1. WAAR BEGIN IK? Als je nog veel op de ‘ouderwetse’ manier doet, dan ben je morgen natuurlijk niet meteen helemaal digitaal. “Begin met je assortiment online aan te bieden”, zegt Leon Besselink van NTF (Next to Food). “Koppel een bestelmodule aan je site en ervaar hoe het proces verloopt. Daarna kun je vrij makkelijk QR-bestellen invoeren als dat interessant voor je is.” Volgens Hans Boumans van Het Smulhuis in Brunssum moet een systeem goed getest worden. “Wij hebben het eerst twee weken uitgeprobeerd. Je kunt een systeem alleen maar optimaliseren door te ervaren wat er in de praktijk misgaat.“ Overzicht is daarbij belangrijk, zegt Besselink. “Je kunt voor losse componenten kiezen, of voor één omgeving waarvanuit je alle verkoopkanalen aanstuurt. Voorkom dat je straks door de bomen het bos niet meer ziet, of dat het veel tijd gaat kosten om je assortiment in alle systemen aan te passen.” 2. IS EEN BESTELZUIL EEN GOED IDEE? In sommige zaken is een bestelzuil, of de countervariant, niet meer weg te denken. Bij Dirty Fries in Eindhoven, een bezorgconcept met loaded fries, kunnen klanten in de zaak alleen via de zuil bestellen. “We groeten mensen als ze binnenkomen en kunnen meteen verder met onze werkzaamheden”, zegt mede-eigenaar Theo van Gemert. “Vooral tijdens de spits is dat heel fijn. Ja, het contact met de klant is minder, maar we werken veel efficiënter.” Eén bestelzuil bestaat volgens Van Gemert overigens niet. “Twee of meer, anders staat er alsnog een wachtrij.” Toch is een zuil niet voor iedere zaak geschikt. Het Smulhuis is ver met digitaliseren, maar Hans Boumans ziet voor zijn bedrijf geen meerwaarde in een bestelzuil. “We werken heel snel. In de tijd dat iemand via een kiosk iets bestelt, hebben wij tien mensen geholpen.” 3. WAT KOST HET? Voor een bestelmodule op de site en een QR-code op tafel is geen grote investering nodig. Wil je een modern kassasysteem, dan betaal je voor de hardware een paar honderd euro tot rond de duizend euro, afhankelijk van het aantal vaste kassa’s en handhelds. De software kost een paar tientjes per maand tot rond de honderd euro. Bij een bestelzuil moet je denken aan een paar duizend euro tot meer dan tienduizend euro voor de luxere modellen, terwijl de software, net als de kassa een paart tientjes per maand kan kosten. Denk ook aan opstartkosten. Deze verschillen behoorlijk per aanbieder. Er zijn constructies waarbij de zuil minder kost, maar je per bestelling een percentage afdraagt. Je kunt ook een bestelzuil huren, zoals bij NTF. “Voor vijf euro per dag heb je alles en kun je meteen aan de slag”, zegt Besselink. “Met de extra bijverkoop die je genereert, kunnen we uitrekenen hoeveel bestellingen er nodig zijn om die vijf euro terug te verdienen.” 4. WAT IS ER NOG MEER MOGELIJK? Naast bestellen en afrekenen kun je het keukenproces digitaliseren. Denk aan schermen in plaats van bonnetjes, digitale takenlijsten en HACCP-registratie. Ook personeelszaken kun je digitaliseren. Heb je veel cateringklussen, dan is het misschien handig om de facturering te automatiseren. Systemen kun je ook gebruiken om data te analyseren en daarop bij te sturen. Moet je items schrappen die niet goed lopen, de volgorde veranderen of de prijzen aanpassen? Je kunt de inkoopprijzen van al je producten scherp in de gaten houden, waardoor je in staat bent regelmatig je brutowinstmarge te toetsen. Het bezorgproces kun je efficiënter maken met trackand-trace. Dan weet je precies wanneer een bezorger weer terug is, waardoor je de volgende bestelling perfect kunt timen en de bezorger meteen weer weg kan. Een stap verder is voorspellen. Met data van vorig jaar kun je beter inschatten hoe druk het de komende maand wordt. Zo weet je hoeveel uren je kunt inroosteren en wat de loonkosten mogen zijn. Zelfs de weersvoorspelling kun je daarin meenemen. 5. MOET IK PER SE DIGITALISEREN?? Er zijn bedrijven die best ver zijn met digitalisering, maar bepaalde processen bewust ‘analoog’ houden. Het Smulhuis heeft geen QR-bestellen aan tafel. “Dat vind ik onpersoonlijk”, zegt Hans Boumans. “Het is belangrijk dat medewerkers oog hebben voor de gast en weten wat er speelt.” Veel bedrijven werken nog steeds het liefst met bonnetjes in plaats van schermen. “Dat is bij ons het gemakkelijkst”, zegt Maico Visser van Snackhouse Lobo in Alkmaar. “Wij strepen op de bon af wat klaar is. Op een scherm kan dat nog niet.” Het is volgens Visser bedrijfsspecifiek. “Wij krijgen veel gezinnen met grote bestellingen van 70 of 80 euro. Dat is anders dan bijvoorbeeld een centrumlocatie die puntzakken friet verkoopt.” Uiteindelijk bepaal je als ondernemer zelf wat bij je bedrijf past. Het is wel goed om open te staan voor ontwikkelingen. Praat met collega’s en experts, kijk kritisch naar je processen en weeg de kosten en de baten af, want daar gaat het uiteindelijk om. 15
16 Online Touch Home