Vanuit de formule wisselen we zo’n drie á vier keer per jaar van menukaart om zo ook goed in te spelen op seizoen producten. De ontwikkeling van zo’n nieuwe kaart doen we met behulp van: de culinaire architect, enquêtes onder ondernemers en een team van specialisten op contentontwikkeling. Alle data uit het kassasysteem komt op het hoofdkantoor terecht, hiermee kunnen we de ondernemers optimaal facilitairen. We weten precies wat de hardlopers zijn; de lunchplank om te delen is mateloos populair. Daarbij hebben we natuurlijk het broodje carpaccio, de club sandwich en het broodje kroket die het tijdens de lunch goed doen.” ONDERNEMER VAN BROWNIES&DOWNIES BREDA, MANON BOISNARD Brownies&downieS is een aaibaar en zeer maatschappelijk betrokken formule, het is niet voor niets dat zij meerdere prijzen in de wacht sleepte zoals de GFK Awards en Food Service Award 2021. Mooie prijzen waar ze trots op zijn. Philip: “Het laat zien dat je als formule op de goede weg zit. Dankzij deze prijzen kwamen we in contact met andere mooie bedrijven waardoor we bijvoorbeeld samen met Appèl Catering de weg van de onderwijsmarkt zijn ingeslagen. Zowel op de universiteit van Twente als Eindhoven zijn we gestart met een grab&go variant.” EEN BLIK OP DE TOEKOMST Nederland telt inmiddels 55 vestigingen maar welke dromen hebben zij voor de toekomst? Philip: “Wij doen op dit moment onderzoek naar andere markten binnen Nederland, hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de vrijetijdssector zoals pretparken en dierentuinen. Maar ook retail en zelfs businesscatering staan op ons lijstje van mogelijkheden die we momenteel aan het onderzoeken zijn.” Kortom, voldoende mogelijkheden voor meer sociale impact vanuit Brownies&downieS in de toekomst. Philip zegt trots: "Het succes van de formule maken we echt samen, wij als franchiseorganisatie, de ondernemers en natuurlijk de bijzondere medewerkers." 57 Manon, straalt in haar prachtige en sfeervolle vestiging in het hartje van Breda. Vanaf mei 2021 is ze geopend. Vanaf jongs af aan droomt ze al van een lunchroom waarin mensen met een verstandelijke beperking werkzaam zijn. Zelf heeft ze een zorg achtergrond. Ze deed de studie SPH en had daarnaast bijbaantjes in de horeca. Dé combinatie om de stap te zetten naar een vestiging van Brownies&downieS. Met passie spreekt ze over haar ervaring, Manon: “Middels een crowdfunding en keihard werken wist ik mijn eigen vermogen bij elkaar te krijgen. Na een aantal bezoekjes aan mogelijke locaties kwamen we bij dit pand en de inrichting uit mijn dromen. Toen we eenmaal dachten te starten, kregen we te maken met de Corona maatregelen. Tijdens de lockdown heb ik me gericht op het leren kennen van medewerkers.” Het team van Manon bestaat uit tien bijzondere medewerkers, denk hierbij aan medewerkers met het syndroom van down of autisme. Ze heeft een mooie balans gevonden en heeft een fijn en warm team op poten gezet. In de vestiging hangt een pictobord, welke duidelijkheid geeft over de taakverdeling. Het is duidelijk dat je naast een horecatopper ook goed moet weten welke begeleiding deze bijzondere medewerkers nodig hebben. Manon spreekt afsluitend: “Nu ik de medewerkers goed ken, weet ik wat hun mogelijkheden zijn. Dit komt niet allemaal uit een boekje, het komt vanuit gevoel.”
58 Online Touch Home