21

MEER GERECHTEN MET MINDER INGREDIËNTEN Zoals gezegd vervagen de grenzen tussen wanneer je typisch een bepaald gerecht eet. Die juicy burger die 's avonds zo goed loopt kan ook prima als lunch. En die toppings van je friet specials kunnen net zo goed gebruikt worden voor luxe broodjes. Denk aan een broodje pulled pork, hete kip of warm vlees. Hier zit gelijk ook de sleutel tot succes. Met zo min mogelijk ingrediënten zoveel mogelijk combinaties maken. Alleen op die manier maak je het overzichtelijk en werkbaar voor jezelf. Daarbij is een hoge omloopsnelheid van producten ook duurzamer. Je hebt simpelweg minder snel last van waste. Kijk daarom ook eens kritisch naar je menukaart. Staat dat ene product op de kaart, omdat er wekelijks één klant voor komt. Dan loont het niet om deze op de kaart te hebben staan. Lean en mean noemen we dat! De ruimte die dit met zich meebrengt zorgt ervoor dat je wat vaker met specials kunt gaan werken. Denk bijvoorbeeld aan seizoensgerechten die je een aantal weken op de kaart hebt staan. Zo kun je de gast naast jouw klassiekers ook blijven verrassen met andere producten. Wees ook niet bang om dit product weer uit het assortiment te halen, ook als het een enorme hit is. Schaarste zorgt voor verlangen. Als het volgend jaar dan weer terugkomt op de kaart, staan ze in de rij. Sfeer is onmisbaar Nu je menukaart gereed is, is het ook belangrijk om na te denken over de sfeer. De uitstraling van jouw vestiging is hierin heel belangrijk. Zorg voor verschillende hoekjes waar gasten lekker kunnen zitten en geen ‘hok met stoelen'. Dit creëer je bijvoorbeeld door een mix van hoge en lage tafels, het plaatsen van een roomdivider of het gebruik van grote planten. Medewerkers zijn uiteraard ook belangrijk voor de sfeer. Deze dalmomenten worden nu wellicht nog gevuld met mise en place of schoonmaakklusjes. Zorg dat de gast zich welkom voelt en los van de taken die overdag nu eenmaal moeten gebeuren, wel de service krijgt die 's avonds ook wordt verleend. Family, Een moderne fastservice formule voor ieder moment van de dag. Wil jij meer halen uit je cafetaria, maar heb je daar meer ondersteuning bij nodig als het gaat om routing, aanbrengen van sfeer en inspiratie voor de menukaart? Family is een franchiseformule die perfect aansluit bij de cafetaria met eethuis. Als ondernemer ontvang je naast operationele ondersteuning ook aansprekende marketing campagnes, een eigen website, administratie en nog veel meer. Heb je interesse? Kijk op www.fhc-formulebeheer.nl/family of bel 0252 620620. 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication