binnen afzienbare tijd komt met voorlichtingscampagnes of nog drastischer, met regulering zoals dat al gebeurt met roken en alcohol. Het is daarom belangrijk om als sector de beeldvorming te veranderen over onszelf door mooie producten aan te bieden en te vertellen aan consumenten dat wat we verkopen naast lekker ook helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. OP WELKE MANIER VERTALEN JULLIE DIT NAAR DE FORMULES? CHANTAL: Bij Family hebben we het assortiment de afgelopen jaren flink aangepakt om meer diversiteit te kunnen bieden. Denk aan toevoeging van salades en roerbakgerechten. Ons inziens kunnen we met dit assortiment een breed publiek en verschillende eetmomenten bedienen. Dus ook de bewuste consument. De komende periode zullen we vooral kijken naar het maken van weer een kwaliteitsslag. Kunnen de producten duurzamer geproduceerd en/of verpakt? Is het receptuur zo aan te passen dat het vegetarisch aangeboden kan worden? Vraagstukken die leven in de maatschappij en waar wij als eigentijdse formule ook graag in mee willen. Bij Foodmaster zal het assortiment, net als bij Family, wat stabiliseren en draait het om verhogen van de kwaliteit en het gemak voor de gast. RALPH: Bij dit proces worden franchisenemers intensief betrokken, zodat er voldoende draagvlak is binnen de formule. WAT ZAL DE KOMENDE JAREN VERDWIJNEN UIT DE CAFETARIA? RALPH: Ik vraag me af of 2024 nog contant geld over de balie gaat. De ontwikkeling rond mobiel en online betalen gaat momenteel heel erg snel. Veiligheid voor medewerken kunnen we zodoende waarborgen en fraude op locatie beperken. Ook daarin kijken wij nu al naar oplossingen. CHANTAL: Wachtrijen. Mensen willen steeds minder tijd besteden aan wachten. Kijk maar naar de populariteit van het bezorgen. Tijdens onze trendtour in New York hebben we ook gezien dat er veel gebruik wordt gemaakt van bestelapps voor het afhalen van producten. Wanneer je dit goed inricht kan iemand op het afgesproken tijdstip binnenkomen, zijn of haar bestelling pakken en weer vertrekken. Dit geeft je bovendien de mogelijkheid om de gasten die ervoor kiezen in jouw zaak te blijven eten, door de rust die ontstaat, een betere beleving te bieden. Dit is een ontwikkeling die we zeker voor Foodmaster op de voet volgen. Daar ligt de focus steeds meer op online bestellen voor afhalen maar met name op bezorging. RALPH: Het is zeker niet de intentie om met black kitchens aan de slag te gaan, de online strategie gaat echt over het vergroten van omzet in de bestaande vestigingen. Komende periode zullen 7

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication