De slagerij is één van de parels van VHC Jongens. Wat doen zij aan duurzaamheid en hoe kijken ze naar de toenemende vraag naar vegetarische producten? Hoe geven jullie invulling aan duurzaamheid? “Wij proberen op verschillende manieren invulling te geven aan duurzaamheid. Zo weten we van alle vleesproducten die wij in ons assortiment hebben waar het vandaan komt en houden we maximaal rekening met duurzaamheid van deze producten. Zo kijken we met name naar de zogenaamde “foodmiles”, oftewel de kilometers die eten aflegt voordat het wordt geconsumeerd. Om de foodmiles te verminderen proberen we waar mogelijk de bestel- en afleverdagen van onze leveranciers zo beperkt mogelijk te houden. Onze leveranciers leveren zo’n 1 tot maximaal 2 keer per week (uitgezonderd kip). Ook proberen we bij zowel rund-, kalf- als lamsvlees vooral te kijken naar de manier waarop de dieren te eten krijgen. Hoe meer gras ze te eten krijgen hoe minder extra voeding er hoeft te worden geteeld voor dierenvoeding (soja/mais). Als laatste is dierenwelzijn enorm belangrijk. Wij kiezen bijvoorbeeld voor moderne slachthuizen die met respect voor het dier slachten, zo kort mogelijk transport van levende dieren, liefdevolle boeren en goede leefomstandigheden.” Zien jullie verandering in de slagerij doordat mensen steeds minder vlees eten? “Feit is dat er meer flexitariërs komen. Wij zien of merken niet echt in onze cijfers dat er vanuit onze slagerij minder vlees wordt geconsumeerd maar dat heeft meer te maken met het feit dat wij jaarlijks groeien. Er is in de horeca simpelweg meer ruimte ingepland voor vegetarische of veganistische producten op de menukaart. Als slagerij hebben wij eind 2018 besloten om producten van Beyond Meat te verkopen. We zien dat dit erg goed aanslaat; zowel de Beyond burger als de Beyond sausage zijn een doorslaand succes ondanks de behoorlijk hoge prijs. Wij zullen vanuit onze slagerij dan ook zeker het assortiment in deze hoek gaan uitbouwen omdat wij ook geloven dat slagers hier de ultieme partij in kunnen zijn. Ik denk dat ambachtelijke slagerijen en horecaslagerijen zich echt kunnen onderscheiden op dit gebied. Vlees met een verhaal en meer vegetarische producten.” Zijn er nog andere trends waar jullie op in spelen? “Als zogenaamde “Randstad” horeca slagerij word je geacht voorop te lopen in trends. Waar mogelijk probeert iedere slager iets bijzonders te doen en wij ook zeker. Een voorbeeld van een trend die wij volgen zijn sous-vide gegaarde producten. Langzaam gegaard vlees met smaak waarbij onze relaties het alleen nog maar af hoeven te maken. Koks lijken schaars te worden. Wij helpen op deze manier het leven van de horeca wat aangenamer te maken.” Waar ben je het meest trots op? “Dat is een leuke vraag. Het meest trots ben ik op mijn slagers. Met een gemiddelde leeftijd van 50 jaar zorgen zij dagelijks voor dag en dauw voor de bestellingen. Met volle overgave en heel veel liefde. Iedere dag hoor ik ze bij de koffie bulderen van het lachen. Daar doe ik het voor. Ik zorg dat er geweldig vlees wordt ingekocht en zij zorgen dat het ook geweldig de deur uitgaat. Mooi toch!” 69
70 Online Touch Home