we investeren op online en het creëren van een online merk dat naadloos past bij de huisstijl van Foodmaster die in de vestigingen zijn doorgevoerd. WAAR LIGT VOOR FHC DE FOCUS DE KOMENDE JAREN? RALPH: Werken aan succesvolle ondernemers binnen onze formule. We spreken niet voor niets altijd van ‘Samen ondernemen’. Wij kiezen bewust voor een vorm van franchise waarin de lokale kennis en kunde van de ondernemer zorgt voor het succes. De combinatie met een krachtige en herkenbare formule moet het verschil maken. Iedere ondernemer heeft zijn eigen uitdagingen en daarbij bieden wij zoveel als mogelijk de helpende hand. We geven daar oprecht aandacht aan. Denk aan het inrichten van een bedrijf binnen ieders budget, financieel advies, haccpvraagstukken, opleiding van medewerkers en coaching van ondernemers, uitdagingen met overheid of instanties, lokale marketing en social media, opzetten van delivery en omzetkansen. Dit maakt ons onderscheidend, want ik ben ervan overtuigd dat de kennis die we hebben en de bereidheid die er heerst in alle lagen van ons team om ondersteuning te geven uniek is. Om die reden hebben we met één van onze formules de franchise-trofee 2019 gewonnen als beste franchiseformule van Nederland. Die kracht willen we nog verder uitbouwen. CHANTAL: Om onze visie op franchise nog beter uit te dragen is er ook een nieuwe website gebouwd voor FHC. Deze is zeker het bezoeken waard. WAT IS DE GOUDEN TIP VOOR IEDERE CAFETARIA-ONDERNEMER? RALPH: Veel cafetaria-ondernemers zijn erg gericht op alles wat zich achter de counter afspeelt. Zij zouden zich nog wat meer bezig moeten houden met wat de klant nu en in de toekomst van hen verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een mooie en schone zaak, gemakkelijk bestelproces, goede kwaliteit producten en zorg bovenal voor sfeer en beleving om boven verwachting te scoren. Daar zijn de grote retailers enorm goed in en springen nu ook naar de fastservicemarkt, waardoor in de komende jaren omzet best eens kan gaan verschuiven. Daar moeten cafetaria’s klaar voor zijn. Door het maken van keuzes laat je de gast zien waar je voor staat. Ondernemers die wel eens willen sparren over het maken van keuzes kunnen altijd bellen om te zien of we kunnen meedenken. RALPH MARKWAT studeerde commerciële economie aan de HEAO in Den Haag. Als 8 jarige jongen maakte hij huzarenslaatjes en berehappen in cafetaria De Meerburcht van zijn vader en moeder. Na school begon hij als horecamakelaar voordat hij in 2009 het stokje overnam van zijn vader Wim Markwat als directeur van FHC Formulebeheer. Met zijn bevlogenheid en jarenlange ervaring helpt hij ondernemers het beste uit hun zaak te halen. CHANTAL VAN DER MEER studeerde comerciële economie aan de Hogeschool voor Economische studies in Amsterdam. Begon haar carièrre als eventmanager bij Grand Hotel Huis ter Duin en werkte vervolgens als marketeer bij Vegro. Inmiddels is zij ruim vier jaar werkzaam bij FHC Formulebeheer. Als marketing manager vertaalt zij trends en ontwikkelingen op eigen wijze naar de formules. 8
9 Online Touch Home