55

OPGEBLAZEN GEVOEL Vegetarische producten zijn in opkomst; het is een uitspraak die je tegenwoordig overal tegenkomt, ook in Snackkoerier. Meestal gedaan door fabrikanten die een vleesloze snack introduceren. Maar in hoeverre is dat echt zo? En wat moet je daar als cafetariahouder mee? Het percentage Nederlanders dat nooit vlees eet, is minder dan 5 procent. Dat zijn 850.000 mensen. De groep veganisten is nog veel kleiner. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme – en die zouden het moeten weten – denkt dat het om 121.000 mensen gaat. Dat is 0,7 procent. Dit aantal groeit wel enorm snel, zegt de vereniging erachteraan. Dan de flexitariërs. Volgens het Voedingscentrum kiest inmiddels meer dan de helft van de Nederlanders ervoor om minstens drie dagen per week geen vlees te eten. Dat is dan wel weer een flink aantal. Wat gebeurt er dan in de cafetaria? De ene ondernemer zegt dat steeds meer gasten erom vragen en past het assortiment daarop aan, hoewel vegetarische snacks zeker nog geen hardlopers zijn. De ander hoort er vrijwel nooit iets over en maakt zich dan ook totaal niet druk. Sommigen die ik spreek, hebben het gevoel dat het allemaal een beetje wordt opgeblazen. Ik ben van mening dat je niet louter af moet gaan op de cijfers van vandaag. Kijk een paar jaar vooruit. Stoere jongen die mij bij de cafetaria weghoudt, maar mijn dochter (8 jaar oud en bezorgd om de aarde) denkt daar straks misschien heel anders over. Nu smult ze nog van een frikandel, maar wie weet eet ze over een paar jaar geen vlees meer. Het zou mooi zijn als ze dan ook bij de cafetaria bestelt omdat die een vegetarisch assortiment heeft. Niet in plastic verpakt natuurlijk, en bezorgd door een drone... En alleen het feit dat gasten in jouw zaak er niet om vragen, hoeft geen reden te zijn om er niets mee te doen. Misschien gaan ze straks stilletjes naar een ander omdat ze daar wel die producten zien liggen, of komen ze gewoon minder vaak. Wat doen horecazaken om je heen, wat ligt er in de supermarkt? Pakken ze weer een stukje van die taart? De vleesloze trend is een blijvertje, want het is onderdeel van een veel bredere maatschappelijke discussie over duurzaamheid, milieu, gezondheid en de toekomst van onze planeet. Als ondernemer kun je daar de ogen niet voor sluiten. Verdiep je erin zou ik zeggen, en kijk hoe jij jouw cafetaria een plek kunt geven in die veranderende wereld. Dan doe ik ondertussen mijn best om ervoor te zorgen dat Snackkoerier de boel in ieder geval niet opblaast. Dennis van Asselt chef-redacteur Snackkoerier dennisvanasselt@vakmedianet.nl JOIN THE FAMILY Ben jij een ondernemer die net dat stapje meer wilt zetten en bij wie gastvrijheid een tweede natuur is? Start dan jouw eigen Family. Family is een succesvol fastcasual dining formule die dit jaar haar 25-jarig jubileum viert! Family stimuleert eigen initiatief, ondernemerschap en samenwerking. We bieden je een fullservicepakket waarbij 80 procent wordt verzorgd. Denk aan de inkoop, inrichting, marketing, trainingen en administratieve en operationele ondersteuning. Daarnaast heb je 20 procent vrijheid om zelf te ondernemen, zodat jouw Family helemaal aansluit bij de wijk, straat of stad waar je onderneemt. Denk hierbij aan lokale specialiteiten of huisgemaakte producten. Bij Family ben je altijd welkom Even snel iets afhalen of juist lekker blijven eten: bij Family kan het allemaal. Net als thuis is het er gezellig en hebben we aandacht voor elkaar. Hierbij hoort lekker eten. Jij biedt gasten van Family een kaart vol (h)eerlijke producten en maaltijden die worden bereid met de beste ingrediënten. Of iemand nu zin heeft in één van onze favorieten, zoals de Family burger, een lekkere salade of alleen een goed kopje koffie. Gasten komen graag bij Family of het nu gaat om lunch, snack of diner. Meer weten over Family? Neem contact op met Gilbert Boon via 06 52 38 33 36 of mail naar gboon@fhc-formulebeheer.nl. Een verrassend en verdraaid lekker ijsconcept Bij Family ben je altijd welkom Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

56 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication